Monday, November 19, 2007

Amerykańscy przewoźnicy niezbyt zainteresowani lotami do Polski

Wiosną przyszłego roku wchodzi w życie umowa o "wolnym niebie" między UE a USA. Podobno bilety między Polską a USA mają być tańsze, bo liberalizacja rynku Tylko że... nie wiadomo, czy amerykańskie linie chcą latać do Polski.

Nie oszukujmy się - Warszawa na światowym rynku przewozów lotniczych to prowincja. Z zatkanym Okęciem, dłużącym się w nieskończoność otwarciem Okęcia 2 i kompromitującym terminalem Etiuda... Nic dziwnego, że amerykańscy przewoźnicy wraz ze swoimi grupowymi partnerami latają do Berlina, Pragi czy Budapesztu, Warszawę omijając szerokim łukiem. Ostatnio Delta reklamuje nawet w USA połączenia z Kijowem. I to samolotami Delty, a nie ukraińskiego partnera. A o Warszawie cisza...

Zapytałem w biurach prasowych największych przewoźników amerykańskich o plany związane z Polską. Nie dostałem odpowiedzi od American Airlines. Komentarza nie chciała mi udzielić Delta. United odpada, bo Polskę ma "pokrytą" przez Lufthansę. Wątpię, by interesowałyby ich loty bezpośrednie. Nie wyklucza to jednak, że wszystkie te linie sondują wciąż rynek i wciąż rozważają otwarcie połączeń z Polską. Jedyną konkretną odpowiedź otrzymałem od Continental Airlines.

"Jakkolwiek ciągle monitorujemy zmiany na rynkach przewozów lotniczych na całym świecie, by móc zidentyfikować potencjalne nowe połączenia, Continental nie mają obecnie żadnych planów, aby rozpocząć rejsy do Polski" - mówi Nick Britton z londyńskiego biura Continental Airlines, odpowiedzialny za kontakty z mediami w sprawach związanych z Europą, Bliskim Wschodem i Indiami.

Co na to polskie lotniska? Rzeszów był jednym z tych portów lotniczych, który - kiedy okazało się, że bezpośrednie rejsy LOT-u do Nowego Jorku mają potencjał, lecz tylko sezonowy - zapowiadał zainteresowanie lotami do Jasionki przewoźników amerykańskich. Władze lotniska wymieniały nazwy tanich linii Skybus i JetBlue. Wątpię jednak by te linie - które są graczami na wewnętrznym rynku USA (istniejący od maja Skybus lata między mało uczęszczanymi lotniskami, JetBlue nie wykazuje zainteresowania działalnością zagraniczną, poza obsługiwanymi trasami z USA na Karaiby) skusiła polska oferta. Zapytany o to Antoni Lech z Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka odpowiedział: Na razie jest zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach rozmów z innymi przewoźnikami". Oto natomiast odpowiedź, jąką uzyskaliśmy z Biura Komunikacji Społecznej PP Porty Lotnicze odnośnie największego polskiego lotniska - Okęcia - którego największym klientem jest LOT.

"PP Porty Lotnicze nie udzielają informacji na temat rozmów toczących się z przewoźnikami w sprawie nowych połączeń z Portu Lotniczego Warszawa, choć oczywiście wszyscy nowi przewoźnicy, którzy będą chcieli uruchomić połączenie tyransatlantyckie do warszawy są mile widziani" - napisał do mnie w mailu Artur Burak, rzecznik PP Porty Lotnicze. Wygląda na to, że trzeba będzie poczekać do wiosny, aby przekonać się, czy polskim lotniskom uda się zainteresować amerykańskie linie lotnicze.

1 comment:

Marcin said...

Tym tekstem zadebiutowałem w portalu pasazer.com