Sunday, November 29, 2009

LOT goni konkurencję

Na ostatnim spotkaniu prasowym, podczas którego LOT przedstawiał swoją ofertę na zimę ogłoszono z niemałą dumą wprowadzenie kiosków do samodzielnej odprawy.

Pytam się, co to za nowość, skoro wszędzie jest to już właściwie standard. Pani dyrektor marketingu przyznała, że rzeczywiście nie odkrywają tu Ameryki, ale będą wyciągnąć wnioski z takich rozwiązań zastosowanych prze innych przewoźników. Wprowadzono np. możliwość odprawy za pomocą kodu przesłanego MMS-em.

W Lufthansie denerwują mnie w tych kioskach takie drobnostki, jak np. niemiecki ukląd klawiatury. Co przy imieniu i nazwisku z kilkoma "y" i "z", może przyzwyczajonego do układu querty doprowadzić do szału, zwłaszcza przy lekkiej ekscytacji lotem.

To pierdółka, ale o wyciąganie wniosków z takich rozwiązań prosiłbym LOT. Kioski będą w Warszawie i w portach regionalnych, a wiosną także na największych lotniskach zagranicznych , gdzie LOT ma największy ruch.

Saturday, November 28, 2009

A man with a fake gun caused panic in POZ

The Border Service subdued a man at the Poznań airport on Saturday, after he entered the tarmac with an gun-like item in his hand. He threw it away only after Border Service officer's warning shot in the air.

At the same time an unattended luggage was found in the terminal's toilet, which made the authorities evacuate the building. It turned out it included folded bedclothes. The departures and arrivals were suspended for 30 minutes.

Friday, November 27, 2009

LOT ready to sell EuroLOT


Financially troubled LOT Polish Airlines are considering selling its EuroLOT subsidiary, which serves domestic air traffic. The decision will be made by the general shareholders meeting.

Last year EuroLOT has served 990 passengers, 55,000 fewer than in 2007, while this year is expected to bring another drop in number of domestic passengers.

The state, which owns 94 % of LOT's shares, would have to agree for the transaction.

Picture shows ATR-72 in EuroLOT livery.

Friday, November 20, 2009

Emirates z CNN


Fragmenty wywiadu nt. Emirates ze strony CNN:

http://edition.cnn.com/video/#/video/business/2009/11/19/qmb.perry.intv.al.maktoum.cnn

(niestety coś embed nie działa)

Thursday, November 19, 2009

Ground handling competition at Warsaw airport


Swissport International and Menzies Aviation will start operating at Warsaw airport becoming the first real competition for two Polish ground service companies currently working at the airport. LS Services is owned by LOT Polish Airlines and Warsaw Airport Services are owned by PPL, the airport's operator. Earlier this year another luggage and ground handling company LOT Ground Services went bankrupt and its assets were leased out to the new company - LS Services.

After merging their operations in Poland to be more competitive, Swissport and Menzies are expected to start working in Warsaw in 2010, according to Dziennik Gazeta Prawna. They also operate jointy at Madrid's Barajas airports. Both companies have been operating at several European airports and together they employ about 46 thousand people. It is highly likely new players on the Warsaw airport will take away from WAS and LS Service some of their customers they serve at other airports, such as Swiss, Easy Jet or Lufthansa Cargo.

http://www.swissport.com/
http://www1.menziesaviation.com/
Photo courtesy of Swissport

Monday, November 16, 2009

Finnair strajkuje

Po ubiegłotygodniowym strajku w Iberii przyszedł czas na Skandynawię. Tym razem zastrajkowali piloci Finnair, powodując odwołanie około 40 (20 proc.) zaplanowanych na poniedziałek rejsów. Problemy dotkną ok. 5,5 tys. pasażerów. Odwołano głównie loty długodystansowe z Helsinek w obawie, by samoloty nie zostały uziemione na zagranicznych lotniskach. Zmiany nie dotyczą lotów obsługiwanych na spółkę z innymi przewoźnikami (code-share). 750 pilotów domaga się korzystnych warunków zatrudnienia w nowym układzie zbiorowym, który również jest negocjowany od prawie roku. Sprzeciwiają się także wynajmowi samolotów Finnish Commuter Airlines, które "podjadają" pasażerów Finnairowi.

Według serwisu Bloomberg, każdy dzień przestoju kosztuje i tak już notujące straty linie 2.5-5 milionów euro.

Strajk rozpoczął się w chwili zmiany na fotelu prezesa firmy. Nowe kierownictwo (były prezes Nokii) ma objąć "stery" przewoźnika od stycznia.

Friday, November 13, 2009

Wypadek na lotnisku w Kigali

Mały odrzutowy samolot linii Rwandair używany przez linie Jetlink z Kenii wjechał w budynek lotniska w Kigali (Rwanda) podczas startu do Entebbe w Ugandzie. Kołując przed startem zjechał nagle z pasa i wjechał w budynek z poczekalnia dla VIP- ów. Według Radia Rwanda W wypadku zginęła jedna osoba - 43-letnia kobieta, która była pasażerką. Wiele osób zostało rannych, w tym załoga samolotu.

To pierwszy wypadek w Rwandair od 1996.

ZOBACZ ZDJĘCIE

Ryanair's plane destroyed a roof

Low-flying Boeing 737 of Ryanair has knocked down a chimney and some roof tiles from the house of 82-year-old Inge Matschkus, who was picking up apples in her orchard at that time. The incident took place in Gross Groenau in northern Germany. The plane was heading for landing at the airport in Luebeck, which is the second airport serving Hamburg area. The news was broken by Luebecker Nachrichten newspaper, and the aiprort's spokesperson confirmed the incident.

What differs is the reports of witnesses and ATC. The former claim that the plane was flying very low. According to ATC it should be flying at least 300 meters above inhibited areas and that was the case with the Ryanair plane. Without the agreement on the cause of the incident it may be difficult for Ms Matschkus to obtain a compensation. She lives off a modest retirement pension and is unable to fix the roof.

The airport in Luebeck is also a destination for Wizz Air flights from Gdańsk.

Operacja piersi za częste latanie

Finnair wprowadził do swojego katalogu nagród dostępnych za wylatane mile - operację plastyczną piersi, replantację włosów lub lifting twarzy wykonaną w Nordstream Hospital w Helsinkach.

Aby zarobić 3.18 milionów punktów w programie Finnair Plus potrzebnych do wymiany na powiększenie piersi pasażer muaiłby przelecieć 120 razy tam i z powrotem między Helsinkami a Nowym Jorkiem i to w klasie biznes. Pasażer miałby na to 5 lat, bo przez taki czas ważne są punkty. Wcześniej jednak chętny do ngarody musiałby przejśc konsultacje lekrską za 95 euro. Nagroda jest na tyle nową ofertą w programie, że do tej pory jeszcze nie było na nią chętnych.

W programie Finnair Plus zarejestrowanych jest aktualnie około 1.3 milionów pasażerów.

Linie lotnicze Finnair w 55.8 % należą do państwa. Od nowego roku prezesem firmy będzie Mika Vehvilainen, jeden z dotychczasowych prezesów Nokia Siemens Network. Zastąpi Jukkę Hienonena. Finnair spodziewa się dużej straty za 2009 rok. W 3 kwartale firma miała 20.7 milionów straty. To piaty z rzędu kwartał na minusie.

British Airways + Iberia = ?

BA i Iberia dogadały się w sprawie połączenia obu linii. Rozmowy trwały 16 miesięcy. Wartość transakcji to 7 mld $. Ma ona przynieść obu liniom oszczędności rzędu 600 mln $ rocznie.

BA uzyskają 55 % udziałów w nowej spółce, a Iberia resztę. Nowa firma będzie zarejestrowana w Hiszpanii ze względów podatkowych, ale siedzibę będzie miała w Londynie. Będzie też notowana na London Stock Exchange. Cała transakcja ma się zamknąć w przeciągu roku. Według Wall Street Journal nowy przewoźnik będzie w stanie osiągnąć ok. 15 mld euro przychodu rocznie.

Obie linie przewiozły w 2008 roku 62 miliony pasażerów 419 samolotami. To siódmy wynik na świecie, tuż za United Airlines. Na czele listy jest Delta ze 121 milionami pasażerów. Nowa spółka będzie latać do 205 miast i obsługiwać będzie 419 samolotów, które pozostaną w dotychczasowych barwach, tak jak w przypadku KLM i Air France. BA skorzysta głównie na rozwiniętej siatce połączeń Iberii w Ameryce Południowej.

Thursday, November 12, 2009

Nowe trasy Wizz Air

W marcu 2010 r. Wizz Air rozpocznie loty z Warszawy do Wenecji Treviso oraz z Poznania do Paryża Beauvais i Mediolanu Bergamo

Wizz Air, największa nisko-kosztowa i nisko-taryfowa linia lotnicza
w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej zapowiedział dziś uruchomienie kolejnych połączeń ze swoich baz w Polsce.

28 marca 2010 r. przewoźnik rozpocznie loty z Poznania do Paryża Beauvais i Mediolanu Bergamo, a dwa dni później, 30 marca z Warszawy do Wenecji Treviso.

Na obu nowych trasach z Poznania Wizz Air zaoferuje dwa połączenia tygodniowo, w czwartki i niedziele, natomiast loty z Warszawy do Wenecji będą się odbywały 3 razy w tygodniu, we wtorki, czwartki oraz soboty.

Tuesday, November 10, 2009

Strajk w Iberii


Pracownicy Obsługi pokładowej hiszpańskich linii lotniczych Iberia rozpoczęli we wtorek dwudniowy strajk. Odwołano w sumie 368 lotów. Dziennie Iberia oraz jej spółki córki wykonują około tysiąca rejsów dziennie.

Podczas strajku jeden rejs musiał zostać utrzymany do tych miast, gdzie dziennie i tak dociera tylko jeden samolot Iberii. Oznacza to że większość długodystansowych lotów, np. na Wyspy Kanaryjskie i Baleary.

Pracownicy dwóch z pięciu związków zawodowych działających w Iberii w podobny sposób protestowali już w październiku. Sprzeciwiają się polityce zarządu, który chce zmienić warunki zatrudnienia, zwolnić pracowników starszych niż 55 lat i nadal utrzymać zamrożenie płac, które według Business Week trwa od 2005 roku. Iberia zanotowała w pierwszej połowie roku 165 milionów euro straty. To prawie 700 mln zł, a więc taka strata, jaką ogłosił LOT za 2008 rok. Gdyby Iberii udało się przekonać pracowników to cięć, dałoby to ok. 37 milionów euro w latach 2011 i 2012.

Foto wykonane przez mnie na lotnisku JFK w czerwcu 2005 r.

Monday, November 9, 2009

Poland to block non-EU charter airlines?

Revolutionary changes in charter flights from Poland ahead. If the Polish parliament approves the changes in aviation law, the airlines registered in Poland and performing charter flights will be treated favorably. The state's goal is to get their taxes in exchange for rights to 50 percent of charter flights market.

Some countries from beyond the EU don't allow foreign carriers to perform charter operations to their leisure destinations. Such is the case with Morocco, Tunisia or Egypt. On the other hand tour operators offering holidays to Poles also choose foreign charter airlines, just because they are cheaper than Polish ones. The new regulations will guarantee 50 percent of charter flights departing from Poland to non-EU destinations to airlines registered in Poland. This market is valued at 2.5 billion zl annually with about 300 million possible annual tax revenue for the state. But currently the Polish state is getting only 25 percent of this amount, just because the market is dominated by non-EU airlines.

The changes in law were pushed by LOT Polish Airlines and Air Italy. By registering for example African carriers in Poland the competitive advantage of the latter will disappear, because they will have to bear the same fees and taxes as Polish carriers.

The critics of the changes in law point out that it is in fact a step back from liberalization of the Polish airspace, which took place in 2004 before Poland joined the EU. Tour operators underscore that limiting access to Polish airports for non-EU airlines may cause vacation packages to be more expensive.

Monday, November 2, 2009

LOT has a giant debt to pay to airports

LOT Polish Airlines has restarted negotiations with its creditors, from which Polish Airports State Enterprise is the biggest. The carrier can get money by leasing out its office building located close to the Warsaw airport or getting back the deposit LOT has paid Boeing towards B787 Dreamliner transaction. Boeing has postponed delivery of its airplanes and LOT sees here grounds for a refund. The company hopes to get as much as 500 million zł.