Wednesday, December 2, 2009

Airbus przepowiada rozwój rynku lotniczego w Polsce

Dziś na konferencji w Westin szefostwo i analitycy Airbusa opowiadali, że w ciągu 20 następnych lat liczba samolotów obsługujących polski rynek lotniczy zwiększy się trzykrotnie z 67 obecnie do 198 w 2028 roku. Pomogą rozwój gospodarczy Polski, rosnące liczba podróżujących samolotami Polaków i oczywiście Euro 2012, które spowoduje, że lotniczy ruch turystyczny do Polski szczególnie wzrośnie w okresie mistrzostw, ale też utrzyma się także po ich zakończeniu.

Według wyliczeń Airbusa, Polska należy do tych krajów, w których nawet niewielki wzrost PKB przekłada się na duży wzrost w podróżach lotniczych na głowę.

Dowiedziałem się także, jak dużo Airbusa powstaje w Polsce:

PZL Świdnik dostarcza komponenty do drzwi pasażerskich i tylnych drzwi ładunkowych, mechanizmy zamka drzwi pasażerskich i elementy owiewki brzucha dla A320, a także kompozytowe elementy przeciwpożarowe oraz komponenty do drzwi pasażerskich i tylnych drzwi ładunkowych dla A330 i A340. EADS PZL Okęcie dostarcza elementy konstrukcji dolnego pokładu oraz ramy do drzwi ładunkowych dla A320. Krakowska firma EC Engineering prowadzi prace projektowe i komputerowe nad rozwojem modeli przestrzennych dla komponentów systemów hydraulicznych dla A350 XWB.

Dla największego z airbusów - A380- Goodrich z Krosna produkuje części podwozia, natomiast gdańska Stocznia remontowa zbudowała pływającą stację transferową, która jest podstawą dla całego programu transportowego A380.

Przy okazji EADS PZL ŚWidnik produkuje zewnętrzne skrzydła, drzwi pilota i spadochronowe, rampy i zespoły przewodów elektrycznych dla transportowych samolotów wojskowych Airbusa.

Natomiast przedstawiciele Airbusa nie chcieli dziś pociągnąć tematu ewentualnych zamówień dla LOT-u. Kilka tygodni temu prezes LOT (trochę zdenerwowany pewnie kolejnymi opóźnieniami w dostawie 787 od Boeinga) powiedział, że nie wyklucza zmiany dostawcy. Choć to akurat pewnie był element nacisku na Boeinga.

Moje zdjęcia z pokładu AIRBUSA A380

No comments: