Wednesday, September 26, 2007

Jak przewieźć zwierzaka w amerykańskim samolocie?

1. Przede wszystkim skontaktuj się z lekarzem wereynarii, który znając Twojego psa czy kota będzie w stanie powiedzieć, czy czasem podróż nie jest dla czworonoga niewskazana ze względu na jego stan zdrowia.

2. Wszystkie świadectwa szczepiń powinny być aktualne - miejmy przy sobie zaświadczenia o szczepieniach na wściekliznę i inne zaświadczenia zdrowotne, które mają mniej niż 10 dni. Weterynarz nie będzie robił problemu. Po pierwsze tych dokumentów mogą wymagać linie lotnicze, a po drugie w przypadku, kiedy pies czy kot będzie potrzebował pomocy lekarskiej, obcy weterynarz będzie wiedział, z kim ma do czynienia.

3. Pies czy kot, aby latać, musi mieć co najmniej 8 tygodni. Czworonogi potrzebują dodatkowej rezerwacji. Przepisy linii lotniczych mają różne wymagania w sprawie rozmiaru nosidełek dla zwierząt, w których można wnieść psa lub kota na pokład. Nosidełko liczy się jako jedna sztuka bagażu podręcznego do 15 funtów i musi zmieścić się pod fotel pasażera przed naszym fotelem. American Airlines każe sobie płacić dodatkowo 80$, a United 85$. Pies czy kot muszą być zamknięte w nosidełku przez cały czas trwania lotu. Konieczne jest ich wyjęcie podczas kontroli bezpieczeństwa przed odlotem, więc pasażer musi mieć przy sobie smycz.

4. Większe zwierzęta muszą podróżować w luku bagażowym. Tutaj też trzeba się skontaktować w sprawie szczegółów z linią. AA kasuje 100$ od zwierzaka, United - od 100 do 200$ - w zależności od rozmiaru zwierzaka. Przez całą podróż pies czy kot musi mieć przy sobie (na obroży) dane na swój temat, przede wszystkim z informacjami kontaktowymi do właściciela. Na kojcu przewożonym w luku warto umieścić zdjęcie psa i napisać na nim "Live Animal" w kilku miejscach. Przy drzwiach umieścić należy napis: "Don't open without permission from owner or vet". W kojcu trzeba umieścić ulubiony kocyk psa, który pomoże mu się uspokoić, ale nigdy nie należy faszerować zwierzęcia środkami uspokajającymi.

5. Pamiętaj, by latać poza godzinami szczytu, wcześnie rano, albo poźno wieczorem, zaś w zimie w środku dnia. Wyjdzie to na zdrowie Tobie i Twojemu zwierzakowi. Bądź pewny, że załoga i kapitan wiedzą, iż podróżujesz ze zwierzęciem.

6. Jeśli lot ma przesiadkę, znajdź taki, podczas którego będziesz miał dużo czasu na wyprowadzenie psa na zewnątrz budynku terminalu.

Każdego roku około 29 mln Amerykanów wybiera się w podróż samolotem ze swoimi czworonożnymi przyjaciółmi.

Linie lotnicze mają różne wewnętrzne przepisy odnośnie przewozu zwierząt. Niektóre mają nawet specjalne programy dla często podróżujących.

Tuesday, September 25, 2007

Polish low-cost carrier looking East


Centralwings, a subsidiary of LOT Polish Airlines, wants to launch cheap connections to some Eastern European destinations including Russia and Ukraine.

Poland and Russia signed an agreement in 2002 ststing that only one state carrier is allowed to fly on designated route. Centralwings is pushing forward to change this agreement. It's easier with Ukraine which will be hosting European Soccer Championship in 2012 together with Poland and authrities of bith countries are trying to ease the transportation hurdle.

Ryanair - the Irish LCC that's operating also in Poland - would rather EU signed an "open skies" agreement with Russia, similar to the one that was signed with the USA.

So far the only Europoean low-cost carriers flying to Russia are Norwegian.no and Germanwings, subidiary of Lufthansa.

Warsaw airport runway repair


Expect some delays while travelling to or via Warsaw, Poland these days. One of two airport's runways is being repaired. The works are scheduled to end on October 10. temporarily nly one of the airport's runway will be in use. ATC is expecting more air traffic within the next two weeks.

Photo shows Warsaw airport runways from bird's eye view.

Thursday, September 20, 2007

Jak ulżyć pasażerom...

We wtorek na jednym z głównych deptaków Waszyngtonu odbył się happening, podczas którego organizatorzy chcieli uświadomić politykom potrzebę uchwalenia przepisów korzystnych dla pasażerów tkwiących godzinami w samolocie stojącym na lotnisku.


W tym celu na National Mall zaimprowizowali wnętrze kabiny samolotu. Rozbili duży namiot z zewnątrz ucharakteryzowany jako burty samolotu i poustawiali krzesła, by przypominały układ foteli w samolocie. Chcieli w ten sposób pokazać, jak to jest siedzieć przez kilka godzin w zamkniętym pomieszczeniu z wrzeszczącymi dzieciakami, wylewającymi się toaletami, a do tego bez wody i jedzenia. Na składanych krzesłach zasiedli ochotnicy, a z głośników popłynęło nagranie płaczącego dziecka.

Według organizatorów akcji amerykański Kongres powinien uchwalić listę praw dla pasażerów, dzięki której udałoby się rozwiązać podobne przypadki. Z uwagi na warunki atmosferyczne w USA często dochodzi do sytuacji, kiedy samolot nie może wystartować, ale też pilot oczekuje na poprawę pogody i zezwolenie na start. Takie oczekiwanie może się wydłużyć do kilku godzin, z czym mieli do czynienia tej wiosny amerykańscy pasażerowie linii JetBlue. Mimo komunikatów meteorologicznych JetBlue nie odwołały - wzorem innych linii - swoich lotów, jej samoloty nie mogły jednak wystartować. W związku z czym wielu pasażerów wiele godzin spędziło w samolocie uziemionym na płycie lotniska.
JetBlue wysyłało później wszystkim swoim klientom przeprosiny. Dostał je też niżej podpisany. Co prawda nie latał podczas wspomnianej zamieci śnieżnej, ale kiedyś korzystał z usług JetBlue.

Członkowie Coalition for an Airline Passengers Bill of Rights domagają się, by zlikwidować sytuację, w której niewygoda pasażerow zależy od widzimisię pilota oraz by ograniczyć czas oczekiwania samolotu z pasażerami na płycie lotniska do 3 godzin.

"Bramki, czy tzw. gate'y mogą być zajmowane przez bardzo krótki okres czasu, kiedy samolot odbije od terminalu i kołuje na pas startowy, często nie ma już możliwości powrotu do gate, ruch na lotniskach jest tak duży, że w tym momencie przy terminalu stoi już kolejna maszyna. Nie ma jak zawrócić, zaparkować i wypuścić pasażerów" - bronił się pilot jednej z amerykańskiej linii lotniczej Bruce Hedlund. "Kapitan nie ma do dyspozycji autobusu ani ruchomych schodów, dzięki którym mógłby opróżnić samolot z pasażerów" - dodaje. Wyjaśnia też, że kiedy pilot zdecyduje się na powrót do terminalu z pasa startowego - a jest to możliwe w przypadkach awaryjnych - traci swoje miejsce w kolejce i wypada z rozkładu lotów, a wtedy spóźnienia mogą się przeciągnąć na kolejne godziny...

Poprawka do ustawy o wsparciu finansowym dla linii lotniczych ma spowodować m.in. że samolot po powrocie do terminalu nie straci swojej kolejki do startu. Projekt ma już poparcie kongresmana Johna Halla z Nowego Jorku, który sam przyznał, że przyszło mu niedawno czekać 3 godziny na start z lotniska LaGuardia.

Internet na pokładzie Alaska Airlines


Linie lotnicze Alaska Airlines zapowiedziały, że będą w przyszłym roku testować satelitarne połączenie internetowe na pokładzie jednego ze swoich samolotów. Jak napisał "Seattle Post-Intelligencer", jeśli próby zakończą się powodzeniem, w możliwość skorzystania z internetu na pokładzie zostaną wyposażone wszystkie samoloty tej linii.

Serwis szerokopasmowego internetu Row 44 będzie testowany na Boeingu 737, a cała flota Alaska Airlines liczy 114 samolotów.

Row 44 działa nad wodą i poza granicami USA, korzystać więc z niego mogliby pasażerowie lecący z kontynentalnych Stanów Zjednoczonych na Alaskę, Hawaje, a także do Kanady i do Meksyku. Pasażerowie podróżujący z własnymi laptopami i palmtopami będą mogli połączyć się z internetem w tzw. hot-spots w kabinie samolotu.

Malev withdrawing from Krakow


Hungarian national carrier cancels its Budapest-Krakow connection. The last departure from Krakow will take place on October 26. Malev will also close its office at Krakow airport. The flights between two cities by Malev commenced in July 2003. The Hungarian airline was using Fokkers 70 (seen on the photo) and CRJ 200ER on this route. These planes were able to take 50-70 passangers on a single flight.

Two weeks ago Sky Europe - one of the first middle-European low-cost carriers - decided to quit its operations in Krakow and moved on to concentrate its business in much cheaper and profitable airports as Vienna, Prague and Bratislava. Polish low-cost airline Centralwings (subsidiary of LOT Polish Airlines) filled in the vacant spot. The Krakow airport authorities are also in the middle of talks with Ryanair to bring the Irish airline to fly from Krakow.

Photo by Viktor Laszlo/Malev

Beijing tickets by LOT on sale


After nearly 10 years of absence on this route Polish national carrier is bringing back Warsaw-Beijing connection just in time for the summer olympics in China.

It is already possible to book tickets. The first flight to Beijing is scheduled for March 30, 2008. It is supposed to be the first of many more long-haul connections by LOt Polish Airlines to the Far East. "We want to fly where our costomers wants us to fly. There is a growing demand for this route due to rising economical activity between China and Poland but also because of a pure touristic reason. Far East is a critical destination for LOT" - says Piotr Siennicki, LOT's president.

It will be the first non-stop route between Poland and any East Asian destination in almost 10 years. The schedule includes 4 flights a week.

The flights will be performed on Boeings 767 planes, but they will be replaced by B787 Dreamliner in the fall of 2008. LOT is considering opening of further direct routes - to Seoul, Hanoi and Tokyo.

LOT is expecting to put seven B787 Dreamliners in use next year, and had just ordered another plane, making a total of 8 aircraft. The price of one plane is approx. $153 million.

Wednesday, September 19, 2007

BA gotowe na "otwarte niebo"


Linie British Airways już ogłosiły swoją ofensywę związaną z wejściem w życie porozumienia o "otwartym niebie" pomiędzy UE a USA w marcu przyszłego roku.


W rozkładach lotów na przyszłoroczny sezon wakacyjny znajdzie się m.in. więcej lotów z Heathrow do Nowego Jorku (JFK), Seattle i Waszyngtonu, a z Gatwick do Orlando. W sumie BA zaoferują 41 codzienych lotów do 18 amerykańskich miast.

30 marca 2008 brytyjski przewoźnik zlikwiduje natomiast połączenia do Detroit, które przynosi straty. BA latały do Detroit nieprzerwanie od 50 lat. Już w październiku tego roku BA zlikwiduje natomiast bezpośrednie rejsy z Londynu do Harare w Zimbabwe. Harare pozostanie w siatce połączeń, ale z transferem przez Johannesburg w RPA. Loty JNB-HRE obsługiwane będą przez linie Comair, która lata w barwach BA. Powodem likwidacji bezpośrednich lotów z Londynu do Zimbabwe są problemy z paliwem lotniczym w tym kraju - BA musi ściągać je aż z RPA.

LOT Polish Airlines continues its Rzeszow-New York route


Despite earlier announcements that Rzeszow-New York direct connection will be suspended after the summer season, after popular demand LOT decided to keep the route in its schedule, limiting it to one flight every two weeks. "It's true this route was very popular throughout the summer vacation and we want to treat the coming month of October as a test for this connection" - says Wojciech Kadziolka, press speaker for LOT.

The planes of Polish national carrier were departing Rzeszow to new York twice a week - on Thursdays and Sundays - starting from June and ending in mid-September. They headed for Newark and JFK respectively.

"LOT is considering keeping the route in our winter schedule, but it depends how the October flights will sell" - adds Andrzej Kozlowski from LOT press bureau.

The "twice a week schedule" of Rzeszow-New York flights will definetely return April next year, 2 months sooner than this year's route introduction.

Read LOT press release in English on Rzeszow-New York connection

Tuesday, September 18, 2007

Boars bothering Polish airport


Authorities of Szczecin airport in north-west Poland are spending nearly 100 000 zlotys each year (approx. 37000 $) fixing fence surrounding its runway. The fence is constantly being destroyed by wild boars. The airport is situated by a forest and on the boars' trail from woods to the fields.

Boars are biting through the nets or tearing them by trying to go underneath the fencing. A pair of airport's employees are spending 12 hours each day patrolling the fencing surrounding the airport. They are trying to prevent a situation in which a plane trying to land in Szczecin would be forced to abort the touchdown in order not to collide with a boar.

In the picture you can see how close the woods are to the runway and how dense the forest is.

BTW kudos for the airport's website address - could not be simpler than that
www.airport.com.pl

Szczecin airport is one of regional airports in Poland. It's a commuter airport for Warsaw (connections by LOT), but is also used by low-cost carriers Ryanair, Centralwings and Norwegian.no that fly from Szczecin to London, Dublin, Edinburgh and Oslo. It is also used by charter airlines and Polish soldiers were departing from here for their service in Iraq and Afghanistan.

Monday, September 17, 2007

We are lost - how pilots should not joke


The captain's announcement brought panic into the cabin. The passengers of the flight from Rome to Milan have been told that the pilot lost its way, and he is not sure if he will manage to land.

"This is captain speaking. We are currently flying over Tyrrhenean Sea and we got lost on our way to Milan. We don't know, where we are any more. We should land in about 20 minutes, if we find our way" - said the joker from the cockpit of Airbus320 flight of Italian Air One airline.

Some of the passengers asked if they are not being recorded on a candid camera. Nobody was laughing though.

Terrified were calmed by the cabin crew. "The pilot was just joking of course" - one of the flight attendants said.

Air One is an Italian Airline, the member of Star Alliance. Its fleet consists of 47 planes and they fly mainly between Rome, Milan, Turin and Venice, but also reach smaller regional airports. Its international destinations include Paris, Barcelona, Athens, Berlin, Copenhagen, Dubrovnik, Split and London (small London City Airport).

Katastrofa w Tajlandii


89 osób zginęło, kiedy samolot McDonnell-Douglas MD-82 tanich linii lotniczych One-Two-Go Airlines rozbił się na lotnisku w Phuket.

Samolot leciał z Bangkoku do popularnego ośrodka turystycznego w Phuket, dotkniętego tsunami w 2004 roku.

"Kiedy tylko uderzyliśmy (w ziemię), zrobiło się ciemno i wszystko na nas spadło" - powiedziała 23-letnia Mildred Furlong, kelnerka z Kanady, która przeżyła katastrofę. Jej udało się uciec, dzięki temu, że współpasażerowie wybili szybę w oknie. Inni świadkowie opisywali chaotyczne sceny ucieczki z płonącego samolotu.

78 ze 123 pasażerow (+7 członków załogi) na pokładzie stanowili cudzoziemcy. Stanowili oni 57 ofiar śmiertelnych. 26 ofiar śmiertenych to Tajowie. 6 ciał nie zostało jeszcze zidentyfikowanych. Wiadomo, że na pokładzie było 10 turystów z Izraela, tylko dwójka z nich trafiła do szpitala. Wśród ofiar jest także jeden z pilotów maszyny - 56-letni Indonezyjczyk. Najprawdopodobniej do wypadku doszło z powodu bardzo trudnych warunków pogodowych - padał bardzo ulewny deszcz. Pilot dostał w ostatniej chwili pozwolenie na odstąpienie od lądowania, ale było już za późno - samolot uderzył w pas lotniska.

Ekipy ratunkowe wydobyły spośrod szczątków maszyny dwie "czarne skrzynki", rejestrujące szczegóły lotu.

Zobacz pełną listę pasażerów lotu OG/OX269


Linia One-Two-Go lata od niespełna 3 lat. jest tańszą ofertą przewoźnika Orient Thai Airways z siedzibą w Bangkoku. Wypadek z 16 września był pierwszym w historii tej linii i pierwszym tak poważnym od dziesięcioleci w tajskim lotnictwie.

Thursday, September 13, 2007

Usterka w samolotach Bombardiera




Skandynawskie linie lotnicze SAS zawiesiły loty turbośmigłowych Q400 po dwóch przypadkach awarii podwozia przy lądowaniu.

Dwukrotnie w ciągu 2 dni doszło do awarii podwozia przy lądowaniu. Za pierwszym razem samolot lądował w duńskim mieście Aalborg bez jednego koła i 5 pasażerów doznało niegroźnych obrażeń. W drugim przypadku w wyniku awaryjnego lądowania samolotu z Kopenhagi do Wilna na Litwie nikomu nic się nie stało.

SAS odwołał w czwartek 114 rejsów wykonywanych przez Q400, a ich przegląd w poszukiwaniu i usunięciu usterki może zająć kilka tygodni. Wszystko zależy od testów u producenta maszyn - kanadyjskiego Bombardiera.

Większość odwołanych lotów - a w ciągu 5 dni od pierwszego wypadku było ich w sumie 280 - dotyczy w większości lokalnych rejsów na terenie Danii. Straty związane ze zmianami w rozkładach lotów kosztowały SAS 1,5 mln dolarów w ciągu dwóch dni.

SAS wynajmuje maszyny w trybie awaryjnym od innych przewoźników oraz przesuwają na trasy duńskie samoloty innych linii, w tym m.in. od Estonia Air, które należą do SAS Group.

Bombardier - trzeci największy na świecie producent samolotów - wezwał wszystkich użytkowników modelu Q400 do uziemienia tych wszystkich maszyn, która mają już przelatane 10 tys. cykli startu i lądowania. W SAS samoloty Q400 stanowią 10 proc. floty tej linii. jeszcze nie wiadomo, czy władze skandynawskich linii bedą się starać o rekompensaty od producenta.

Z kolei Austrian Airlines w trybie pilnym dokonały przeglądu 10 swoich samolotów Q400 i po pomyślnych wynikach inspekcji przekazały je do dalszej eksploatacji.

Bombardier's Press Release about Q400 incidents

Linia Southwest każe kobietom zakrywać ramiona i nogi




To już drugi w ostatnich tygodniach przypadek, kiedy obsługa pokładu poprosiła pasażerkę, by zakryła zbyt "prowokacyjny" strój.

Podczas lotu z Tucson w Arizonie do Burbank w Kalifornii jedna ze stewardes zapytała 21-letnią Setarę Qassim, czy ma może sweter, który mogłaby ubrać na kusą sukienkę na ramiączkach. Qassim skarżyła się telewizji KNBC-TV w Los Angeles, że resztę rejsu spędziła opatulona w koc. Według niej, jeśli w Southwest wymagają, by pasażerowie ubierali się w określony sposób, powinni jasno dać to zrozumienia np. na stronie internetowej.

W lipcu 23-letnią Kylę Ebbert (na zdjęciu) poprosił na bok jeden z pracowników linii, na krótką chwilę przed jej wejściem na pokład samolotu z San Diego do Tucson. Usłyszała, że ubrana jest zbyt prowokacyjnie, żeby polecieć.

Ebbert - studentka, która dorabia jako kelnerka w znanej sieci restauracji Hooters - powiedziała o całym zdarzeniu w programie NBC Today's Show. Jak wyznała, czuła się poniżona, kiedy nakazno jej ubrać sweter i zakryć krótką spódnicę, ponieważ całemu zajściu przypatrywali się inni pasażerowie. Kiedy tłumaczyła, że nie ma ubrań na zmianę, polecono jej kupić coś w sklepie na lotnisku. Ostatecznie opięła biust sweterkiem, a krótką spódniczkę zsunęła na nagie uda tak nisko, jak było to tylko możliwe.

Watch a video about a college girl not admitted on the plane because of her mini-skirt


Linie Southwest, które ubierają swoje stewardesy w obcisłe spodnie, a w kampaniach reklamowych nazywają się "liniami miłości" pozostawiają swoim pracownikom prawo do ostatecznej decyzji w sprawie oceny ubioru pasażerów. "Nie chcemy, aby inni pasażerowie czuli się urażeni sposobem ubierania się współpasażerów" - mówi Chris Mainz, rzecznik linii. "Nie mamy regulaminu odnośnie ubioru pasażerów. Opieramy się na zaufaniu do naszej załogi, jej zdrowego rozsądku, dobrego smaku i oceny sytuacji. To naprawdę wyjątkowy przypadek, kiedy musimy zajmować się tego typu skargą jednego z naszych klientów" - dodaje Mainz.

Wiele linii lotniczych odmawia pasażerom wstępu na pokład w różnych okolicznościach. American Airlines zakazuje lotu np. pijanym, bosym, osobom wydzielającym przykry zapach, ale także tym, których sposób ubrania się może powodować dyskomfort u współpasażerów lub ich wręcz obrażać.

Tuesday, September 11, 2007

Extreme crosswind landing

Look at this close to accident crosswind landing by Korean Airlines B747 at Hong Kong airport.

Thursday, September 6, 2007

Goat Dies, Airline Flies


Kiedy techniczne trudności uziemiły jednego z Boeingów latających w barwach nepalskich państwowych linii lotniczych, władze przewoźnika zdecydowały się złożyć w ofierze dwie kozy.

Władze Royal Nepal Airlines ogłosiły, że zwierzęta zostały zabite przed dziobem samolotu Boeing 757 na lotnisku w Kathmandu. Ofiara została złożona Akash Bhairab, hinduskiemu bogowi bezpiecznego nieba, którego symbol uwidoczniony jest na samolotach Nepal Airlines.

Po niedzielnej ceremonii samolot szczęśliwie doleciał do Hongkongu. "Usterka w maszynie została usunięta, a samolot wznowił rejsy" - powiedział agencji Reuters Raju KC z Royal Nepal Airlines. Nie wiadomo, ile kóz poszło pod nóż do tej pory przez usterki nepalskiej linii lotniczej.

Warsaw low-cost terminal struck by computer failure


"Etiuda" terminal at Warsaw airport - which is serving budget airlines - was paralyzed by a server failure that lasted approximately 2 hours on Wednesday. All of departures have been delayed by at least 90 minutes. The proper terminal operations were restored later that afternoon.
The ground personnel had to check-in passengers manually, not being able to rely on a computer server based in Copenhagen, Denmark. Similar problems took place on six other European airports.

Wednesday, September 5, 2007

Sky Europe says farewell to Krakow


Slovak low-cost airline is leaving Krakow airport in Balice for good. Next year it plans to cut costs, as it ends its operations at its bases in Krakow and Budapest, concentrating with its 14 planes on flights from Vienna, Prague, and Bratislava.

Krakow turned out to bring earnings only in the 3 summer months and for a few days at Christmas time, while generating no revenue in the rest of the year. Plus the operating costs from Krakow were over 50 % higher than in Bratislava and 30% higher than in Prague. What's more Sky Europe had to deal with a frequent foggy weather conditions at Krakow airport, which is located in a valley. It also lacks the proper equipment - like support navigation system that helps pilots to take off and land in very difficult weather conditions. The airport doesn't even have a hangar.
Jason Bitter, Sky Europe's CEO says, his team tried to negotiate the airport fees but was given an unacceptable offer.

Sky Europe's last flight from Krakow will take off on October 28 and Balice airport will be left without any base of low-cost carrier. Ryanair serves only 6 destinations in England and Ireland from here, and EasyJet has connections with some British airports.

A partial replacement for Sky Europe will be Centralwings - a Polish low-cost carrier - which just signed an agreement with Krakow airport authorities and will be flying from here to Dublin, Manchester, Athens and Barcelona starting this winter, adding these new destinations to London and Italy that are already existing in its Krakow schedule.