Saturday, January 30, 2010

Lotos konkurencją dla Petrolot

Lotnisko w Warszawie jest drugim w Polsce po Gdańsku portem lotniczym, w którym przewoźnicy będę mieli wybór dostawcy paliwa - obok Petrolotu paliwo lotnicze dostarczać będzie Lotos Tank we współpracy ze Statoil Aviation.

http://www.rp.pl/artykul/5,426266.html

Friday, January 29, 2010

Warszawskie lotnisko przyznało nagrody

Lotnisko F. Chopina w Warszawie po raz czwarty przyznało swoje doroczne nagrody za "nieprzeciętne osiągnięcia w 2009 roku.

Oto laureaci:


Swiss - za największy wzrost ruchu pasażerskiego wśród przewoźników tradycyjnych

Wizz Air - za największy wzrost ruchu pasażerskiego wśród low-costów

Travel Service - za największy wzrost ruchu pasażerskiego wśród przewoźników czarterowych

Itaka - za wykreowanie największego wzrostu ruchu pasażerskiego wśród przewoźników czarterowych

Jet Air - za rozwój siatki połaczeń rozkładowych z warszawskiego lotniska

UPS - za przewiezienie największego wolumenu cargo z warszawskiego lotniska

PLL LOT - nagroda pasażerów dla linii zapewniającej najwyższy poziom satysfakcji

Łącznie w 2009 roku z usług warszawskiego lotniska skorzystało ponad 8,3 miliona pasażerów. Obsłużyło blisko 136 tys. operacji lotniczych (w tym niemal 116 tys. operacji pasażerskich).

Pasażerowie rejsów rozkładowych stanowili ponad 84,4% procent wszystkich podróżnych. Z usług przewoźników niskokosztowych skorzystało 18,5% pasażerów, a 90% wszystkich pasażerów podróżowało na trasach międzynarodowych.

Tradycyjnie przewoźnikiem, który przewiózł największą ilość pasażerów w ruchu rozkładowym były Polskie Linie Lotnicze LOT. Na kolejnych miejscach znalazły się linie Wizz Air, Lufthansa i Norwegian. Najchętniej wybieranymi kierunkami były Londyn, Paryż i Frankfurt.

Na kierunkach czarterowych największym zainteresowaniem pasażerów cieszyły się połączenia z Egiptem, Turcją i Grecją. Najwięksi touroperatorzy, których usług korzystali pasażerowie lotniska to kolejno Itaka, Triada i Exim Tours.

W 2009 roku, w rozkładzie lotów warszawskiego Lotniska pojawiło się 8 nowych połączeń do Belgradu (LOT), Drezna i Łodzi (Jet Air), Dubrownika (Norwegian), Forli (Wizz Air), Gatwick (Aer Lingus), Mediolan Linate (CAI), Poprad (Danube Wings).
Z Lotniska Chopina rozpoczęło operacje trzech nowych przewoźników: Air Balic (do Rygi), Danube Wings (do Popradu) i TAP Portugal (do Lizbony).

Thursday, January 28, 2010

Najbardziej punktualne

Japan Airlines (obecnie walczące z bankructwem), również japońskie ANA oraz skandynawskie SAS to pierwsza trójka linii lotniczych pod względem punktualności w 2009 roku wg Flightstats.

Sunday, January 24, 2010

Naprawa "tutki" na odległość

Polscy ratownicy, którzy byli na Haiti nieść pomoc, nie mogli wrócić do kraju, bo zepsuł się rządowy TU-154M. Samolot udało się naprawić po 9 godzinach. Jak? Na odległość na podstawie schematów samolotu mechanicy w Warszawie głowili się, co mogło się wydarzyć. Swoje domysły przekazywali na miejscu załodze, czyli pilotom, którzy na własną rękę samolot naprawili. W końcu wylecieli.

Chylę czoła przed sprawnością pilotów, ale kilkunastogodzinny lot z Haiti do Warszawy (z międzylądowaniem, bo zasięg ten samolot ma krótki) spędziłbym chyba cały czas na modlitwie.

Mam nadzieję, że moment wydzierżawienia przez rząd od LOT-u Embraerów nastąpi jak najszybciej. Inaczej dojdzie w końcu do jakiejś tragedii, bo ile można latać na "słowo honoru".

Thursday, January 21, 2010

Samolot z "lądowania na Hudsonie" na sprzedaż

Chętni na kupno pamiątki mogą zgłaszać się po wrak (bez silników) na złomowisko w New Jersey.

http://www.cnn.com/2010/US/01/21/hudson.plane.sale/index.html?eref=igoogle_cnn

LOT ma szansę na dostanie Dreamlinera wcześniej

Według danych z ostatniej konferencji prasowej LOT-u, przewoźnik doszedł z Boeingiem do porozumienia w sprawie kalendarza dostaw 787 i wynegocjował rekompensatę za opóźnienia w produkcji.

Od lutego 2012 do marca 2015 LOT ma dostać 8 Dreamlinerów. Ponieważ jednak Boeing rozważa uruchomienie drugiej linii produkcyjnej istnieje szans, że pierwszy Dreamliner trafi do LOT-u w listopadzie-grudniu 2011 roku. Ponieważ wprowadzenie go do pracy to kwestia tylko kilku dni, samolot mógłby już obsłużyć przyszłoroczny ruch przedświąteczny.

Tak czy inaczej LOT bedzie pierwsza linią lotnicza w Europie, która dostanie długo oczekiwane 787. W skali światowej LOT jest 8. na liście oczekujących. Pierwszy 787 trafi do japońskich linii ANA w styczniu 2011.

Za opóźnienia w dostawie samolotów LOT wynegocjował z Boeingiem dodatkowe szkolenia dla załogi i techników, modernizację aktualnie używanych boeingów oraz wsparcie w budowie nowego hangaru. Aktualnie używany nie pomieści 787, a jeśli LOT zdecyduje się zamontować na starszych samolotach winglety, one też nie zmieszczą się do obecnie używanego hangaru.

To był mój pierwszy kontakt z nowym prezesem LOT-u Sebastianem Mikoszem. Wygląda na młodego konkretnego i konsekwentnego gościa. Podczas konferencji odniósł się też do prasowych doniesień o tym, że Air France KLM miałoby kupić LOT. To jedna z trzech firm które odpowiedziały na tzw. teaser offer, które bank inwestycyjny Morgan Stanley doradzający przy prywatyzacji rozesłał 22 podmiotom.

Na razie odpowiedziały 3, w tym dwie firmy inwestycje oraz jeden potencjalny inwestor branżowy AF KLM. Pytany o to Mikosz określił ten etap jako bardzo przedwstępny, natomiast przestrzegał przed przesądzaniem czegokolwiek. Przytoczył przykład czeskich linii CSA, które już właściwie miały być kupione przez AF KLM, po czym kupujący się wycofał. "To że potencjalny inwestor odpowiada na taką wstępną ofertę to jeszcze nic nie znaczy. Trzeba pamiętać, że zgłoszenie się z prośbą o dalsze szczegóły na temat sprzedawanej firmy to dla potencjalnych inwestorów ogromny dostęp do wiedzy na temat tej linii i tej części rynku", mowił Mikosz.

Tuesday, January 19, 2010

Air France KLM zainteresowany kupnem LOT-u

Lufthansy nie ma wśród chętnych.

http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/391341,trzech_chetnych_do_prywatyzacji_lot.html

Transakcja z AF KLM oznaczałaby dla LOT-u m.in. zmianę sojuszu ze Star Alliance na SkyTeam. W tekście wypowiadają się zwolennicy takiego ruchu.

Coraz więcej Lufthansy w Polsce

Lufthansa uruchomi w marcu połączenie lotnicze z Gdańska do Duesseldorfu, natomiast Lufthansa Italia będzie latać z Warszawy do Mediolanu.

http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35636,7429872,Od_marca_polecimy_z_Gdanska_do_Dusseldorfu.html
http://www.zw.com.pl/artykul/1,439768.html

Friday, January 15, 2010

Wybryk Rokity kompromitacją roku

Portal lotniczy Pasażer.com rozstrzygnął plebiscyt na wydarzenia roku ubiegłego.
W kategorii kompromitacja roku całkiem zasłużenie zwyciężył Jan Rokita i jego awantura w samolocie LH w Monachium.

Pozostałe niechlubne porażki (kompromitacje) odnoszą się do Ryanaira, co powinno dać do myślenia "specom" od marketingu Ryanaira. Chodzi o reklamowanie Krakowa jako pijackiego raju, oraz wykorzystanie dziwnej gry słów w gazetce pokładowej przy reklamie, za którą zapłaciła zdaje się Bydgoszcz.

Wydarzeniem roku była reaktywacja LOT Charters.
Fiaskiem roku kolejne opóźnienia Dreamlinera, na którą to maszynę czeka LOT.

Według mnie porażką roku jest brak inwestowania portów lotniczych w odpowiednie systemy nawigacyjne, dzięki czemu samoloty mogłyby lądować i startować we mgle. Inaczej pasażerowie będą nadal przerzucani na inne lotniska w kraju autobusami. System ILS działa na razie tylko na krótszej drodze startowej w Warszawie.

We wrześniu zamkną Okęcie

Warszawskie lotnisko będzie remontowane, dokładnie chodzi o remont nawierzchni krzyżówki dwóch pasów startowych. Przez trzy weekendy września mają nie będą startować stamtąd ani lądować tam samoloty. Lotnisko tłumaczy, że poinformowało z rocznym wyprzedzeniem o remoncie linie lotnicze korzystające z warszawskiego lotniska.

Linie jednak beztrosko sprzedawały bilety na terminy, kiedy lotnisko będzie zamknięte. Kiedy media przypomniały o tym na początku roku, podniosła się wrzawa. Wygląda na to, że linie szukają kozła ofiarnego i nie chcą mieć kłopoty z już sprzedanymi biletami. Stąd być może medialna presja na ewentualną zmianę terminu remontu. Do tego dochodzą jeszcze inni uczestnicy rynku - touroperatorzy, którzy korzystają z usług linii lotniczych. Tym plany Okęcia poważnie komplikują harmonogram.

Z drugiej strony rzeczywiście mogłoby lotnisko zastanowić się nad alternatywnym terminem. Pisze o tym m.in. Adrian Furgalski z TOR.

Thursday, January 14, 2010

Polecimy, musimy polecieć

Z niepokojem obserwuję wypadki w Paryżu, gdzie na lotnisku CDG odwołuje się kolejne loty - przez zimę i strajk kontrolerów. Dokładnie za miesiąc wybieram się na walentynkowy weekend właśnie do Paryża, więc jestem rozwiązaniem sprawy żywotnie zainteresowany. Pozostaje mi tylko mieć nadzieję, że w ciągu miesiąca wszystko wroci do normy.

Jak wynika z tej informacji, dziś powinno być już po wszystkim. Ufff... Z tymi francuskimi liniami to nigdy nic nie wiadomo. Związki trzymają się mocno...

Sunday, January 10, 2010

Northwest czy Delta, Delta czy Northwest?


Po ostatnim niedoszłym zamachu na pokładzie rejsu 253 lecącego z Amsterdamu do Detroit przekazy medialne w Polsce mówiły o samolocie linii Northwest, ale na zdjęciach pokazywano samolot Delty. Ta sprawa ma swój ciąg dalszy, bo proces sądowy niedoszłego zamachowca powoduje follow-upy sprawy w mediach. Niektóre serwisy wciąż ilustrują temat samolotem Delty. Być może w obszerniejszych materiałach jest czas i miejsce na wytłumaczenie, dlaczego samolot był Northwest, a my pokazujemy Deltę. Ale w internetowych serwisach, a tym bardziej w serwisie krótkich wiadomości z Gazeta.pl wyświetlanych w warszawskim metrze miejsca na wyjaśnienia nie ma, bo i komunikat jest zdawkowy, choć wspomina próbę zamachu na samolot Northwest (no i zdjęcie samolotu Delty oczywiście jest).

Chodzi o to, że całkiem niedawno, bo w październiku 2008 roku Northwest Airlines (NWA) zostały przejęte przez Deltę Airlines, dzięki czemu powstała największa linia lotnicza na świecie. Proces połączenia obu linii ma się zakończyć w lutym 2010, a marka NWA zniknie z rynku. Lot z Amsterdamu do Detroit przed fuzją obsługiwały NWA. Nie doszło jeszcze do pełnej konsolidacji dlatego wciąż w rozkładzie feralny lot oznaczony był jako NWA, choć wykonywany był już maszyną w barwach Delty. Przy okazji - jak się okazało, mój szef zwykle lata tym rejsem. Te święta jednak spędzał w Polsce.

Monday, January 4, 2010

Lotnisko "pod New Jersey"

Redaktor z TVN24.pl przeszedł dziś samego siebie, pisząc:
Część lotniska w Newark pod New Jersey została zamknięta - podała telewizja CNN. Wszystko przez mężczyznę, który postanowił nie poddawać się odprawie. Na części terminali zapanował spory chaos.

http://www.tvn24.pl/-1,1636416,0,1,ewakuacja-na-lotnisku-pod-new-jersey,wiadomosc.html

Newark pod New Jersey? A może Houston pod Texasem? Ciekawe, kiedy to poprawią.

Sunday, January 3, 2010

Tylko 5 minut na parkowanie przed terminalem w Katowicach

Jak napisał Dziennik Zachodni, na lotnisku w Pyrzowicach zmienia się czas darmowego parkingu przy terminalach pasażerskich z 15 do 5 minut. Zmiany mają wejść 1 stycznia 2010 roku.

Kierowcy są zbulwersowani sytuacją, twierdzą, że nie ma szans na skorzystanie z 5-minutowego parkingu, ponieważ nikt nie zdąży wysadzić w ciągu 5 minut osoby, którą zawozi się na lotnisko. W takiej sytuacji trzeba będzie zapłacić za całą godzinę 7 zł. Osobom niepełnosprawnym przysługuje 30-minutowy parking, tak jak dotychczas.

http://katowice.naszemiasto.pl/artykul/276471,pyrzowice-za-darmo-autem-przy-lotnisku-juz-nie-postoisz,id,t.html?kategoria=678&sesja_gratka=f9b3e70a22f8155ef720a615e316e88d


A ja myślę, że kierowcy marudzą. Owszem każdy chciałby nie tylko wysadzić bliską osobę przed terminalem lotniska, ale też odprowadzić ją niemal do samolotu i pomachać tuż przed odlotem, oczywiście stojąc samochodem u wejścia na lotnisko. Niestety nie ma tak dobrze, zwłaszcza na lotnisku zarządzanym przez prywatną firmę. Jeśli chcemy odstawić pasażerów, a do tego być z nimi do końca, co może zając godzinkę i więcej, to po to są właśnie płatne parkingi. Żeby podrzucić osobę na lotnisko i wysadzić ją razem z bagażem wystarczy zarówno 5 jak i 15 minut.

W lecie odwoziliśmy znajomych na lotnisko w Poznaniu. 15 minut rzeczywiście było za darmo, tak że zdążyliśmy jeszcze przed wyruszeniem w drogę do Warszawy skorzystać z toalety na lotnisku. Ale kiedy mijało już jakoś z 15 minut pojawił się pan z policji i kazał nam już odjeżdżać. Na bramce wyjazdowej pan popatrzył na kwit z bramki wjazdowej, popatrzył na zegar i puścił nas bez płacenia. Myślę, że w Katowicach "bramkarze" też będą tolerancyjni i nie będą kazać płacić za to, że ktoś lekko przekroczył 5 minut. Jeśli - tak jak opowiada bohater artykułu - inne auta zastawiają dojazd do darmowych bramek wyjazdowych, to nieporządni i niezorganizowani kierowcy mogą mieć pretensje tylko do siebie.