Tuesday, December 29, 2009

Lepiej późno niż wcale...

Trochę się przed tym broniły, ale w końcu i władze warszawskiego lotniska wprowadziły ostrzejsze kontrole pasażerów. Bardziej szczegółowe sprawdzanie dotyczy jednak tylko pasażerów lecących do USA. Pytam się więc, czy tych lecących gdzie indziej nie będą dotyczyły takie restrykcje? Gdzie tu sprawiedliwość? Czy lecąc do Londynu mogę liczyć na lżejsze traktowanie "na bramce"? Czy w Krakowie też bardziej sprawdzają? W końcu stamtąd też latają bezpośrednio za ocean.

http://www.bankier.pl/wiadomosc/Dodatkowe-kontrole-pasazerow-odlatujacych-z-Okecia-do-USA-2069960.html

Tu "spec" Miodowicz mówi coś o ładunku wybuchowym w odbycie odpalanym przez telefon komórkowy:

http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/miodowicz;pelne;bezpieczenstwo;w;samolotach;jest;niemozliwe,247,0,571127.html

Tuesday, December 22, 2009

Litwini wchodzą na polski rynek czarterowy

Litewska grupa z branży lotniczej Avia Solutions Group AB wprowadzi na polski rynek nowego czarterowego przewoźnika. W grudniu zarejestrowano spółkę flyLAL charters PL Sp. z.o.o i rozpoczęto oficjalne procedury w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego wymagane do powołania przedsiębiorstwa lotniczego i uzyskania Certyfikatu Operatora Lotniczego (AOC).

Spółka planuje oferować pasażerskie loty czarterowe najważniejszym biurom podróży w Polsce. Programy lotów czarterowych będą realizowane z największych polskich lotnisk do popularnych celów wakacyjnych takich jak Turcja, Egipt, Maroko, Tunezja, Hiszpania, Portugalia, Grecja i inne.

http://www.flylalcharters.lt/pl/

FlyLAL Charters to siostrzana spółka zbankrutowanego litewskiego przewoźnika narodowego http://pl.wikipedia.org/wiki/FlyLAL

LOT najlepszą linią w CEE

Branżowy magazyn Business Traveller (edycja amerykańska) uznał PLL LOT za najlepszą linię lotniczą Europy Środkowo-Wschodniej.

http://www.zw.com.pl/artykul/1,431229.html

Monday, December 21, 2009

Ciekawostka spod nakrętki soku Tarczyn nr 326.

W hali zakładów Boeinga w Everett (USA) zmieściłoby się 10 Pałaców Kultury i Nauki.



Zdjęcie: Boeing

Friday, December 18, 2009

Nie będzie strajku BA na święta!!!

Sąd zakazał BA strajku. Dyrekcja linii zaskarżyła decyzję związkowców popierającą strajk, tłumacząc, że w głosowaniu pocztowym nad proponowanym strajkiem wzięło udział wielu byłych pracowników już nie zatrudnionych w British Airways.

Pokrzyżować plany podróżnym mogą wciąż jednak warunki pogodowe.

Oto komunikat BA:

OŚWIADCZENIE BRITISH AIRWAYS


Cieszymy się, że dzięki postanowieniu sądu naszym klientom nie grozi już świąteczny strajk. Jest to decyzja, która z pewnością ucieszy tysiące rodzin w Wielkiej Brytanii i na całym świecie.

Nigdy nie było potrzeby strajku i mamy nadzieję, że Związki wykorzystają tę okazję by zastanowić się chwilę zanim zdecydują o podjęciu następnych kroków. Uważamy, że społeczeństwo też tego oczekuje.

Jesteśmy również przekonani, że w ostatnich dniach Związki lepiej zrozumiały nasze stanowisko i sposoby, które pozwolą nam wyjść z impasu.

Oczywiste stało się też, że nasi klienci nie uwierzyli, aby przypominająca stare czasy waleczna postawa związków zawodowych wniosła coś w nasze wysiłki do przywrócenia rentowności British Airways. A sukces finansowy jest niezbędny do budowania linii zgodnych z oczekiwaniami klientów i zapewniających naszym pracownikom długofalowe możliwości rozwoju.

Thursday, December 17, 2009

Kto na święta leci na Wyspy, niech się dobrze zastanowi...

Złe wieści dla lecących do Wielkiej Brytanii na święta. Jeśli lecicie British Airways na pewno już wiecie, że we wtorek linie rozpoczynają 12-dniowy strajk. Do pracowników BA dołączy 500 pracowników obsługujących bagaże na lotniskach Heathrow i Aberdeen oraz maszyniści pociągów Eurostar.

Komunikat BA w sprawie strajku:
http://www.britishairways.com/travel/home/public/en_gb

Na strajku mogą skorzystać konkurenci BA, np. Virgin Atlantic czy Wizz Air, którzy już rozpoczęli specjalne kampanie reklamowe.

Prawie jak Rokita. Prawie...

Nowojorski senator Chuck Schumer odburknął brzydko do stewardessy, która poprosiła go o wyłączenie telefonu. Wydarzenie miało miejsce w ubiegłą niedzielę w samolocie linii US Airways, którym Schumer leciał do Waszyngtonu. Pierwszy o sprawie napisał portal Politico.com.

Senator nie przestał rozmawiać przez komórkę, nawet kiedy poproszono o wyłączenie telefonów. Wtedy podeszła do niego pani z obsługi pokładu informując, że cały samolot czeka, aż on wyłączy telefon. Schumer zakończył rozmowę, ale zaczął wykłócać się, że ma prawo mieć włączony telefon tak długo, jak drzwi samolotu nie zostaną zamknięte. Kiedy stewardessa odchodziła, Schumer syknął za nią: "bitch".

W środę Schumer przeprosił publicznie za swoje zachowanie.

http://www.nytimes.com/2009/12/17/nyregion/17schumer.html?ref=nyregion

Wednesday, December 16, 2009

Jedna taryfa z Okęcia?

Dziś w radio usłyszałem, że rozpoczęła się akcja (radiowa kampania rozumiem) mająca na celu wprowadzenie jednej taryfy taksówkowej z lotniska do centrum miasta. Chodzi o to, żeby wykurzyć z lotniska tych, którzy jeżdżą "na dziko" i naciągają nieświadomych, frajerów i obcokrajowców.

Radio powołuje się na przykład Nowego Jorku, gdzie wprowadzono już jakiś czas temu jedną stałą taryfę, ale sprawa nie jest taka prosta, a wiem to z własnego doświadczenia. Otóż jedna taryfa $45 (bez myta za most czy tunel albo napiwku) obowiązuje np. z lotnika JFK na Manhattan. Ale już we wszystkich innych kierunkach panuje taryfa według wskaźnika/miernika. Poza tym tam sprawa jest o tyle łatwiejsza, że nie ma kilkudziesięciu korporacji taksówkowych, a jedynie jedna, miejska, żółte taksówki, którym licencje wydaje miasto. Tak czy siak wcale nie wyeliminowało to tych jeżdżących na dziko (livery cabs).

http://www.panynj.gov/airports/jfk-taxi-car-van-service.html

Dreamliner - przeżyjmy to jeszcze raz



Tym razem fragment z telewizji kenijskiej. Ach, ten angielski... Miód!

Wizz Air wybrał Łódź

Od marca przyszłego roku Wizz Air będzie latał z Łodzi do Dortmundu. Dziś ogłosił tę wiadomość prezes linii w warszawskim hotelu Intercontinental. Łódź wygrała rywalizację z Rzeszowem. Kiedy prezes Wizz Aira ogłaszał news o Łodzi, rzeczniczka lotniska aż podskoczyła i nie mogła się powstrzymać przed zaklaskaniem w ręce. Potwierdziły się tez plany wprowadzenia nowych połączeń z Wrocławia, Poznania, Warszawy, Katowic i Gdańska.

Poleciał i wylądował



Miałem rację z tym stanem Waszyngton. A w Radiu Zet jakaś panienka mówiła o Waszyngtonie (DC) i że samolot będzie przez 4 godziny leciał na zachodnie wybrzeże. Żałość...

Według rzecznika LOT-u przewoźnik spodziewa się dostać zamówione 8 Dreamlinerów do 2012 roku. W sumie na świecie zamówiono ich dokładnie 865, a japońskie ANA mogą je otrzymać po skończeniu testów, czyli jakoś na jesieni.

Tuesday, December 15, 2009

Dziewiczy lot Dreamlinera o 19 czasu polskiego


Czeka nań LOT i inne linie lotnicze, które łącznie w ciągu ostatnich 5 lat zamówiły 840 samolotów Boeing 787 i do tej pory w locie mogłyby go oglądać jedynie na prasowych wizualizacjach i materiałach reklamowych. Tak czy siak pierwsza dostawa (dla japońskich linii ANA) zaplanowana jest na początek 2010. To prawie dwuletnia obsuwa... Eksperci twierdzą jednak, że premierowa dostawa się i tak opóźni, bo testy w powietrzu mogą zająć około roku.

Samolot wystartuje we wtorek z firmowego lotniska Boeinga w Seattle i będzie krążył 4 godzinki nad stanem Waszyngton.

Czekamy na Dreamlinera w barwach LOTowskich. Będzie motywacja, żeby się nowym samolotem przelecieć do Stanów...

Zdjęcie pochodzi z serwisu Boeinga.

Rokita ścigany

Nie wiedziałem, że Jan Rokita nawet nie odwołał się od decyzji o tej grzywnie. To co on chce osiągnąć? Myślałem, że dla zasady będzie walczył w sądzie, ale jeśli się nawet nie odwołał w pierwszej kolejności? Ma przechlapane. Przecież po 9/11 przepisy na pokładach samolotów stały się tak rygorystyczne, że wystarczy krzywo popatrzeć na stewardessę, by paść twarzą do podłogi. No może trochę przesadziłem.

Panu Janowi radze latać LOTem, tam istnieje szansa, że jako celebrytę potraktują go inaczej. W Niemczech był po prostu jednym z wielu natrętnych i awanturujących się pasażerów. Podobno o ile nie pojedzie do Niemiec, nic mu nie grozi. To w końcu ranga przestępstwa nie taka... Ale kto wie, czy jeśli nie pojedzie na narty do Szwajcarii, nie obudzi się pewnego dnia z kajdankami.

Friday, December 11, 2009

Panie Janie, zapłać pan

Panie Janie, nie kompromituj się Pan i zapłać Pan te 3 tys. euro. W lutym doszło do awantury w Monachium, kiedy to Pan Jan z małżonką został wyprowadzony z samolotu Lufthansy. Podobno poszło o jakiś płaszcz, który obsługa pokładu przełożyła w inne miejsce, co miało doprowadzić byłego posła do furii, a cała sprawa skończyła się wyprowadzeniem w kajdankach i lekkim opóźnieniem startu. Może zapomniał, że już nie ma immunitetu...?

Ale jak to krakowski centuś, pan Rokita się nie ugnie i nie zapłaci grzywny. Mimo że na rozwiązaniu umowy z "Dziennikiem", dla którego pisał felietony, zarobił krocie. Miesięczne honorarium wynosiło (nieoficjalnie 30 tys. zł, a po rozwiązaniu umowy Axel Springer ma mu płacić pensję jeszcze przez 18 miesięcy. Ale rozumiem że dla zasady będzie ciągnął sprawę do końca. Choć to wciąż awanturnictwo... Według mnie brakuje mu po prostu szumu wokół swojej osoby, taka próżniacza postawa...

Nie boję się niemieckiego więzienia

Jak to się wszystko zaczęło:
http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/polska/jan-rokita-w-kajdankach-opuscil-samolot,36430,1

"Lufa" zaliczyła moje mile

Nie trwało to długo i po małej interwencji (czyli dopuszczalnej przez Miles & More prośby o naliczenie brakujących mil) doliczono mi brakujące mile. Co prawda ma ich teraz raptem 5 tysięcy kilka, a więc musiałbym uzbierać (dolatać) jeszcze drugie tyle na cokolwiek....

Gdzie te czasy, kiedy wystarczyło przelecieć tam i z powrotem przez Atlantyk, żeby dostać od nich sympatyczny zestaw zastawy do espresso... Gdzieś tam czeka na użycie :)

Sunday, December 6, 2009

Martynka wykrakała

Moja koleżanka z pracy wybierała się na weekend do Londynu na jakąś sztukę, odwiedziny u koleżanki i zakupy. A że wylatywała w sobotę z Gdańska już w piątek biadoliła, że tam mgła i ma nadzieję, że wyleci bez problemu...

W sobotę rano dostaję smsa o treści:

No i dupa. Mgla w GDA. Samolot do Poznania przekierowali i w autokary nas wcisneli. Nici z szopingu dzis. Żądam wpisu na twoim blogu o samolotach!

Proszę bardzo...

A dzieje się tak m.in. dlatego, że oczywiście siły natury nam nie sprzyjają, ale też dlatego, że polskie lotniska nie mają systemów naprowadzających samoloty do lądowania we mgle. Z polskich lotnisk ma je jedynie Okęcie, ale jak przeczytałem w ostatnim Newsweeku, ten też działa jak chce. Mimo że utrudnienia związane z mgłą wpływają na podróż co najmniej kilkudziesięciu tysięcy pasażerów, dla władz polskich lotnisk to i tak ułamek wszystkich pasażerów, a zatem inwestycja dla nich nieopłacalna.

Jeszcze dla dodatkowej informacji - wylatywała WizzAirem, wraca już bezpośrednio do Warszawy Ryanairem. Pytanie do Martynki jest takie, czy rzeczywiście nie mogła wylecieć z Gdańska, czy może samolot, który miał ją zabrać, nie mógł wylądować w Gdańsku i skierowali go do Poznania, a za nim czekających na maszynę pasażerów znad morza.

Friday, December 4, 2009

LOT czy Lot?

Ze względów dla mnie zupełnie niezrozumiałych i ku mojej rozpaczy szef gazety, w której pracuję, postanowił, że od dzisiaj będziemy pisali Lot (z małymi literami) a nie LOT. Tak ni stąd ni zowąd. Może różnica niewielka, ale jednak dla mnie istotna.

Bo niby, że w Rzepie zobaczył Lot, na co ja mogłem mu pokazać przykłady co najmniej 10 tekstów w tej samej Rzepie z LOT-em pisanym właśnie tak. Ale szef jest szefem...

Wednesday, December 2, 2009

Airbus przepowiada rozwój rynku lotniczego w Polsce

Dziś na konferencji w Westin szefostwo i analitycy Airbusa opowiadali, że w ciągu 20 następnych lat liczba samolotów obsługujących polski rynek lotniczy zwiększy się trzykrotnie z 67 obecnie do 198 w 2028 roku. Pomogą rozwój gospodarczy Polski, rosnące liczba podróżujących samolotami Polaków i oczywiście Euro 2012, które spowoduje, że lotniczy ruch turystyczny do Polski szczególnie wzrośnie w okresie mistrzostw, ale też utrzyma się także po ich zakończeniu.

Według wyliczeń Airbusa, Polska należy do tych krajów, w których nawet niewielki wzrost PKB przekłada się na duży wzrost w podróżach lotniczych na głowę.

Dowiedziałem się także, jak dużo Airbusa powstaje w Polsce:

PZL Świdnik dostarcza komponenty do drzwi pasażerskich i tylnych drzwi ładunkowych, mechanizmy zamka drzwi pasażerskich i elementy owiewki brzucha dla A320, a także kompozytowe elementy przeciwpożarowe oraz komponenty do drzwi pasażerskich i tylnych drzwi ładunkowych dla A330 i A340. EADS PZL Okęcie dostarcza elementy konstrukcji dolnego pokładu oraz ramy do drzwi ładunkowych dla A320. Krakowska firma EC Engineering prowadzi prace projektowe i komputerowe nad rozwojem modeli przestrzennych dla komponentów systemów hydraulicznych dla A350 XWB.

Dla największego z airbusów - A380- Goodrich z Krosna produkuje części podwozia, natomiast gdańska Stocznia remontowa zbudowała pływającą stację transferową, która jest podstawą dla całego programu transportowego A380.

Przy okazji EADS PZL ŚWidnik produkuje zewnętrzne skrzydła, drzwi pilota i spadochronowe, rampy i zespoły przewodów elektrycznych dla transportowych samolotów wojskowych Airbusa.

Natomiast przedstawiciele Airbusa nie chcieli dziś pociągnąć tematu ewentualnych zamówień dla LOT-u. Kilka tygodni temu prezes LOT (trochę zdenerwowany pewnie kolejnymi opóźnieniami w dostawie 787 od Boeinga) powiedział, że nie wyklucza zmiany dostawcy. Choć to akurat pewnie był element nacisku na Boeinga.

Moje zdjęcia z pokładu AIRBUSA A380