Wednesday, June 24, 2009

LOTOS ma bazę paliw na gdańskim lotnisku

LOTOS Tank, spółka zależna Grupy LOTOS S.A., otworzyła w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku nowoczesną bazę paliwową. W ramach inwestycji LOTOS w pół roku wybudował nowe instalacje i zbiorniki do magazynowania najwyższej jakości paliw lotniczych, które na lotnisko trafią bezpośrednio z gdańskiej rafinerii.

Baza składa się m.in. z 4 naziemnych zbiorników przeznaczonych do magazynowania paliwa JET A-1 (służy do napędzania silników odrzutowych). Łączna pojemność parku zbiorników wynosi 400 m3.

Pod koniec ub. r. LOTOS rozpoczął prace z koncernem StatoilHydro dotyczące m.in. wspólnego działania na rynku paliw lotniczych. Obie spółki postawiły sobie wówczas za cel dynamiczny rozwój wzajemnych relacji w zakresie operowania na terenie polskich portów lotniczych.

Głównym celem Statoil Aviation jest rozwój usług oraz poprawa konkurencyjności cen dla klientów korzystających z polskich lotnisk. Polska jako jeden z niewielu krajów posiada nadwyżkę produkcyjną paliwa lotniczego. Deficyt paliwa lotniczego JET A-1 na rynku europejskim wynosi aktualnie około 15,6 miliona ton i będzie się pogłębiał, a to oznacza, że jego producenci są w naprawdę dobrej sytuacji.

W 2008 r. należące do polskich przewoźników samoloty przewiozły ponad 5 mln pasażerów i 46 tys. ton ładunków. W porównaniu do 2007 r. liczba przewiezionych pasażerów spadła o ponad 14%, wzrósł natomiast i to o blisko 4% tonaż przetransportowanych ładunków. Zdaniem analityków dalsze oznaki ożywienia w światowej gospodarce przyczynią się do wzrostu przewozów lotniczych i dadzą pozytywny impuls całej branży.

Cena paliwa jest jednym z podstawowych czynników wpływających na rozwój lotnictwa cywilnego. Dotychczas w większości przypadków lotniska posiadały tylko jednego dostawcę paliw. Zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej powinno się to zmienić. Każdy port lotniczy obsługujący więcej niż 2 mln pasażerów rocznie, powinien posiadać alternatywnego dostawcę paliw.

No comments: