Wednesday, March 25, 2009

Zmiany w SAS


Skandynawskie Linie Lotnicze SAS wdrażają program konsolidacyjny zwany Core SAS. Grupa składająca się z osobnych spółek SAS International, SAS Danmark, SAS Sverige i SAS Norge zostaną połączone w jedno, co przyniesie firmie oszczędności. zwolnienia obejmą ok. 3 tys. osób.

SAS chce się skupić na obsłudze rynku skandynawskiego i krajów nadbałtyckich. Część obsługa naziemna SAS Ground Services, SAS Technical Services i SAS Cargo zostanie przekazana firmom zewnętrznym (oprócz SAS GS w krajach skandynawskich i m.in. w Polsce).

Firma sprzeda mniejszościowe udziały w liniach nie przynoszących dochodu, m.in. Spanair, airBaltic czy Estonian Air.

Na niektórych trasach nastąpi zmniejszenie liczby połączeń. Na trasach regionalnych SAS wprowadza samoloty CRJ900 NextGen (na zdjęciu), które zastąpią wysłużone MD80. te ostatnie są po prostu zbyt duże na regionalne trasy, zużywają dwa razy więcej paliwa i trudno je zapełnić pasażerami.

W poniedziałek miałem przyjemność wziąć udział w spotkaniu prasowym SAS, na którym ogłoszono szczegóły zmian i zaprezentowano samolot CRJ900 NextGen.

Pytana o to, czy redukcja załogi SAS dotknie jej polską część, p. Elwira Sabatowska, reprezentująca SAS w Polsce odpowiedziała mi:

Zwolnienia nie dotyczą personelu w Polsce. Dla wyjaśnienia - personel obsługujący rejsy na trasach z Polski do Skandynawii należy głównie do SAS Danmark (loty Warszawa - Kopenhaga oraz Gdańsk- Kopenhaga) i SAS Norge (Gdańsk- Oslo); ponadto nie planujemy zmniejszenia częstotliwości bądź likwidacji żadnego z tych połączeń.

No comments: