Tuesday, May 15, 2007

Kiedy otworzą Okęcie 2?


Ponownie przesunięto otwarcie hali odlotów Terminalu 2 warszawskiego lotniska. Nie wiadomo, czy uda się ją uruchomić przed wakacyjnym szczytem.

W Terminalu 2 działa tylko hala przylotów, ale nie całkiem. Do piątku jest zamknięta w celu przeprowadzenia prób przeciwpożarowych. Tymczasem w starej hali odlotów panuje coraz większy tłok. Pasażerowie startujący z Okęcia już 30 kwietnia mieli się przenieść do nowego i dużego terminalu.
Obecnie osoby przylatujące rejsami międzynarodowymi na Okęcie po wyjściu z samolotów muszą korzystać z autobusów by dotrzeć do nowego Terminalu 2. Po przejściu kontroli paszportowej, odebraniu bagażu oraz po kontroli celnej przechodzą do ogólnodostępnej hali przylotów.
W godzinach natężenia przylotów pasażerowie niektórych rejsów kierowani są do starej hali przylotów w Terminalu 1. Przechodzą tam kontrolę paszportową, po czym specjalnie oznakowanym łącznikiem pomiędzy starym i nowym terminalem przechodzą do hali odbioru bagażu Terminalu 2. Stamtąd - po odebraniu bagażu i kontroli celnej - podążają do ogólnodostępnej hali przylotów.
Jak pisze stołeczne wydanie "Gazety Wyborczej", przedsiębiorstwo Porty Lotnicze jest coraz bardziej skłócone z generalnym wykonawcą - polsko-hiszpańskim konsorcjum Budimex, Ferrovial, Lamela. Obie strony obrzucają się oskarżeniami. "Nie możemy podać terminu otwarcia terminalu, bo wykonawca nie potrafi zakończyć prac. Nie jest gotowa wieża, z której kontroluje się płytę lotniska.
Potwierdzili to strażacy" - informuje Artur Burak, rzecznik przedsiębiorstwa Porty Lotnicze. "Prawdziwym winowajcą poślizgu jest PPL. Zbyt późno wybrało firmy, które mają urządzić sklepy i kawiarnie" - uważa z kolei Krzysztof Kozioł, rzecznik konsorcjum wznoszącego nowy terminal.
Umowy z najemcami lokali na Terminalu 2 pion handlowy PPL podpisywał przez ponad rok. Przez wiele tygodni w oddanej w grudniu ubiegłego roku hali przylotów nie można się było napić nawet kawy. Z kolei na poziomie odlotów zamiast sklepów widać jedynie płyty gipsowo-kartonowe.
Generalny wykonawca nie wpuszcza do terminalu obcych ekip, bo w trakcie odbiorów technicznych nie chce, by w środku były prowadzano jakiekolwiek inne prace. Poza tym twierdzi, że te firmy nie spełniły uzgodnionych z PPL wszystkich wymogów. Chodzi np. o gwarancje, że zapłacą za ewentualne szkody w nowym terminalu. "To nieprawda. Te firmy mają wszystkie zgody potwierdzone przez kierownika budowy" - mówi Artur Burak z PPL
Spornych punktów jest dużo więcej. Według Portów Lotniczych wykonawca wciąż nie przedstawił dobrego planu zabezpieczeń, np. rozmieszczenia kamer. Przedstawiciele konsorcjum odpowiadają, że już rok temu przedstawili taki projekt, który został sprawdzony przez niezależnego weryfikatora - firmę Epstein. Od tego czasu PPL już pięciokrotnie zażądał poprawek. "Bo wciąż są błędy" - twierdzi Artur Burak.
Niewykluczone, że awantura na Okęciu zakończy się w sądzie, bo na tle kłótni o przyczyny opóźnień odnawia się jeszcze spór o wynagrodzenie. Sama budowa podrożała z 200 do 247 mln dolarów.
MP, (R)
Strona internetowa Okęcia

Warsaw aiport launch of Terminal2 postponed
Nobody knows when the Second Terminal of the biggest Polish and immensely overcrowded airport is going to start business. The latest launch date - April 30 - was postponed due to some misunderstandings between airports authorities and contractors that are preparing commercial space at the Terminal. Both sides are blaming each other for the delays. Meanwhile passengers arriving on international flights on the rush hours are going through thge customs at the old Terminal1, then shipped with buses to Terminal 2 to pick up their luggage. When is this going to end...
Check out the airport's website HERE
(why the address looks like this, and why doesn't it have word Warsaw or airport in it, don't ask me, it's the same story with Krakow)

No comments: