Friday, June 26, 2009

Winning back the business class



With companies' tighter travel budgets, and fewer passengers in business class, airlines are racing to pamper the business traveler with promotions and incentives.


LOT Polish Airlines has introduced an 80-percent-off companion fare for business class. The tickets have to be bought until July 10 and may be used throughout the summer. “It is our first promotion with such a price offer. We need to take a look how the customers will respond to that,” Paweł Pudłowski, LOT's sales director told WBJ, not excluding repeating the promotion in the future. The carrier has also introduced a new menu designed and prepared by renowned chef Robert Sowa of Jan III Sobieski Hotel.

Other airlines are also reaching out to business passengers. Being aware how business travelers treasure time, Finnair has been promoting itself as a provider of fastest link between Europe and Asian destinations with short transfer times. “Finnair is able to offer a minimum connection time of 35 minutes at Helsinki-Vantaa, which is among the shortest in Europe,” said Juhani Nuoramo, Finnair’s Director Sales for Central Europe. Travellers with longer transfer times may use a leisure facility at Helsinki airport with saunas overlooking runways.

Nuoramo also praised Finnair business class access to satellite phones and large selection of films, TV and audio programs. “A passenger can send text messages and short e-mails to networks on the ground and receive replies to these – something of particular interest to many business travellers,” he said.

Emirates offers private suites in first class of its Airbus A380 and Boeing 777LR planes. The former plane is even equipped with spa and showers. Apart from companion fare the airline has recently introduced free accommodation for business travellers in a Dubai hotel.

Lufthansa spokesperson admitted that there are changes in booking figures, mainly due to decrease of passengers in the premium business segment. “Lufthansa has positioned itself as a premium carrier in the past years and stands for quality products and services. Our pricing strategy is planned on a long-term and well in advance,” Lufthansa's Klaus Gorny wrote in an e-mail. However, after recently introducing some business class promotional offers, the airline has no concrete plans of new promotions for this segment in the near future.

“Contrary to the West, corporate travelers on the Polish market usually take advantage of the lowest fares. The business class is reserved for top management or long-haul flights,” commented Wojciech Kożuchowski, sales manager at American Express Business Travel in Warsaw. “From my point of view, we haven't noticed a particular rise in business customers at LOT. Especially given that our clients don't pay attention to companion fare promotions,” he added.

The picture shows interior of a business class cabin in Finnair Airbus A340. Photo courtesy of Finnair

Thursday, June 25, 2009

LOT sprzedaje swoje podspółki

PLL LOT przed prywatyzacja będzie chciał sprzedać swoje spółki córki - 3 spółki ground services obsługujące lotniska m.in. we Wrocławiu, Katowicach oraz firmy Casinos Poland.

http://www.tvn24.pl/12692,1606801,0,1,lot-na-diecie-przed-prywatyzacja,wiadomosc.html

Wednesday, June 24, 2009

Dreamliner znowu później

To już trzecie opóźnienie 787 zapowiadanego jako flagowy produkt Boeinga. LOT, który zapisał się na te samoloty, znowu będzie musiał poczekać...

http://wiadomosci.onet.pl/1995987,10,kolejne_opoznienia_boeinga_787,item.html

Linie tureckie i indyjskie kupują nowe Airbusy



Podczas ostatniego salonu lotniczego Le Bourget pod Paryżem w połowie czerwca , Paramount Airways, jeden z wiodących krajowych przewoźników Indii, podpisał list intencyjny w sprawie zakupu 10 maszyn A321 z opcją zakupu 10 dodatkowych. Zakup nowych samolotów pozwoli liniom Paramaunt Airways uruchomić międzynarodowe połączenia z południowej części Indii.

Z kolei Turkish Airlines podpisały list intencyjny w sprawie zakupy siedmiu szerokokadłubowych Airbusów A330. Dostawy samolotów zaplanowane są na połowę 2010 r. Tureckie Linie lotnicze będą eksploatowały maszyny na średnich i długich trasach łączących np. Istambuł z Nowym Jorkiem.



Flota Tureckich Linii Lotniczych składa się z 67 samolotów Airbus, w tym pięciu A310, 46 -A320, siedmiu -A330 i dziewięciu -A340.

W sumie podczas Paryskiego Salonu Lotniczego Le Bourget 2009 Airbus zdobył zamówienia na 127 samolotów o łącznej wartości ok. 12,9 mld $, w tym wiążące zamówienia na 58 maszyn o łącznej wartości ok. 6,4 mld $ oraz listy intencyjne dotyczące zakupu kolejnych 69 maszyn o wartości 6,5 mld $.

Oto spis wiążących zamówień:

Linie lotnicze Qatar Airways złożyły zamówienie na 24 maszyny wąskokadłubowe za 1,9 mld $. Zamówienie obejmuje 20 maszyn A320 i cztery A321.

Linie Vietnam Airlines podpisały pewne zamówienie o wartości 1,4 mld $ na 16 egzemplarzy A321.

Air Asia X złożyły warte 2,4 mld $ zamówienie na 10 sztuk najnowszego produktu Airbusa samolotu A350-900.

Pozostali klienci, którzy podczas targów złożyli wiążące zamówienia na samoloty Airbusa, to: linie Cebu Pacific, które zamówiły pięć A320; Aigle Azur – jeden A319; Zest Air z Filipin – nowy klient Airbusa, który zamówił jedną maszynę A320. Prywatny klient z Azji złożył zamówienie na model Airbus Corporate Jet (ACJ) A320 Prestige.

Spis listów intencyjnych:

50 maszyn A320 dla linii Wizz Air, o wartości 3,8 mld $
10 sztuk A321 dla Paramount Airways z Indii, za 900 mln $ (wspomniane powyżej)
dwa A330-200 i pięć A330-300 dla Turkish Airlines, w łącznej kwocie 1,4 mld $ (wspomniane powyżej)
dwie maszyny A350-900 dla linii Vietnam Airlines za 480 mln $

LOTOS ma bazę paliw na gdańskim lotnisku

LOTOS Tank, spółka zależna Grupy LOTOS S.A., otworzyła w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku nowoczesną bazę paliwową. W ramach inwestycji LOTOS w pół roku wybudował nowe instalacje i zbiorniki do magazynowania najwyższej jakości paliw lotniczych, które na lotnisko trafią bezpośrednio z gdańskiej rafinerii.

Baza składa się m.in. z 4 naziemnych zbiorników przeznaczonych do magazynowania paliwa JET A-1 (służy do napędzania silników odrzutowych). Łączna pojemność parku zbiorników wynosi 400 m3.

Pod koniec ub. r. LOTOS rozpoczął prace z koncernem StatoilHydro dotyczące m.in. wspólnego działania na rynku paliw lotniczych. Obie spółki postawiły sobie wówczas za cel dynamiczny rozwój wzajemnych relacji w zakresie operowania na terenie polskich portów lotniczych.

Głównym celem Statoil Aviation jest rozwój usług oraz poprawa konkurencyjności cen dla klientów korzystających z polskich lotnisk. Polska jako jeden z niewielu krajów posiada nadwyżkę produkcyjną paliwa lotniczego. Deficyt paliwa lotniczego JET A-1 na rynku europejskim wynosi aktualnie około 15,6 miliona ton i będzie się pogłębiał, a to oznacza, że jego producenci są w naprawdę dobrej sytuacji.

W 2008 r. należące do polskich przewoźników samoloty przewiozły ponad 5 mln pasażerów i 46 tys. ton ładunków. W porównaniu do 2007 r. liczba przewiezionych pasażerów spadła o ponad 14%, wzrósł natomiast i to o blisko 4% tonaż przetransportowanych ładunków. Zdaniem analityków dalsze oznaki ożywienia w światowej gospodarce przyczynią się do wzrostu przewozów lotniczych i dadzą pozytywny impuls całej branży.

Cena paliwa jest jednym z podstawowych czynników wpływających na rozwój lotnictwa cywilnego. Dotychczas w większości przypadków lotniska posiadały tylko jednego dostawcę paliw. Zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej powinno się to zmienić. Każdy port lotniczy obsługujący więcej niż 2 mln pasażerów rocznie, powinien posiadać alternatywnego dostawcę paliw.

Monday, June 22, 2009

LOT will pamper business passengers with finer food



Starting from July LOT Polish Airlines will introduce a new menu for business class designed and prepared by renowned Robert Sowa, chef at the Jan III Sobieski Hotel in Warsaw. A sample of Sowa's offer may be seen below.

The airline has also offered 80% off companion fare in business class. The second passenger for business class pays just 20% of a ticket price. The offer is valid until July 10 for the flights occurring until August 31.

Saturday, June 20, 2009

Bad luck-ridden flight

A charter flight from Katowice, Poland to Rhodes, Greece was delayed due to a series of mishaps. The plane scheduled to leave at 4am on Saturday was halted, because pilots decided to order a tire exchange. After a successful take-off a flight attendant passed out, so the plane had to be diverted to land back at the Katowice Airport. In the meantime the work time of the crew expired, so 154 passengers had to wait for an another take-off with another crew until the afternoon.

Thursday, June 18, 2009

Pilot zmarł w trakcie lotu

W trakcie lotu z Brukseli do Nowego Jorku na lotnisko Newark zmarł 61-letni kapitan. Jak podały linie Continental, przyczyny zgonu były naturalne. Lot z prawie 250 osobami na pokładzie doprowadzili do końca dwa co-piloci. Pasażerowie najprawdopodobniej dowiedzieli się o sprawie po wylądowaniu albo z mediów. Jednak po katastrofie AF, media podają każdą pseudosensacyjną wiadomość związaną z lotnictwem. Sęk w tym, że polskie media robią to w kiepskim stylu.

Gazeta.pl napisała, że samolot leciał do amerykańskiego New Jersey, tak jakby było jakieś inne NJ...
Pisano też, że samolot lądował awaryjnie, choć było to lądowanie normalne, choć zapewne po zgłoszeniu zgonu kontrolerom lotu. Nieścisła jest też informacja, że lądowanie ("awaryjne") miało miejsce w okolicach Nowego Jorku. Newark jest dużym międzynarodowym lotniskiem niedaleko Nowego Jorku i był docelowym portem dla tego lotu, obsługiwanego przez Continental, które to linie mają swoją centralę właśnie na lotnisku Newark.

Wirtualna Polska napisała, że lot przejęła jakaś inna załoga, w tym oddelegowany do tego lotu pilot. Brzmi, jakby tego pilota teleportowali z centrali Continental. Tymczasem, jak pisze choćby Washington Post, oprócz kapitana lot prowadzili jeszcze dwaj drudzy piloci i to oni doprowadzili bez problemów rejs do końca.

Wizz Air ordered 50 more Airbus A320 planes

Thanks to improvements in its fleet Wizz Air will be able to extend the number of routes. New 50 Airbuses A320 will be added to the current fleet of 24 planes, which are economy class airliners providing 180 seats. The entire order at Airbus by Wizz Air amounts to 132 planes. The planes are to be delivered between 2014 and March 2017.

Wizz Air currently operates from 11 bases in Poland, Romania, Bulgaria, the Czech Republic, Hungary and Ukraine, and serves 130 routes.

Tuesday, June 16, 2009

Awaryjne lądowanie samolotu Ryanaira

W nocy z poniedziałku na wtorek samolot Ryanair lecący z Londynu do Krakowa musiał awaryjnie lądować na lotnisku Frankfurt Hahn.

Oto link to tekstu w Gazecie Wyborczej:
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80273,6725133,Awaryjne_ladowanie_Ryanaira__Piorun_uderzyl_w_samolot_.html

EasyJet moves out of Warsaw


Low-cost carrier EasyJet has decided to withdraw its operations from Warsaw as of July 6 citing high airport fees as a reason. In a recent letter to the editor published by the Polish edition of Newsweek, Oliver Aust, head of corporate affairs at EasyJet Airline Co. Ltd, explained that the move was forced by an increase of airport taxes by the Polish Airports State Enterprise, the operator of Warsaw airport. According to Aust, the increase is aimed at helping LOT Polish Airlines, Warsaw airport main user, to eliminate the competition in Poland's capital. "Accepting the fee increase would mean that our passengers would have to bear additional ticket costs, which in fact would subsidize LOT, and for that we cannot agree," Aust wrote.

Tuesday, June 9, 2009

LOT painted its Boeing gold



LOT Polish Airlines has painted one of its Boeing 737 planes in gold to commemorate 20th anniversary of Poland's democratic elections in 1989. Why gold? It was part of an artistic performance participated by almost 200 residents of one of Warsaw's neighborhoods. They flew to Brussels on board of the golden jet, dressed in golden suits as aliens, and handed out about 20 thousand labels with a slogan "1989 - it all began in Poland".

LOT for its part participated in the event by painting one of its planes in gold. It took eight days and 52 kg of paint to turn one 737 into a new livery. The plane will fly in its new colors for about a year.



Z jednej strony to miła promocja i ciekawa odmiana, zwłaszcza, że to może być jedyny aktualnie latający pomalowany na złoto samolot na świecie. Nie należy jednak zapominać, że LOT notuje straty. Czy zabawa w malowanie samolotu kosztem podatników to dobry pomysł?

TUTAJ ciekawy tekst o malowaniu samolotów w Delcie z magazynu "Wired". Co prawda piszą tam nie o 737, ale o wiele większym 747, więc czas pomalowania i ilość zużytej farby jest znacznie większa niż podana przez LOT. Nowa powłoka powoduje, że samolot staje się cięższy o 150-250 kg.

Oto malowanie jumbo-jeta w 3-minutowym skrócie

Friday, June 5, 2009

Co się stało z AF447?

Okazuje się, że wydobyte z Atlantyku szczątki to nie kawałek samolotu Airbus A330, ale paleta drewna. Wciąż nie wiadomo, co się stało z samolotem Air France, który leciał z Rio do Paryża. Media mnożą teorie - o uderzeniu pioruna, o zamachu terrorystycznym, że awionika samolotu "zwariowała" przez sygnały wysyłane przez którąś z baz wojskowych, że samolot leciał za wolno (???), że zawiodła elektronika...

Specjaliści skłaniają się do tej ostatniej teorii, powołując się na przykład samolotu Qantas. W październiku 2008 roku Airbus 330 australijskich linii lotniczych nagle zaczął pikować. Trwające 20-minutowe opadanie spowodowało wiele kontuzji wśród pasażerów na pokładzie, a samolot musiał lądować awaryjnie. Jeden z trzech systemów pomagających automatycznemu pilotowi lecieć bezpiecznie, wysłał do niego błędne sygnały. Bez weryfikacji informacji z pozostałymi dwoma systemami, a Opierając się tylko na danych od tego jednego, automatyczny pilot nagle zmienił kurs, doprowadzając niemal do katastrofy. Takie przypadki miały miejsce w ostatnich latach czterokrotnie. Według magazynu TIME wszystkie wydarzyły się w samolotach A330 lub A340.

Poszukiwania i próby rozwiązania zagadki trwają. Na razie jest plama paliwa lotniczego na Atlantyku, kawałek fotela i kamizelka ratunkowa. Ani kawałka maszyny, ani śladu szczątków ludzkich. Na pewno śledczy dojdą do jakichś konkluzji. Nie spowoduje to jednak naturalnej śmierci teorii spiskowych, jak w przypadku katastrofy lotu TWA800 w 1997 roku. Oficjalnie wykryto techniczną przyczynę, nieoficjalnie samolot został zestrzelony przez pomyłkę przez jeden z okrętów marynarki amerykańskiej ćwiczących niedaleko Long Island.

Thursday, June 4, 2009

LOT nationalised

The Polish state has bought back the 25.1 percent of LOT POlish Airlines from the bankruptcy trustee of SAirGroup.

The owner of now defunct Swissair was a strategic investor of LOT in 1999. By buying back the shares, the state may now move on with the privatization of the ailing airlne. It owns now 93.07 % of LOT's shares, while remainder belongs to the employees.

According to Rzeczpospolita, the state treasury paid about 12 million euro for the 25.1-percent share, which suggests that the whole airline may be worth four times that much - 50 million euro. This is less that WSE-listed Pekaes, a Polish transportation and logistics company valued at 320 million zł.

Ten years ago when SAirGroup was buying 37.6 percent of LOT's share, they paid 550 million zł and assessed the value of the airline for 1.5 billion zł. The share was reduced when SAirGroup declined to participate in raising the company's capital by the state's treasury.

Rzeczpospolita wrote that beside its brand and office equioment has nothing at all, as the planes are leased and the modern office building at the Warsaw airport was sold to Eurolot (LOT's regional subsidiary) and is being leased by LOT. Meanwhile, Czech airline CSA is valued at 825 million zł, but the Prague Ryzune airport is considered a major transfer hub, which Warsaw can only dream of.

Sprzedaż LOT-u zawsze będzie sprawą polityczną. Pomysłu sprzedaży linii Lufthansie nie forsowano, kiedy LH była nawet naszą linią zainteresowana. Ale oczywiście jak to tak sprzedać naszą chlubę i dumę Niemcom. Lepiej pozwolić na kumulowanie się finansowej straty... Teraz kiedy Lufthansa zajęta jest dopinaniem przejęć innych linii nagle w Polsce nastąpiło cudowne przebudzenie i na gwałt szukanie inwestora. Tylko czy ktoś zechce kupić linię ze stratą szacowaną na co najmniej pół miliarda i praktycznie bez majątku własnego?

Tuesday, June 2, 2009

Najbezpieczniejsze miejsca w samolocie

Oto dwa linki do ciekawych tekstów magazynu Popular Mechanics. Pierwszy podaje dane statystyczne na temat najbezpieczniejszych miejsc w samolocie w wypadku katastrofy. Dośc dyskusyjna teza oparta na liczbie osób, które przeżyły wypadki lotnicze w przeszłości wraz z porównaniem, ktore miejsca w samolocie zajmowały.
http://www.popularmechanics.com/science/air_space/4219452.html


Drugi wymienia 10 przypadków wypadków lotniczych i modyfikacje techniczne, jakie wprowadzono w samolotach, wyciągając wnioski z przyczyn wypadków.
http://www.popularmechanics.com/technology/transportation/4221138.html?page=1

Monday, June 1, 2009

Missing AF447

Jak podał New York Times, w poniedziałek zaginął samolot Air France lecący z Rio do Paryża. 228 osób na pokładzie.

Air France Flight From Brazil to Paris Is Missing With 228 on Board, Air France Said

An Air France flight with 228 people on board has gone
missing on its way from Rio de Janeiro to Paris, Air France
said on Monday.

RELACJA W NEW YORK TIMES