Thursday, April 8, 2010

United i US Airways łączą siły?

Według "New York Times'a" trwają negocjacje na temat fuzji United Airlines i US Airways, ale żadnych konkretów nie należy się spodziewać co najmniej przez następne kilkanaście tygodni. Transakcja stworzyłaby największą linię lotniczą na świecie. Połączenie ma być receptą na spadające dochody w branży i sposobem na oszczędności. Największym problemem mogą być związki zawodowe. Za sprawą mnogości struktur i kilku różnych organizacji związkowych będzie trudno ustalić, który ze związków będzie reprezentował pracowników, co może doprowadzić do konfliktu.

Inna wątpliwość bierze się z faktu, że obaj przewoźnicy mają kilka różnych baz, z których część musiałaby zostać zlikwidowana. Huby United to Chicago, Denver i Washington Dulles, a bazy US Airways to Filadelfia, Phoenix, Charlotte oraz lotniska w okolicach Waszyngtonu.

10 lat temu obie linie przymierzały się do współpracy szacowanej wówczas na $4.3 mld, ale wycofały się po protestach związków i amerykańskich władz obawiających się monopolu. Druga próba w 2008 roku również zakończyła się niepowodzeniem. United próbowało także rozmów na temat fuzji z Continental Airlines w 2008, a US Airways szukało możliwości współpracy z Deltą w 2006. W obu przypadkach związki zawodowe doprowadziły do zarzucenia planów.

Według analityków w USA jest wciąż za wiele linii lotniczych w stosunku do liczby pasażerów.

No comments: