Monday, April 2, 2007

Najlepsze i najgorsze linie lotnicze w USA



Linie lotnicze Hawaiian - zdecydowany faworyt tegrocznego rankingu


Według najnowszego badania jakości linii lotniczych Airline Quality Rating w ciągu ostatniego roku zwiększyła się liczba pasażerów zostawionych "na lodzie", spóźnień i przypadków zagubienia bagażu. A wszystko to bez uwzgłednienia śnieżyc sprzed kilku tygodni, podczas ktorych dziesiątki samolotów (np. JetBlue i United) twkiły na lotniskach, a pasażerowie nie wiedzieli, czy polecą, czy nie.

Linie JetBlue - lider rankingu przez ostatnie 3 lata - został pokonany przez debiutanta na liście 18 przewoźników - Hawaiian. Najlepszej trójki depełnia Air Tran. Z kolei najgorzej wśród ocenianych wypadły Atlantic Southeast, American Eagle i COMAIR.

"Większość opóźnień powodują warunki pogodowe i nie mamy na to wpływu. Poza tym trzeba pamiętać o wzroście liczby przewoźników i samolotów, które nastąpią w najbliższych latach. Pytanie, czy poradzą sobie z tym system kontroli lotów" - mówi w rozmowie z Associated Press David Castelveter, rzecznik branży lotniczej. "Więcej rejsów to więcej opóźnień, więcej zgub bagażu, więcej odwołanych lotów - tego nie da się uniknąć" - dodaje.

Największa bolączka? Zgubione, zniszczone lub skradzione bagaże. I to aż 6,5 na każdy tysiąc pasażerów (6,06 w 2005). Najlepsze pod tym względem były Hawaiian, najgorsze Atlantic Southeast. Z punktualnością też jest gorzej w porównaniu z rokiem ubiegłym - 75,5 proc. rejsów przylatuje na czas w porównaniu z 77,3 proc. w roku ubiegłym. 1,01 pasażera na 10 tys. nie zostało wpuszczonych na pokład w porównaniu z 0,89 na 10 tys. z 2005 r.


Jedyny plus - ustabilizowała się liczba skarg na przewoźników. Airline Quality Rating układany jest co roku od 1991 i opiera się na statystykach Departamentu Transportu.

Ciekawostki z rankingu:

- Southwest miała w 2006 r. najmniej skarg od pasażerów - 0,18 na 100 tys. pasażerów. Najgorszy wynik - United i US Airways - po 1,36 skargi na 100 tys. pasażerów.

- Hawaiian Airlines miała najlepszy wskaźnik punktualności (93,8 proc.), potem Frontier Airlines (80,7 proc.) i Southwest (80,2 proc.). Najgorsza pod tym względem Atlantic Southeast Airlines miała 66 proc. Punktualność liczono z uwzględnieniem tolerancji 15 minut spóźnienia. Odwołane loty liczyły się jako opóźnione.

No comments: