Tuesday, September 29, 2009

Fewer passengers on Polish airports

Airports in Poland have seen 12 percent fewer passengers in H1 2009, according to the Civil Aviation Office (ULC). The biggest decline in passenger figurs was witnessed at the Warsaw airport (16%), whereas all Polish airports saw a decrease of 1.2 million passengers. By the end of this year the number is expected to reach 2 million.

What is noticeable, foreign passengers who constituted half of all visitors traveling thorugh Polish airports, now the number went down to about 30 percent which may suggest that foreigners lose interest in Poland as a tourist destination.

Koniec darmowego wyboru miejsc w BA

Od października to co do tej pory nie wiązało się z żadną opłatą, będzie kosztowało. Linie British Airways wprowadzają opłaty za dokonywany przy rezerwacji wybór miejsca w samolocie. Jeśli lecisz sam, można to jakoś przeżyć, nie płacąc, ale kiedy lot trwa kilka godzin a ty lecisz z kimś znajomym, pewnie zapłacisz, by móc siedzieć razem. Na terenie Europy opcja wyboru miejsca kosztuje 10 funtów extra, na trasach dłuższych 20 funtów, zaś miejsce przy wyjściu awaryjnym (gdzie jest najwięcej miejsca na nogi) aż 50 funtów.

Na pocieszenie trzeba przyznać, że BA traktują wszystkich tak samo i nowe opłaty wprowadziły też dla pasażerów klasy biznes.

Reklamy na pokładach Wizz Air

Wizz Air podpisał umowę z amerykańską firmą OnBoard Media Group na wprowadzenie reklam na pokładach wszystkich swoich samolotów. Jak tłumaczy szefostwo linii, gospodarka wymusza na liniach lotniczych koniecznośc szukania innych źródeł dochodu poza sprzedażą biletów.

Jako pierwsza swoje usługi na pokładach samolotów Wizz Air będzie reklamować brytyjska firma z branży telefonii komórkowej O2. Firma zamierza w ten sposób promować program Your Country SIM Card. Na promocji skorzystają wszyscy pasażerowie Wizz Air, a szczegóły dotyczące oferty można znaleźć w pokładowym magazynie WIZZ. W ramach promocji załoga Wizz Air będzie oferować darmowe karty SIM na 19 lotach do Wielkiej Brytanii, jakie odbywają się każdego dnia.

Friday, September 25, 2009

Avionnette awards

The aviation industry handed out its first Awionetki2009 awards during the recent fifth edition of the Airports Conference held in Warsaw.

Personality of the year:
Michał Marzec, General Director, Polish Airports State Enterprise

Best airline of the year:
Wizz Air

Best airport of the year:

Katowice International Airport in Pyrzowice

The event of the year:
Lotos Tank (the alternative to monopolist Orlen jet fuel supplier, appeared on Polish airports thanks to the European Commission directive saying that airports serving over 2 million passengers annually have to have alternative supplier)


The most innovative product/service:
Jet Air (I guess for elastic approach to the demanding market, launching short-distance niche routes, using stop over flights)

The nominees were submitted by industry experts and selected by the special chapter.


Ja również dostałem ankietę do wypełnienia i zgłoszenia tym samym swoich nominacji. Niestety zagubiłem ją miedzy mailami, a następnie zniknąłem na tydzień urlopu. Ale zastanawiałem się, kto zasługiwałby na wyróżnienie i muszę przyznać, że Wizz Air oraz lotnisko Katowicach było także i moimi faworytami. Wizz Air za imponujacą ekspansję i osiągnięcie pozycji lidera na polskim rynku, a katowickie lotnisko za rozwój i coraz lepszą obsługę pasażerów dzięki nowemu terminalowi, który znacznie zwiększył przepustowość portu. Jeśli chodzi o osobistość roku, pomyślałem o Sebastianie Mikoszu, nowym prezesie PLL LOT, który wydaje się zdolny do przeprowadzenia koniecznych zmian, zwłaszcza zwolnień, ale chyba jeszcze za wcześnie, by go oceniać.

Wednesday, September 23, 2009

LOT to cut up to 900 jobs

According to labor unions at LOT Polish Airlines, the managment plans to lay off 900 people. So far the planned reductions amounted to half of mentioned number. Unionist threatened to conduct a strike if an agreement with the menagement will not succeed.

The airline spokesperson explained the lay-offs are necessary in order to save the entire company. He was reluctant to give any number of possible redundancies. Currently about 3,500 people are employed by LOT.

First firings are expected to take place in October. To block the lay-offs unionists have taken the case to court. They claim that management plans are contradictory to collective work contract. Labor unions have also proposed voluntary suspension of bonuses and other extra payments, which should bring 90 million PLN, while the planned lay-offs are expected to give just 60 million PLN.

Tuesday, September 22, 2009

Wizz Air otwiera trasę KTW-FMM

We wtorek odbył się pierwszy lot w barwach Wizz Air na trasie z Katowic na lotnisko Memmingen, ok. 100 km na zachód od Monachium. Początkowo loty będą się odbywać dwa razy w tygodniu – we wtorki i soboty. Od sezonu zimowego przewoźnik planuje zwiększyć częstotliwość lotów do trzech połączeń tygodniowo. Uruchomienie nowej trasy zbiegło się z Oktoberfest trwającym w Monachium do 4 października.

Z lotniska Memmingen (oficjalna nazwa Allgäu Airport/Memmingen) korzysta także Ryanair, AirBerlin oraz czarterowe samoloty TUIfly. Wizz Air latać będzie z Memmingen do Katowic o 14:15, a z Katowic do Memmingen o 12:15. Lot trwa godzinkę. Aby dostać się z lotniska do Monachium, można skorzystać z autobusów Allgäu Airport Express za 18 euro (w jedną stronę).

Drugim nowym połączeniem z Katowic będzie startująca 29 września trasa do Wenecji/Treviso. To już 22 kierunek, który obsługuje Wizz Air z Katowic.

LOT rejected the blind

Citing safety procedures, LOT POlish Airlines didn't allow four blind passengers to board one plane heading from Warsaw to Wrocław. The flight captain explained the regulations allow him to take only two disabled passengers per flight. However, there were absolutely no problems for LOT to fly all four from Wrocław to Warsaw in the first place.

Unlucky passengers claimed they were not told of this procedure upon buying the tickets, even if they had underscored the need of special care. What is even more surprising, all four made it in one plane to Warsaw beforehand. "We have even received all boarding passes for the round-trip," said Dorota Sulich-Jasińska, who took care of all four during their weekend-long stay in Warsaw.

Two disabled passengers were asked off the plane, and offered to be transported by bus. They chose to fly with another plane on the next day. The airline's spokesperson expressed his apology and explained the reservation system should not have sold more than two tickets to disabled passengers for the same flight.

A clip from Polsat's Wydarzenia (in Polish)

Wednesday, September 9, 2009

Finnair obsługuje brytyjski sektor publiczny

Finnair podpisał kontrakt na obsługę pracowników i wyższych rangą urzędników brytyjskiego sektora publicznego na trasach z Manchesteru do Helsinek i z Londynu przez Helsinki do Osaki. Umowa z możliwością przedłużenia obowiązuje do 2011 roku. To pierwszy raz, kiedy rząd Wielkiej Brytanii

KLM na warszawskich ulicach

W związku z jesienną kampanią promocyjną we wtorek w Warszawie przy wejściu do metra Świętokrzyska można było dostać ulotki z ofertą oraz lizaki z logo KLM (KLM/AirFrance/Delta). Dziewczyny przyjechały na ładnych niebieskich "amsterdamskich" rowerach, ale nie chciały dać się przejechać...

Friday, September 4, 2009

Aerofłot żegna się z Tupolewami


Do końca roku rosyjskie linie Aerofłot zastąpią swoje Tu-154 zachodnimi maszynami. Radzieckiej produkcji samoloty spalają o połowę więcej paliwa niż nowe samoloty. Aktualnie we flocie SU latają 102 samoloty, w tym 26 Tu-154. Po ich sprzedaży pozostanie jedynie 6 Iłów-96, które latają na trasach krajowych, a także do Hawany i do Hanoi. Reszta floty rosyjskiego przewoźnika to B767 i airbusy, a w ciągu następnych 5 lat linie kupią kolejne 22 boeingi i airbusy, a także nowe rosyjskie samoloty Suchoj Superjet 100. Tupolewy wciąż będzie można napotkać w barwach mniejszych rosyjskich przewoźników. To one też pewnie będą zainteresowane sprzedawanymi samolotami.

Aerofłot należy do sojuszu SkyTeam.

Revolution at Polish airports

The government is preparing a bill on restructuring of the Polish Airports State Enterprise (PPL), the state institution that has been serving as an operator of Polish airports since 1987. PPL will be reshaped into a company, and after selling its stake in regional airports, will be shut down.

Currently PPL holds 100 % stake only in two Polish airports - Warsaw, Rzeszów and Zielona Góra-Babimost. In the remaining regional airports, which became private companies, PPL kept some of its stake.

Plany prezesa LOT-u

Szef PLL LOT Sebastian Mikosz udzielił w ostatnim tygodniu kilku wywiadów prasowych, w których przedstawił ambitne, ale ciekawe plany:

- walka o rekompensatę od Boeinga za opóźnienia w dostawie dreamlinerów - oprócz gotówki w grę wchodzi remont Boeingów 767 używanych obecnie przez LOT na trasach transatlantyckich ewentualnie umożliwienie korzystnego zakupu Boeingów 777-200 albo 777-300,

- większe wykorzystanie polskich portów regionalnych,

- nowe połączenia na Bliski Wschód, Rosja, Ukraina, Estonia, a także Anglia, którą LOT chciałby "odebrać" tanim liniom,

- otwarcie salonu VIP na Okęciu,

- plan budowy terminalu dedykowanego dla LOT,

- intensyfikacja połączeń krajowych w ramach EuroLOT,

Umowa Comarch z JetBlue

Zarząd ComArch S.A. poinformował o otrzymaniu informacji o podpisaniu umowy pomiędzy ComArch Inc., spółką zależną ComArch S.A. a JetBlue Airways Corporation Delaware Corporation z siedzibą w Nowym Jorku w USA. Przedmiotem umowy jest dostawa oprogramowania COMARCH LOYALTY MANAGEMENT i zapewnienie usług hostingu oraz “Disaster Recovery Center". Wartość kontraktu wynosi ok. 5,2 miliona $ netto (ok. 15,3 mln zł netto).

Lufthansa przejęła Austrian

LH sfinalizowała transakcję kupna 90 proc. akcji AUA, stając się największym przewoźnikiem lotniczym w Europie. Wartość transakcji to 532 mln euro. Akcje zostały odkupione od państwa austriackiego (reprezentowanego przez holding OEIAG) oraz od prywatnych akcjonariuszy.

Trwa program naprawczy w AUA, który zakłada zmniejszenie do stycznia 2010 r. w porównaniu ze styczniem 2008 r. potencjału przewozowego (capacity) o 15 proc. Natomiast do końca 2015 r. ograniczy też tworzenie nowych połączeń.

AUA za 2008 rok osiągnęły stratę w wysokości 430 milionów euro. W I połowie 2009 strata wyniosła 166 milionów euro .

W grupie Lufthansa oprócz Austrian Airlines (wraz z Lauda Air i Tyrolean Airways) znajdują się linie Swiss, Air Dolomiti, Eurowings, Germanwings, Augsburg Airways, Lufthansa Italia, British Midland, Contact Air i Lufthansa CityLine. LH ma również 45% udziałów w Brussels Airlines.

British Airways będzie latać A318 na lotniska w centrach miast


Airbus dostarczył liniom BA pierwszy egzemplarz modelu A318 z funkcją steep approach (stroma ścieżka schodzenia do lądowania). Dzięki temu duże, latające w długodystansowych rejsach, samoloty będą mogły lądować na lotniskach ograniczonych przestrzennie lub lotniskach położonych w górach. Dodatkowym plusem są silniki spełniające restrykcyjne na lotniskach miejskich normy hałasu.

W liniach British Airways w kabinie Club World samolotu A318 znajdą się 32 fotele rozkładane do pełnych łóżek, wyposażone w łączność OnAir, co pozwoli pasażerom pracować podczas lotu – wysyłać maile, przeglądać strony internetowe i wysyłać wiadomości przez telefon komórkowy. Dwa egzemplarze A318 dołączą do eksploatowanej obecnie floty składającej się z 11 egzemplarzy A321, 37- A320 i 33 - A319. Linie British Airways złożyły dodatkowo w Airbusie wiążące zamówienie na 9 egzemplarzy A320 i 12 egzemplarzy A380.

Wednesday, September 2, 2009

Czterotysięczny Airbus dla TAM


Airbus przekazał egzemplarz nr 4,000 samolotu z rodziny A320 brazylijskim liniom lotniczym TAM. Samolot może przewieźć 144 pasażerów. Jednak w pierwszy rejs z zakładów Airbus w Hamburgu do Brazylii samolot A319 załadowano dary dla niepełnosprawnych dzieci od niemieckiej organizacji charytatywnej i fundacji Airbus.

Linie lotnicze TAM korzystają z samolotów Airbus A319 od roku 1998, kiedy zamówiły 90 takich samolotów, wraz z liniami TACA z Salwadoru i LAN z Chile. Dziś brazylijski przewoźnik posiada 125 samolotów Airbus. W Ameryce Łacińskiej 22 przewoźników wykorzystuje obecnie ponad 350 samolotów firmy, co stanowi ponad 40 procent wszystkich samolotów oferujących powyżej 100 miejsc w tym regionie.

Nowa opcja do Londynu


Aer Lingus od 25 października uruchamia loty z Warszawy do Londynu. Bilet wraz z podatkami i opłatami ma kosztować w jedną stronę 107 zł w okresie promocyjnym do 10 września. Rejs można zaplanować w okresie do 24 marca 2010 r. Samoloty będą latać na lotnisko Gatwick.

Więcej szczegółow

Tuesday, September 1, 2009

Where are LOT's Dreamliners?

According to press reports, LOT Polish Airlines is considering seeking damages from Boeing for delays in supplying 787 Dreamliner. The Polish national carrier would like to use the money for purchasing other planes (such as 777) or overhauling its current fleet of 767s, which serve transatlantic routes. LOT's management also does not exclude turning to Boeing's competitor - Airbus.

LOT should have received its first 787 last year, but they are now expected to appear in LOT's fleet in 2010 the earliest. The order was placed in 2005 and LOT was supposed to be the first European airline to get them.

Morgan Stanley is the investment bank involved in privatization of LOT, which is owned by the Polish state (93 percent). Remainder of shares is owned by the employees.

Lufthansa + JetBlue

Niemieckie linie lotnicze Lufthansa zacieśniają współpracę z działającym na amerykańskim rynku tanim przewoźnikiem JetBlue. LH ma 15.6 % udziałów w JetBlue. Obie linie będą współpracować na zasadzie code-share. Na tę operację musi się jednak zgodzić amerykański Departament Transportu. Dzięki nowej umowie pasażerowie LH będą mogli korzystać z ułatwień podczas przesiadek na samoloty JetBlue i odwrotnie, m.in. z jednorazowego nadania bagażu. Podobna współpraca istnieje między JetBlue a Aer Lingus.

Oprócz wielu miast w USA Jet Blue lata też do meksyku, na Karaiby, do Bogoty i Aruby.

Koniec Sky Europe


Tani przewoźnik ze Słowacji zbankrutował. Z dniem 1 września Sky Europe całkowicie wstrzymał działalność, zostawiając wielu pasażerów na lotniskach, głównie w Bratysławie, która była głównym portem dla linii. W nocy na stronie internetowej pojawił się komunikat o wstrzymaniu sprzedaży biletów i braku pieniędzy na dalsze funkcjonowanie. Sky Europe jest notowana na giełdach w Warszawie i Wiedniu. Notowania zostały zawieszone.

Linia latała z Bratysławy, Wiednia i Pragi do 30 miast w Europie. Kilka tygodni temu władze lotniska w Wiedniu odmówiły obsługi samolotów Sky Europe z powodu nieuregulowanych długów wynikających z niespłaconych taryf lotniskowych. Pod koniec sierpnia tak samo postąpiły lotniska w Paryżu i Bukareszcie.

Wg Rzeczpospolitej linie nigdy nie przyniosły zysku, a wynik za drugi kwartał tego roku to 15 mln euro straty. LInie lotnicze Sky Europe wycofały sie z Polski w kwietniu 2008 roku.