Friday, September 28, 2012

Dlaczego prezydent Polski lata po świecie rejsowym samolotem?

Właściwie należałoby zapytać, dlaczego lata na długich dystansach, bo przecież na krótszych rząd leasinguje dwa embraery od LOTu (ERJ-175LR i ERJ-170-200LR). Jeszcze właściwsze jest pytanie dlaczego musi latać rejsowym? Odpowiedź jest prosta - żaden z kilku kolejnych poprzednich rządów bał się zabierać za sprawę kupna porządnego rządowego długodystansowego samolotu. Odkładano to na później, temat traktowano jak "gorący kartofel", który można przerzucać dalej i w nieskończoność. Oczywiście argumentem było posiadanie dwóch tupolewów 154M, które często się psuły i których lot np. do USA związany był z międzylądowaniem na Islandii w celu dotankowania. Ostatecznie los tupolewów jest nam wszystkim znany.

Nawet wtedy jednak powtarzano jak mantrę konieczność wymiany floty rządowych samolotów, lecz nikt w tej sprawie nc nie robił. Z obawy przed kosztami, opinią publiczną, zarzutami o sprzyjanie jednemu z dostawców, przekręt, lobbing, CBA, CBŚ itd. itp.

Obserwowałem 5 lat temu serial z zamówieniem embraerów dla polskiego rządu. Ostatecznie go odwołano - uznano że przetarg faworyzuje jednego z producentów - Embraera właśnie.



Dziś na długich trasach prezydent czy premier będzie musiał latać LOTem (ciekawe, może z przesiadką kiedyś poleci, np. Lufthansą, to by była afera!), a na krótkich i tak lata wypożyczonymi embraerami.

Ciekawe, czy swojego czasu nie było możliwe powiązać transakcji z Amerykanami i przy okazji F16 wynegocjować też coś w sprawie rządowego samolotu.

A oto przykłady kilku samolotów, którymi latają szefowie innych państw:

Airbus A319 Angeli Merkel (zamówieniem 8 nowych samolotów, w tym dwóch A340, przerwano pasmo opóźnień, usterek i przystanków związanych z koniecznością dotankowania - brzmi znajomo? Tylko tam faktycznie coś z tym zrobiono).


Nie będę już się dłużej znęcał, ale Niemcy mają dla rządu jeszcze cztery Bombardiery Global 5000, nie mówiąc już o kilku Eurocopterach AS532 typu Cougar.

Czesi (właściwie Czeskie Siły Powietrzne) poza znanymi nam Jakami-40 i helikopterami Mi-8 mają dla prezydenta i członków rządu Airbusa A319 oraz małego Bombardiera Challengera 600.


Prezydent Putin jako rosyjski patriota lata rosyjskimi samolotami, głównie Iljuszynem IŁ-96-300PU i używa także Tu-154M, ale na stanie i do dyspozycji ma także Dassault Falcon 7X. Duży IŁ jest podobno mocno wypasiony - jedna z brytyjskich firm wzięła 10 mln funtów za wyposażenie go w złocenia w łazience, marmurową podłogę i jedwabne obicia.



Nawet politycy z Ukrainy kupili dwa lata temu Airbusa A319. O LItwie nic nie piszę, bo tu nie mają nawet swojej floty myśliwców wojskowych.

Na Białorusi podobna sytuacja jak u nas - tam prezydent Łukaszenka lata należacym do Belavii Boeingiem 737-800 (Business Jet). Krótki zasięg, ale do Moskwy wystarczy. Gdzie indziej to się za bardzo prezydent nie rusza, bo nigdzie go nie chcą.


Saturday, September 22, 2012

Tajemniczy pasażer we Wrocławiu

No proszę. Miałem okazję się wykazać w ankiecie. Lotnisko sobie bardzo chwalę poza tym nieszczęsnym punktem informacyjnym, który już opisywałem TUTAJ.


Pilotki LOTu

Świetne zdjęcia mojego znajomego. Zapewne ilustracja do tekstu, który w tym tygodniu ukaże się w jednym z tygodników.
http://marcinkalinski.blogspot.com/2012/09/dagmara-i-ola-pilotki-lotu.html

Thursday, September 13, 2012

Pozman?


Ryanairze, litości...

Muzyka na lotnisku

Dziś z cyklu muzyka na lotnisku Sean Paul "She Doesn't Mind". Wideo kręcone było na lotnisku MacArthur na Long Island (Ronkonkoma, Islip, NY).

Saturday, September 1, 2012

Muzyka i lotniska

Dziś Sugababes "Too Lost in You". Dziewczyny przechadzają się wzdłuż terminalu lotniska Londyn-Stansted.