Friday, July 31, 2009

Tysięczny Airbus A330 dostarczony



30 lipca Airbus dostarczył tysięczny egzemplarz samolotu z rodziny z rodziny A330/A340. Model A330-300 został uroczyście przekazany liniom lotniczym Thai Airways International (THAI). W ceremonii w Tuluzie we Francji wzięła udział delegacja z Tajlandii z wojskowym generałem na czele. (To on pełni aktualnie obowiązki prezesa linii!!! No ale w końcu Thai to firma państwowa, jak LOT)

Linie lotnicze THAI dysponują obecnie 25 samolotami z rodziny A330/A340, w tym 25 maszynami A330-300, czterema A340-500 oraz sześcioma A340-600. Linie THAI posiadają również flotę 17 samolotów A300-600R wykorzystywanych w regionalnej sieci tajlandzkiego przewoźnika.

British Airways straciły 155 mln $


Linie lotnicze BA ogłosiły, że w pierwszym kwartale bieżącego roku fiskalnego straciły 155 mln dolarów (ok. 94 mln funtów), mimo sezonowego wzrostu liczby pasażerów. Jednocześnie ogłosiły, że w całej branży nie widać oznak poprawy. BA skupi się na dalszym szukaniu oszczędności. Do tej pory udało się odchudzić koszty operacyjne o 6.6% od października. Docelowo linie zwolnią też 3700 z 40 tys. personelu i zamrożą płace na kilka lat. Ponadto z siatki połączeń na najbliższy sezon zimowy usunięto wiele rejsów, a na krótkich lotach już teraz zrezygnowano z posiłków.

Strata na początku roku fiskalnego jest pierwszą w BA odkąd linie zostały sprywatyzowane w 1987 r. Rok temu w tym samym kwartale linie zarobiły 35 mln funtów na czysto.

Thursday, July 30, 2009

Another technical failure in LOT plane

B767 of LOT Polish Airlines heading to Newark (EWR) had to abort take-off after a technical failure was disclosed when the jet was already rolling along the runway in Warsaw. Flight LO 15 scheduled for departure on Wednesday was eventually planned to depart on Thursday at 11:30.

In the last few weeks LOT long-haul planes have seen a series of technical troubles. Last month B767 flying from Chicago (ORD) to Warsaw got into turbulence and had to perform emergency landing in Toronto. Last week B767 was held at JFK for two days after a failure in cabin pressure and A/C.

Wednesday, July 29, 2009

Ethiopian kupi 12 Airbusów A350 XWB

Ethiopian Airlines, jedne z największych i najszybciej rozwijających się linii lotniczych w Afryce, podpisały porozumienie o współpracy w związku z zakupem 12 egzemplarzy modelu Airbus A350 XWB i zostały tym samym nowym klientem Airbusa. Linia lotnicza zdecydowała się na wersję A350-900, którą zamierza wprowadzić do eksploatacji w połączeniach między węzłem linii w Addis Abebie, a miastami w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji.

Rodzina samolotów A350 XWB stanowi odpowiedź Airbusa na powszechny na rynku popyt na wydajny, szerokokadłubowy samolot średnich rozmiarów o dalekim zasięgu. Zasięg A350 XWB wynosi 15 400 km (8300 mil morskich). Samolot jest oferowany w trzech podstawowych wersjach pasażerskich.

A350 wyróżnia się najszerszym kadłubem w swojej kategorii, oferuje niespotykany dotychczas poziom komfortu oraz najniższe koszty operacyjne i najniższy koszt na pasażerokilometr w tym segmencie rynku. Samolot zasilany jest dwoma silnikami Rolls Royce Trent XWB nowej generacji. Rodzina samolotów A350 XWB ma stanowić rozwiązanie problemów związanych
z rosnącymi cenami paliwa, coraz wyższymi oczekiwaniami podróżnych oraz troską
o środowisko naturalne.

Dotychczas potwierdzone zamówienia na 493 egzemplarze samolotu A350 XWB złożyło 31 klientów.

Jak tanio polecieć na południe...

Dziennik opublikował proste zestawienie kosztów lotu tanimi liniami na południe Europy. Oto szczegóły:

(w kolejnych kolumnach połączenie, linie, data wylotu, data powrotu, koszt)

Warszawa - Varna (Bułgaria) Norwegian
pon. 3 sierpnia
pon. 10 sierpnia
986 zł

Warszawa - Rzym Fiumicino (Włochy) Norwegian

pon. 3 sierpnia
pon. 10 sierpnia
886 zł

Warszawa - Korfu (Grecja) Wizzair

sob. 22 sierpnia
sob. 29 sierpnia
740 zł

Poznań - Barcelona Reus (Bułgaria)Ryanair

pt. 14 sierpnia
pt. 21 sierpnia
785 zł

Katowice - Bourgas (Bułgaria)Wizzair

sob. 22 sierpnia
sob. 29 sierpnia
830 zł

Założenia: Płatność przez internet najtańszym możliwym sposobem. Cena uwzględnia opłatę za bagaż o wadzę do 15 kilo.

Cały tekst można znaleźć TUTAJ

Monday, July 27, 2009

Najlepsze i najgorsze lotniska świata

Serwis www.sleepinginairports.net opublikował listę najlepszych i najgorszych lotnisk według oceny pasażerów, którym zdarzyło się na nich nocować.

Jako najlepsze na świecie internauci oceniają lotnisko w Singapurze. Nagrodę "złotej poduszki" port w Changi otrzymał po raz 12 - odkąd organizowany jest ranking. W holach zamontowano nawet specjalne leżanki dla pasażerów chcących się zdrzemnąć w oczekiwaniu na samolot. Poza tym jest tam basen, kilka ogrodów, darmowy internet, darmowe kino, na lotnisku na żywo grają kapele... Aż trudno uwierzyć, że to nie centrum miasta tylko lotnisko. Zobaczcie sami TUTAJ

Kolejne miejsce na podium też zajęło lotniska azjatyckie - Seul Incheon. Trzecie było Shiphol w Amsterdamie.

A oto cała lista:

1. Singapore Changi
2. Seoul Incheon
3. Amsterdam Schiphol
4. Oslo Gardermoen
5. Hong Kong
6. Dubai
7. Frankfurt International
8. Munich
9. Vancouver
10. Denver

Miałem okazję być na lotnisku we Frankfurcie, Monachium i Denver. Tak się złożyło, że na FRA i ja musiałem spędzić noc przed porannym wylotem na program Resort America. Oczywiście na walizce nie dało się spać, więc zostawiłem ją na noc w przechowalni i resztę czasu spędziłem szwendając się po lotnisku. Zabrali mi nożyczki do paznokci (po 9/11). W Denver lądowałem dwa razy, a raz też miałem samolot wylatujący wczesnym popołudniem, ale ponieważ korzystałem z podwiezienia przez znajomego byłem tam od bladego świtu. Niewiele jest tam do roboty. Raz przesiadałem się tam tak szybko, że samolot czekał tylko na nas. Dobrze, że nie mieliśmy bagaży w luku. Pamiętam tylko, że lotnisko wygląda jak ogromny namiot. Jest też poza tym chyba trzecie największe na świecie pod względem rozmiaru. Z terminalu na inny podziemną kolejką jedzie się dość długo.

A w Monachium przesiadałem się kilkakrotnie, raz przymusowo, bo nawalił samolot i z Wiednia do Krakowa lecieliśmy właśnie przez Monachium. Raz po powrocie z JFK zjedliśmy tam na śniadanie po rogaliku, popijając pyszną kawą.


Najsłabiej oceniono paryskie lotnisko Charles de Gaulle. Użytkownicy podkreślają, że jest pełne bezdomnych ludzi. Miejsca siedzące są niewygodne i nie pozwalają na dłuższy, komfortowy wypoczynek. Wielu pasażerów skarży się też na liczne problemy w zgubieniach ich bagaży.

Na drugim miejscu w tej klasyfikacji jest moskiewskie lotnisko Szeremietiewo. Ten port lotniczy użytkownicy serwisu określają jak ciemną, brudną jaskinie. Jeden z nich użył nawet określenia "piekło na ziemi”.

Jako bardzo zaniedbane uważa się nowojorskie lotnisko JFK. Podróżni skarżą się na słaby system informacji i brud. Przez to uplasowało się na trzecim miejscu. Największe lotnisko w Polsce, warszawskie Okęcie, jest oceniane umiarkowanie dobrze. Internauci podkreślają, że jest czystce i bezpieczne. Narzekają tylko na brak wygodnych miejsc do siedzenia.

Oto dziesięć najgorszych lotnisk:

1. Charles deGaulle w Paryżu
2. Szermietiewo w Moskwie
3. JFK
4. Los Angeles
5. Delhi
6. O’Hare - Chicago
7. Mumbai
8. Manila
9. Fiumicino w Rzymie
10. Heathrow w Londynie

Moje własne zdanie mogę mieć tylko o JFK. Można mieć o nim zdanie tak różne jak inne od siebie są wszystkie jego terminale. W Heathrow łatwo się zgubić, a O'Hare ledow pamiętam, ale zgubiła tam się moja żona, bo samolot podjechał pod inny rękaw i nie mogła odnaleźć osoby na nia czekającej.

Pechowy samolot LOT-u

"Dziennik" opublikował ciekawy tekst o awaryjnym samolocie PLL LOT. Przerzuciła go na swoja podstronę Gazeta.pl.

http://deser.pl/deser/1,97052,6862002,Oto__Pani_Ewa___najbardziej_zawodny_samolot_LOT_u.html

Saturday, July 25, 2009

Polski samolot nawalił w Nowym Jorku

Pasażerowie, którzy mieli przylecieć z lotniska JFK w Nowym Jorku do Warszawy, od czwartku czekali na powrót do kraju. Powodem była usterka samolotu Boeing PLL LOT, która uniemożliwiała wylot. Awaria została usunięta dopiero w sobotę rano.

W samolocie doszło do awarii klimatyzacji i systemu ciśnienia. Kłopoty rozpoczęły się już podczas próby startu w czwartek. Nasiliły się podczas kołowania. Samolot musiał zawrócić i awaryjnie lądować na lotnisku JFK. Na pokładzie było 226 pasażerów.

Naprawa awarii Boeinga trwała niemal cały piątek. Samolot, który wystartował w końcu w sobotę rano, spodziewany był w Warszawie około 16.45. Na pokładzie są 32 osoby. Pozostałe osoby z pierwszego zaplanowanego lotu odleciały do Warszawy już wcześniej, innymi rejsami.

Z kolei inny samolot LOT-u miał 10-godzinne opóźnienie na Cyprze. Planowy lot z Larnaki do Warszawy w sobotę został wstrzymany w wyniku usterki wykrytej przed startem. Oczekiwanie na część zamienną z Aten spowodowało, że B737, który miał wylądować w Warszawie ok. 6 rano w sobotę, spodziewany był ok. godz. 16:00.

Nowy parking dla autokarów na Lotnisku Chopina

Rozpoczął się remont infrastruktury drogowej w okolicach nieczynnego już terminalu Etiuda. Remont potrwa 4 miesiące. Wymieniona zostanie m.in. nawierzchnia jezdni. Uruchomiony zostanie również nowy, przestronny parking na 23 autokary.

Początek rozbudowy wrocławskiego lotniska


Władze lotniska we Wrocławiu podpisały z firmą budowlaną Hochtief kontrakt na budowę drugiego terminalu. Inwestycja zwiększy przepustowość całego portu lotniczego z obecnych 1,2 mln pasażerów rocznie do 3,2 mln pasażerów. Umowa dotyczy budowy nie tylko samego terminala (40,000 m kw.), ale także obiektów towarzyszących (drogi dojazdowe, parking, system obsługi bagażu). Hochtief dostanie za swoją pracę 296 mln zł brutto. To o ok. 140 mln mniej niż kwota pierwotnie przeznaczona na budowę. Nowy terminal zaprojektowany przez firmę JSK Architekci ma zostać oddany do użytku wiosną 2011 r.

Thursday, July 23, 2009

LOT sprzedał więcej biletów

Według Pulsu Biznesu LOT zwiększył swój udział w rynku wg liczby sprzedanych biletów z 20% do 27.6% - informacje pochodzą z portalu fru.pl. Według Aero.pl pierwsza w Polsce trójka to pod tym względem LOT, Lufthansa i Wizz Air. Zdaniem Dawida Sadulskiego z Travelplanet liczba sprzedanych biletów LOT-u wzrosła o 30%. Główną przyczyną wzrostu popularności biletów LOT-owskich mogą być wzrosty cen biletów tanich przewoźników, przy spadkach cen u tradaycjnych przewoźników.

Wednesday, July 22, 2009

Jet Air będzie latał do Drezna

Od 7 września 2009 roku samoloty Jet Air będą kursowały codziennie pomiędzy stolicą Saksonii a stolicą Polski z międzylądowaniem w Zielonej Górze.

"Drezno to nasza pierwsza nowa propozycja z przygotowywanej oferty na
sezon jesienny. Kierujemy ją głównie do pasażerów podróżujących służbowo do Warszawy zarówno z Drezna, jak i Zielonej Góry, która od września ponownie zyska nie tylko bezpośrednie połączenie z Warszawą, ale również pierwsze połączenie międzynarodowe – mówi Krzysztof Wicherek, Prezes Jet Air. "Jak zwykle w przypadku naszych połączeń biznesowych, proponujemy rozkład, który umożliwia zorganizowanie dnia pracy w Warszawie i powrót tego samego dnia. Dodatkowo pasażerowie podróżujący z Drezna będą mogli przesiąść się w Warszawie na samoloty innych przewoźników, obsługujących połączenia na wschód od Warszawy".

Rozkład
Połączenie Warszawa – Drezno – Warszawa będzie obsługiwane codziennie od poniedziałku do piątku. Wylot z Drezna przez Zieloną Górę do Warszawy zaplanowano na godzinę 6:35. Po 40 minutach lotu samolot wyląduje w Zielonej Górze, skąd po 15 minutowym postoju o godzinie 7:30 wystartuje do Warszawy. Lądowanie w Warszawie przewidziane jest na godzinę 8:45. W rejs powrotny do Drezna samolot wystartuje o godzinie 18:50. Przylot do Zielonej Góry zaplanowano na godzinę 20:05, a do Drezna na 21:00.

Tymczasem według Gazety Wyborczej Bydgoszcz linia Jet Air zawiesza loty do Berlina, a od przyszłego o połowę zostanie zredukowana liczba rejsów z Bydgoszczy do Warszawy. Prezes bydgoskiego lotniska tłumaczy, że powodem cięć jest zbyt mała liczba pasażerów na tych trasach.

Sunday, July 19, 2009

Piosenka przeciw linii lotniczej

Dave Carroll, kanadyjski muzyk z zespołu Sons of Maxwell, w formie utworu muzycznego wyraził swój żal po tym, jak linie lotnicze United zniszczyły jego gitarę podczas transportu, a potem niezbyt paliły się do rekompensaty.



Dopiero po opublikowaniu klipu w youtube United zobowiązały się załatwić sprawę i zmienić swoją politykę dotyczącą bagażu, a klip Carrolla wykorzystać do celów szkoleniowych.

Po proteście Carrolla w sieci pojawił się jeszcze jeden protest song dotyczący linii Northwest
http://www.youtube.com/watch?v=x50pJe_QvQQ
Pierwszy był natomiast Tom Paxton, który w latach 80. napisał autentyczną piosenkę, w której opłakiwał swój zniszczony przez linie lotnicze instrument.

Friday, July 17, 2009

Strach latać

Ciekawy teksty w Polityce, które zostały opublikowane po katastrofie AF447.

Pierwszy o tym, jak bezpiecznym środkiem transportu mimo wszystko wciąż pozostaje samolot, ale wspominający też szkodliwą politykę niektórych linii lotniczych i presję na pilotów.

http://www.polityka.pl/strach-latac/Text01,934,295436,18/

Drugi to wywiad z pilotem B767, który powołując się na swoje doświadczenie opowiada o usterkach i systemach zabezpieczeń w samolocie.

http://www.polityka.pl/co-zepsulo-samolot/Text01,934,293680,18/

Najdziwniejsze lotnisko świata

W Gibraltarze działa jedno z najdziwniejszych lotnisk na świecie. Pas startowy przecina autostradę. Kiedy samoloty startują, ruch samochodowy jest zatrzymywany.

http://www.slightlywarped.com/crapfactory/curiosities/2009/gibraltarairport.htm?bo=1

Thursday, July 16, 2009

Rząd lata takim samym samolotem, jaki rozbił sie w Iranie

Polski rząd ma do dyspozycji samolot TU-154M. Lata nim prezydent i premier (w zależności od tego, jaki będzie wynik kolejnej kłótni o skorzystanie z maszyny). W środę w Iranie doszło do katastrofy samolotu Tu-154M linii Caspian Airlines, który leciał z Teheranu do stolicy Armenii Erywania. Maszyna spadła po 16 minutach od momentu startu. Zginęły wszystkie osoby na pokładzie - 153 pasażerów i 15 członków załogi. Przyczyna katastrofy pozostają na razie nieznane, ale jeśli je poznamy, mechanicy opiekujący się rządowym Tupolewem będą musieli zwrócić na samolot baczniejszą uwagę.