Wednesday, July 28, 2010

Lufthansa testuje zmysł smaku pasażerów

LSG Sky Chefs, należąca do Lufthansy firma cateringowa, przeprowadziła testy, które wykazały, że na wysokości 10 tys. metrów zmysł smaku pogarsza się o 30 proc., co powoduje, że pasażerowie w mniejszym stopniu sa w stanie wyczuć sól lub słodkość. Niska wilgoć powoduje, że szybko ulatnia się bukiet zapachowy szampanów czy kawioru.

Do badań wykorzystano kadłub A310, dzięki któremu symulowano lot na dużej wysokości. Umieszczono go w ogromnej komorze z niskim ciśnieniem, takim jak na wysokości 10 km. Pasażerowie czuli się jak podczas lotu, nawet zaaplikowano im niewielkie turbulencje od czasu do czasu i odgłosy silnika. Jedynie krajobraz za oknem sie nie zmianiał, bo okna wyklejono fototapetą z chmurami.

"Pasażerowie", którzy wcielili się w rolę królików doświadczalnych, najpierw próbowali potrawy w normalnych warunkach, a następnie w warunkach symulowanego lotu i odpowiadali na pytania w ankiecie.

Okazuje się, że w powietrzu 80 proc. tego, co uznajemy za smak, to tak naprawdę zapach roznoszący się w kabinie samolotu, kiedy serwowany jest catering. Wyniki badań pozwolą firmie LSG Sky Chefs na przygotowanie potrwa, których smak nie będzie tak "ulotny". Pomogą też wybierać do zakupu alkohole, których zapach jest trwalszy i bardziej wyczuwalny wysoko w powietrzu. Te mocne i ciężkie smakowane na ziemi, w powietrzu wydają się o wiele lżejsze i łagodne.

Lufthansa nie jest jedyną linia lotniczą, która zainwestowała pieniądze w laboratorium dla swojej cateringowej spółki. W 2002 roku wydała na nie 6.4 mln dolarów. W tym samym roku Singapore Airlines wydały okrągły 1 mln dolarów na zbudowanie testowej kuchni do przygotowania posiłków rejsowych.

Na podstawie tekstu w Wall Street Journal.

No comments: