Wednesday, April 30, 2008

Nowe loty z USA do Polski?

Delta i Continental planują bezpośrednie połączenia z Polską. Dwie wielkie amerykańskie linie lotnicze przygotowują się do wejścia na polski rynek - pisze "Wall Street Journal Polska".

Podobno obaj giganci rozmawiali już o tym w Warszawie. O negocjacjach mówi otwarcie Tomasz Szymczak, szef Warsaw Airport Services, typowany na nowego prezesa PLL LOT. Twierdzi, że przedstawiciele amerykańskich linii sondują warunki wejścia do Polski. Według Szymczaka pierwsze samoloty Delty i Continentala mogą odlecieć z warszawskiego Okęcia na wiosnę 2009 r.

Wszystko to dziwne, bo z moich ustaleń, w tym z osobistego zapewnienia rzecznika Continental na piśmie, wynikało, że przynajmniej Continental żadnych lotów do Polski nie planuje. Trudno się dziwić - kto chciałby latać do Warszawy, gdzie lotnisko drogie, infrastruktura ugoga, a liczba pasażerów zainteresowanych latanie do USA stosunkowa mała, skoro można zarobić więcej, latając np. z Berlina.

Mój tekst na ten temat można przeczytać tutaj.
Artykuł ukazał się także na portalu Pasazer.com

Również Delta w swojej wiosenno-letniej kampanii reklamowej uwzględniła w materiałach promocyjnych nowe bezpośrednie połączenia do Budapesztu, Bukaresztu, Kijowa i Moskwy. O Warszawie nic.


Autor tekstu z "WSJP" nie zadał sobie nawet trudu, by wykonać po telefonie do rzeczników amerykańskich linii, które mają przecież swoje przedstawicielstwa na Europę. Ludzie z centrali "WSJ" złapaliby się za głowę...
Coś mi się zdaje, źe autor informacji stał się ofiarą jakiś prywatnych gierek - w końcu Warsaw Airport Services wykonuje obsługę naziemną dla warszawskiego lotniska (i krakowskiego po części), a jego pracownicy niedawno strajkowali. Szef WAS mówiąc o jakichś bliżej nieokreślonych rozmowach z Amerykanami być może che coś ugrać dla swojej firmy, strasząc władze Okęcia. Poza tym fakt, że jest - jak pisze "WSJP" jednym z kandydatów na nowego prezesa LOT (który przecież niedawno wyłonił nowego prezesa) też może mieć jakieś znaczenie... Źle się dzieje z tym polskim dziennikarstwem, skoro reporterzy dają się tak robić w "konia".

Airbus skoryguje termin dostaw A380?


Terminarz dostaw samolotów jest już opóźniony o 2 lata. Kierownictwo EADS chce go w najbliższym czasie zrewidować. Prezes Tom Enders przyznaje jednak, że plany dostaw mogą zostać utrzymane.

W tym roku Airbus ma dostarczyć 13 samolotów A380 z rozkładem 525 foteli i kolejnych 25 w 2009 r. W ubiegłym roku pierwszy A380 rozpoczął rejsowe loty w barwach Singapore Airlines. Spośród zamówień najpoważniejsze pochodzi od linii lotniczych Emirates z Dubaju, które zarezerwowały 58 maszyn za 300 mln dolarów każda ( w sumie ponad 17 mld dol.). Prezes Emirates Tim Clark jest pewny, że jego linia dostanie pierwsze cztery A380 do końca roku, a kolejne do marca roku przyszłego.

Projekt produkcji A380 napotkał poważną przeszkodę w postaci wykrytej w 2006 r. usterki w okablowaniu. Części z usterką zostały dostarczone do zakładów we Francji z fabryki w Niemczech, więc produkcja musiała tam zostać wstrzymana. Konieczne było ponowne ręczne okablowanie elementów. Usunięcie wszystkich usterek trwało 2 lata.

Nabywcy Airbusa, którzy muszą dłużej czekać na swoje zamówione samoloty nie wahają się przed pozywaniem do sądu producenta. Np. linie lotnicze Qantas z Australii dostała od EADS w ubiegłym roku ponad 104 mln dolarów australijskich (ponad 98 dolarów amerykańskich) rekompensaty.

Zobacz moje zdjęcia Airbusa A380

Tuesday, April 29, 2008

Plane skidded off the runway in Lodz


A Ryanair plane skidded off the runway during taxiing before take-off and got stuck in the grass and sand on Tuesday. The plane was carrying 170 passengers and was scheduled to fly from Lodz to East Midlands-Nottinhgam. Nobody was injured. Passengers were transported to Warsaw, from where they were able to fly to Nottingham or London.
Wladyslaw Reymont Airport in Lodz had to be temporarily closed. Flight to London that was scheduled for the afternoon was canceled, and the airport didn't receive any more arrivals on Tuesday.

Monday, April 28, 2008

Koniec Eos Airlines


Linie lotnicze, które oferowały przelot wyłacznie klasą biznes na trasie Nowy Jork (JFK) - Londyn (Stansted) właśnie wniosły o ochronę przed wierzycielami (tzw. Chapter 11).

W poniedziałek przewoźnik z siedzibą w Westchester, NY wstrzymał połączenia. Ostatnie wykonano w niedzielę. W najbliższym czasie szefowie firmy chcą się skupić na redukcji większości swojego personelu.

Eos założona została w 2005 r. Jej nazwa pochodzi od greckiej boginii świtu.

Friday, April 25, 2008

Panie pilocie, ostrożnie na pasie startowym!

Nie usterki techniczne, ani niesprawne instalacje elektryczne, ale możliwość kolizji na pasie startowym stanowi największe zagrożenie dla podróżujących samolotami.

"Najbardziej niebezpiecznym momentem lotu jest ten na pasie startowym" – powiedział Mark V. Rosenker, rzecznik National Transportation Safety Board. – Tam jesteśmy najbardziej bezradni i narażeni na nieprzewidzianą katastrofę".
W okresie od października ub. r. do końca marca br. odnotowano 15 poważnych "przypadkowych wtargnięć na pas startowy", prawie dwa razy tyle, co w tym samym przedziale czasowym rok temu. Jeden z ostatnich takich incydentów miał miejsce 6 kwietnia na międzynarodowym lotnisku Dallas-Fort Worth, gdzie operator pojazdu nawigacyjnego prowadzącego Boeinga 777 po drodze do kołowania nie zatrzymał się przed pasem, na którym inny samolot lądował mijając pojazd w odległości 25 stóp. To właśnie takie nieoczekiwane wtargnięcie na pas startowy było powodem katastrowy na lotnisku w Lexington, KY w sierpniu 2006 r., kiedy to załoga jeta postanowiła wystartować z innego pasa niż był im przypisany.
Opisywany problem, który definiowany jest jako "nieautoryzowana obecność samolotu, pojazdu, lub pieszego na pasie startowym" pozostaje nierozwiązany pomimo starań ze strony Federal Aviation Administration jak również zarządów lotnisk, dbających o odpowiednie oświetlenie i oznakowanie na płycie lotniska i o to, aby piloci byli świadomi szczególnie kłopotliwych skrzyżowań.
Wszyscy zgadzają się co do tego, że liczba kolizji na lotniskach jest zdecydowanie za wysoka, a wypadki tego rodzaju wynikają głównie z błędów ludzkich. Zdaniem niektórych, nieautoryzowanych wtargnięć na pasy startowe możnaby uniknąć po zastosowaniu specjalnej technologii, ta jednak, ze względu na koszty i jej kompleksowość, nie znalazła się wśród wymagań FAA.

Wednesday, April 23, 2008

Stanowiska na lotniskach oznaczone jak na stokach narciarskich

Na 9 amerykańskich lotniskach istnieje od niedawna system oznaczeń, dzięki któremu samemu możemy wybrać, przez którą bramkę kontrolną przejdziemy.





TSA (agencja odpowiedzialna za bezpieczeństwo na amerykańskich lotniskach) uznała, że odpowiednie oznaczenie bramek może przyspieszyć kontrolę i zmniejszyć kolejki oczekujących na przeskanowanie bagażu podręcznego i przejście przez bramkę do wykrywaczy metali.

Przyjęto oznaczenia niczym stopnie trudności na szlakach narciarskich: "czarne diamenty" to bramki dla często podróżujących samolotami, którzy wiedzą o umieszczeniu płynów w przeźroczystej torebce foliowej, wyciągnięciu laptopów i ściągnięciu butów. "Zielone kółko" jest np. dla rodzin z dziećmi lub osób nieprzywykłych do procedur bezpieczeństwa i potrzebujących trochę więcej czasu. Jest jeszcze niebieskie oznaczenie dla tych wszystkich pasażerów, którym nie przeszkadza oczekiwanie w kolejce.

Oznaczenia bramek zorganizowano już na lotniskach w Houston (Hobby), Spokane, Denver, Salt Lake City, Bostonie, Orlando, Oakland, Cincinnati i Raleigh-Durham.

Wednesday, April 16, 2008

35 years of LOT Polish Airlines flights to New York


On Wednesday, April 16, it has been 35 years since LOT launched a direct connection between Warsaw and New York City.

An anniversary plane (flight LO 011) was scheduled to land in Newark this Wednesday at 4:50 PM. On April 16th 1973 after lenghty negotitaions between authorities of USA and communist Poland first soviet-made Il-62 arrived at the Kennedy airport. The planes were manufactured in the Soviet Union and bought by LOT from the Soviets at the beginning of the 70. They could fit 168 passengers and were equipped with 4 jet engines. Their flying speed was 510 mph, cruising altitude 42650 feet, and max. range was 4427 miles.

But owning a long-haul jet plane wasn't enough to fly onto the US territory. FAA demanded that all planes flying into the US had to be equipped with the latest radio-navigation systems required to fly safely over the oceans. However, sale of such equipment to any of the Eastern bloc states was embargoed at that time. The problem was somehow solved during the US-Polish negotiations.

The inaugural flight on a plane named "Mikolaj Kopernik" was attended by then LOT Polish Airlines director and also by an ambassador of India. The plane had to make an intermediate landing and to be refueled in Amsterdam. The IATA controller boarded the plane there as well. The Polish plane was greeted upon arrival by New York City representatives and a crowd of New York's Polish community.

The same "Mikolaj Kopernik" heading from New York to Warsaw crashed upon approach close to Warsaw airport on 14 March 1980. Half-mile away from runway. 77 passengers (among them 22-person US amateur boxing team) and 10-person crew were killed. An engine construction failure was to blame.

Photo by Wojtek Kubik

LOT anniversary flight arriving in Newark-Liberty International Airport.

Z NYC przez Irlandię do Polski


Irlandzkie linie lotnicze Aer Lingus rozpoczęły wiosenną kampanię reklamową w nowojorskiej prasie. W ofercie połączenia do Warszawy i Krakowa z przesiadką w Irlandii. To kolejna alternatywa dla bezpośrednich połączeń LOT oraz innych ofert z przesiadką.

Porównałem ceny. Wybrałem wylot z Nowego Jorku 17 maja, powrót 17 czerwca (strona Aer Lingus jest po polsku). W maju Aer Lingusem z JFK do Warszawy można polecieć za łącznie 808 dolarów - cena zawiera wszystkie opłaty i obejmuje podróż w obie strony. Lecimy przez Dublin. Jak wygląda połączenie z Krakowem? Jest dużo droższe. Te same daty i też transfer przez Dublin - 928 dolarów.

Zobaczmy ceny konkurencji. Na stronie Orbitz rzeczywiście oferta Aer Lingus jest najtańsza, choć za lot JFK-WAW zapłacimy tutaj 915 dol. Warto więc w tym wypadku kupować bezpośrednio na stronie Aer Lingus. Finnair ma na trasie JFK-WAW bilety za 936 dol. przez Helsinki, ale kiedy sprawdzałem, zostało już 8 ostatnich biletów w tej cenie. Dopiero trzeci w kolejności jest LOT, który oferuje bezpośrednie połączenie za 1059 dol.

W przypadku lotów do Krakowa bilety Aer Lingus na stronie Orbitz kosztują 910 $ (czyli taniej niż na stronie przewoźnika! czyżby warszawskie lotnisko było tak drogie?). LOT za rejs z przesiadką w Warszawie każe sobie tu zapłacić 1143$ (zostały ostatnie bilety w tej cenie). Tylko 1$ więcej od oferty polskiego przewoźnika kosztuje lot Deltą, ale trzeba się tu przygotować na aż 2 przesiadki - w Manchesterze i Monachium (na trasie Manchester-Munich-Krakow lot obsługuje Lufthansa).

Photo by Mariusz Poznan

Tuesday, April 15, 2008

Delta łączy się z Northwest


Powstała największa linia lotnicza na świecie, ale to nie wszystko - coraz głośniej mówi się o bliskiej fuzji United i Continental. Skorzystają na tym pasażerowie LOT, bo United jest partnerem polskiego przewoźnika w sojuszu Star Alliance, a mariaż z Continental daje więcej połączeń.

Wartość połączonych linii Delta i Northwest wynosi 17,7 mld dol. Zatrudniają teraz w sumie ok. 12 tys. pilotów. Wydaje się więc, że zwolnienia są nieuniknione.

Wiadomo, że po fuzji Delty z Northwest nowa linia przyjmie nazwę Delta, a jej siedziba głowna będzie się mieścić w Atlancie - mieście-bazie Delty. Żadna z obu baz przesiadkowych (tzw. hubs: Delty w Atlancie, Northwest w Detroit) nie zostanie zamknięta, na umowę na nowych warunkach wyrazili już zgodę piloci Delty, jak dotąd wciąż fuzji sprzeciwiają się piloci Northwest. Uważają, że w nowej rzeczywistości będą poszkodowani względem kolegów z Delty. Przeciwny jest również związek zawodowy operatorów obsługi naziemnej dla Northwest. Do protestu chce wciągnąc pracowników Delty.

NAJWIĘKSZE LINIE LOTNICZE ŚWIATA
wg liczby pasażerów w milionach w 2006 r.

American Airlines 99,83
Southwest Airlines 96,28
Delta Air Lines 73,58
Air France-KLM 73,48
United Airlines 69,27
Northwest Airlines 55,93
Lufthansa 51,21
All Nippon Airways 49,23
Japan Airlines 48,91
China Southern 48,51

Monday, April 14, 2008

Antyniemieckie (lotnicze) fobie Agory?


Zauważyłem bardzo ciekawe zjawisko. Portal Gazeta.pl podał wiadomość, że w niedzielę nad moskiewskim lotniskiem prawie doszło do zderzenia dwóch samolotów: Boeinga 767-400 Delty lecącego z Atlanty oraz Boeinga 737-500 linii Don-Awia. Na szczęscie nic się nie stało, ale wiadomość tę na portalu Gazeta.pl zilustrowała Boeingiem 737-500 w barwach... Lufthansy.

Czy "Dziennik" dał tak w kość, że trzeba walić we wszystko co niemieckie, nawet jeśli nie ma związku z informacją? Jeden z dyskutantów na forum pod tekstem nazwał to "rozbudzaniem negatywnego nastawienia".

Porter tanio łączy Nowy Jork z Toronto


Mała kanadyjska regionalna linia lotnicza Porter Airlines wykorzystuje 6 produkowanych w Kanadzie samolotów turbośmigłowych Bombardier Q400. Maskotką linii jest Pan Porter - szop pracz.

Porter lata od 31 marca tego roku m.in. z Newark do Toronto (7 dni w tygodniu) na lotnisko City Centre zlokalizowane na wyspie Toronto. Porter jest jedną z dwóch linii korzystających z tego małego lotniska (właściciele linii dużo zainwestowali w to lotnisko, po drodze był proces z władzami miasta, ale to już inna historia). Inauguracyjny rejs odbył się w październiku 2006 z Toronto do Ottawy. Nie obyło się bez protestów okolicznych mieszkańców, którzy - podburzani przez niektórych lokalnych polityków - przestrzegali przed negatywnym wpływem lotniska na okolicę.

Inne trasy to połączenia wewnątrz Kanady - z Toronto do Ottawy, Montrealu, a wkrótce też do Quebec City, zaś sezonowo do Halifax i Mont Tremblant.

Przykładowa cena z Newark do Toronto: (z ponad miesięcznym wyprzedzeniem) EWR-YTZ ok. 260 dolarów kanadyjskich. Dla porównania bilet na lot Continental w tym samym terminie na tej trasie kosztuje 345 dolarów amerykańskich.

Friday, April 11, 2008

Gee, they will finally have a conveyor belt at Rzeszow airport

The improvements should come before a non-stop Rzeszow-New York connection will appear in the summer schedule. The transatlantic connection returns to LOT Polish Airlines schedule in May. So far airport workers were bringing luggage from the plane and leaving bags in the arrival hall for passengers to pick their stuff.

But that's not all... Apart from that there will bee a roof covering a passage connecting an arrival hall with an exit from the airport. And guess what... There will be a waiting room for people that until that point have to wait for passengers in front of the airport.

Unbelievable, how this airport based in Jasionka, Poland can handle large passanger jets...

Frontier bankrutuje


Kolejna amerykańska linia lotnicza wniosła o rządową osłonę przed bankructwem.

Linie lotnicze Frontier Airlines z Denver zamierzają wciąż latać pod rządową osłoną przed wierzycielami (Chapter 11). Nie wstrzymały lotów. W międzyczasie przwoźnik przejdzie reorganizację. Jedną z głownych przyczyn kłopotów finansowych jest wstrzymanie przekazania pieniędzy za bilety przez jednego z operatorów kart kredytowych.

W minionych tygodniach bankructwo ogłosiły Aloha Airlines, Skybus i ATA.

Leciałem Frontier Airlines z Los Angeles na LaGuardię z przesiadką w Denver. Lot był opóźniony, więc byliśmy ostatnimi pasażerami, na których czekano z otwartym gate'em w Denver. Dobrze, że nie mieliśmy bagażu w luku, tylko podręczny, bo dostalibyśmy go pewnie dopiero po kilku dniach. Poza tym na odcinku LAX-DEN siedziliśmy tuż przed wyjściem awaryjnym, w związku z czym nasze fotele się nie odchylały. Już nie pamiętam, czy sam wybrałem takie wspaniałe fotele. Pamiętam, że to wtedy poznałem SunChips, a możliwość korzystania z "podniebnej kablówki" kosztowała 5 dolarów. Bardzo oryginalne malowanie samolotów - ze zwierzątkami na ogonie. Pamiętam, że mieliśmy jakiegoś dzikiego kota chyba, a w drugim samolocie nie pamiętam, bo było ciemno :) Hasło reklamowe linii: A whole different animal".

Jay Leno żartuje o American Airlines

Jay Leno took note of American Airlines and the many, many flight cancellations on The Tonight Show Thursday night.
"There were a number of anti-American demonstrations today. Not in Iran - at American Airlines terminals."
...
"it's unbelievable isn't it?"
...
"Today, on the news, they said the cancellations may get worse. Worse? How can they get worse? They're canceled. Huh? What are they going to do? Take your luggage and then punch you in the face, too?"

Meanwhile Friday was another day of flight cancellations at AA. 570 flights were canceled nationwide. It's been over 3 thousand flights grounded since Tuesday, when FAA ordered inspections of electrical wiring in MD-80 planes, which constitute nearly 50% of AA fleet. Other big carriers going through MD-80 planes inspections are Alaska Airlines and Midwest. The cancellations at AA are supposed to be over on Saturday, when the carrier is to resume a regular service on MD-80 planes.

Thursday, April 10, 2008

Plane crashes with a condor


Continental's Boeing 737 was forced to land on Thursday after it hit a condor over Honduras. It happened just after take-off and the plane had to be diverted to San Pedro Sula airport in northern Honduras and make an emergency landing. A bird damaged one of the plane's engines, which was scheduled to fly from Tegucigalpa to Houston, Texas, carrying 76 passengers on board.

WATCH A SIMILAR BIRD STRIKE AT MANCHESTER AIRPORT HERE

Amerykańskie linie lotnicze Continental poinformowały w czwartek, że ich pasażerski Boeing-737 był zmuszony awaryjnie lądować w Hondurasie po zderzeniu z kondorem. Samolot z 76 pasażerami na pokładzie leciał z honduraskiej stolicy, Tegucigalpy, do Houston w Teksasie. Tuż po starcie w jeden z silników maszyny wpadł ptak i spowodował niewielką,
słyszaną w kabinie eksplozję.
Boeing nie wyleciał nawet z Hondurasu. Wkrótce wylądował na pasie lotniska w mieście San Pedro Sula, na północy tego środkowoamerykańskiego kraju.


ZOBACZ PODOBNY WYPADEK TUTAJ

Centralwings plane makes emergency touchdown in Warsaw

A Boeing 737 of Polish LCC Centralwings - a subsidiary of LOT Polish Airlines - en route from Warsaw to Edinburgh had to turn back after 40 minutes due to technical problems on Thursday. One person was injured during plane evacuation on the tarmac, another one fainted afterwards. Stranded passengers have been offered to fly on another of Centralwings' planes.

Cantralwings has been facing financial truble recently, cancelling several flights and suspending many of its European routes. Among rumours that it is heading for bankruptcy, it has been dubbed "Cancelwings" by its passengers.

AA odwołały tysiące lotów


Wymóg skontrolowania i ewentualnej wymiany okablowania w samolotach MD-80 wymusił na liniach American Airlines odwołanie setek połączeńļ. Straty idą w dzisiątki milionów dolarów...

Samoloty McDonnell-Douglas 80 mają w swojej flocie także inne linie lotnicze, ale to właśnie w AA (336 samolotów typu MD-80, 82 i 83) stanowią one prawie połowę całej floty największego amerykańskiego przewoźnika (693).

AA w środę odwołała ponad tysiąc rejsów w związku z nakazem indspekcji wydanych przez Federalną Komisję Lotnictwa (FAA). To 45 proc. całej siatki połączeń. W czwartek odwołano kolejnych 900 lotów. Od wtorku uziemiono w sumie 2400 połączeń.

Oczywiście odwołanie lotu musi budzić frustrację wśród pasażerow, ale może lepiej, żeby sprawdzili te druty, niż miałoby dojść do tragedii.

Sunday, April 6, 2008

Skybus kolejnym bankrutem


Tania linia lotnicza, która chciała zagospodarować niszę latając na mniejsze lotniska amerykańskie zakończyła działalność.

W piątek pasażerowie linii lotniczej z charakterystycznymi samolotami w barwach pomarańczowych z biletami w rękach zostali w piątek pozostawieni sobie. Dwoma głownymi lotniskami Skybusa było Columbus w Ohio i Greensoboro w Północnej Karolinie. Zostawionym "na lodzie" pasażerom pomoc obiecały AirTran, US Airways i JetBlue, które zaoferowały przeloty na pokładach swoich samolotów za dopłatą 50 dolarów (10$ dla załogi Skybus).

Zdjęcie pochodzi z inauguracji działalności linii.

Friday, April 4, 2008

LOT's Beijing problems

LOT Polish Airlines opened a Warsaw-Beijing route on Sunday, but the next scheduled flight on Wednesday was cancelled, due to "operational reasons". Passengers were rebooked to another airlines. Next LOT flight to Beijing was scheduled on Friday.

Polish national carrier is stuck in negotiotions about taxes fr flying over Russian territory and opted for southern route. Eventaully LOT is said to be flying through northern corridor - above Siberia. The southern route goes through Ukraine and Kazakhstan.

Naomi Campbell narozrabiała na Heathrow


Modelka zrobiła awanturę, kiedy zorientowała się, że zaginął jeden z jej bagaży.

37-letnia Campbell nie tylko nawrzeszczała na personel British Airways, ale opluła i uderzyła policjantów, którzy chcieli ją uspokoić. Do białej pracowniczki BA miała zwrócić się per "biały śmieciu", a do policjantki miała zwrócić się per "biała wywłoko". W kajdankach wyprowadzono ją z samolotu, który miał lecieć z Londynu do Los Angeles.

Fotomodelka na własnej skórze odczuła problemy, z jakimi od momentu otwarcia boryka się Terminal 5 londyńskiego lotniska - od ubiegłego czwartku wskutek awarii taśmociągów bagażowych do samolotów nie trafiło ok. 20 tys. toreb i walizek.

Thursday, April 3, 2008

Kolejna amerykańska linia bankrutuje


Kilka dni po złożeniu wniosku o rządowe zabezpieczenie przed wierzycielami przez linie Aloha Airlines, tak samo postąpiły linie ATA.

Linie przestały latać z dnia na dzień. Wszystkie czwartkowe loty zostały odwołane, a pracowników zwolniono. ATA opuści lotnisko Chicago-Midway, które było bazą przesiadkową przewoźnika.

ATA współpracowały z inną tanią linią lotniczą - Southwest. Dzięki umowie podzielili się połączeniami (tzw. code-share partners). Choć samoloty Southwest nie latały do Nowego Jorku, trasę tę miały pokrytą dzięki współpracy z ATA. Southwest w miarę możliwośći zapewni miejsce w swoich samolotach pasażerom ATA pozostawionym "na lodzie". Innym zaoferowano zwrot pieniędzy.

Niedawno ATA były w dziesiątce największych linii w USA. Dwa lata temu róxnież złożyła do sądu wniosek o rządową ochronę na wypadek bankructwa, ale wyszłaz dołka. ATA oferowały też czarterowanie swoich samolotów. Transportowały one m.in. polskich żołnierzy do Iraku i Afganistanu. To m.in. strata tych kontraktów stała się jednym z powodów bankructwa. Innym jest rosnący koszt paliwa.

Miałem przyjemność lecieć ATA w 2004 roku z LaGuardii na lotnisko Midway w Chicago i z powrotem na Newark. W 2000 r. wracałem z Denver przez Chicago/Midway na LaGuardię. Byłem bardzo zadowolony z serwisu. Zwłaszcza w 2004 r., bo 4 lata wcześniej odczułem na własnej skórze kilkudziesięciominutowe opóźnienie w Chicago.

Prima Aprilis


Tanie linie lotnicze WestJet z Kanady "zaoferowały" pasażerom małe miejsce leżące w luku bagażowym nad głowami innych pasażerów. cena biletu: 12 dolarów kanadyjskich (ok. 12 $).

Tuesday, April 1, 2008

Kazali usunąć kolczyki z sutków... obcęgami

Po poniżającym potraktowaniu pasażerki na lotnisku w Dallas TSA (amerykańska agencja, która pilnuje bezpieczeństwa na lotniskach) zmieniła przepisy dotyczące osób z piercingiem na ciele.

Gazeta "Dallas Morning News" opisała przypadek kobiety, której pracownicy TSA nakazali usunąć na bramce wykrywaczy metali kolczyki z sutków przy użyciu pary obcęgów. 37-letnia Mandi Hamlin musiała je usunąć. Od poniedziałku TSA zezwala, by osoby z piercingiem w miejscach intymnych wchodziły na pokład, wcześniej jednak udały się w celu oględzin do osobnego pomieszczenia.

TSA nie ma wśród amerykańskich pasażerów dobrej opinii. Niedawno wszczęla alarm, gdyż imię i nazwisko niemowlęcia ļylo takie same jak dane z listy terrorystów. Oczywiście dziecku nie zezwolono na przelot.

Ostatnio TSA zaproponowała zainstalowanie na lotniskach paneli, na których wyświetlane byłyby uspokajające obrazy (np. przedstawiające agentów TSA) i instrukcje, a z głośników przed punktami kontrolnymi płynęłaby relaksacyjna muzyka. Do tego oświetlenie uspokajające. TSA argumentuje, że kiedy oczekujący na kontrolę pasażerowie są bardzie zrelaksowani, łatwiej wypatrzeć jest podejrzane zachowanie.
W pierwszej kolejności model zostanie zastosowany na lotniku Baltimore/Washington.

Płód porzucony w ubikacji samolotu


Stewardesy sprzątające samolot linii Continetla po wylądowaniu w Houston (Texas) w niedzielę odkryły, że w koszu na śmieci w jednej z ubikacji znajduje się martwy noworodek.

Samolot przyleciał na lotnisko George'a Busha z nowojorskiej LaGuardii (rejs CO433). Na pokładzie była m.in. wycieczka szkolna.

Policja schwytała już nieletnią matkę dziecka - nie było to trudne, gdyż była jedną z osób na liście pasażerów. FBI czekało z zarzutami do czasu ekspertyzy z sekcji zwłok płodu. Dziecko urodziło się martwe. 14-letnia matrka twierdziła, że nie wiedziała, iż jest w ciąży.