Thursday, April 30, 2009

Airport neighbors complain about noise

Citizens of Warsaw living in a proximity of Warsaw Frederic Chopin International Airport announced they will fight in court to achieve a halt on flights at nighttime. Those living at a close range to edges of runways, have to deal with the worst noise. The last flights arrive even at 1 am, while the regular air traffic starts at 5 pm. These red-eye flights are mainly performed by the low-cost carriers, although aiprort imposes higher fees for those late-night flights.

The citizens want to impose a curfew between 10 pm and 6 am. In 2007 the authorities established a noise free zone around the airport. The citizens were promised subsidies to replace their windows with noise reduction ones and compensations in case their houses' value went down.

However, the airport's authorities have turned all the requests down, arguing that a court is the right institution to evaluate the property loss and order a compensation. Deadline for claiming the damages is August 2009.

Kevin Costner dla Turkish Airlines

Znany amerykański aktor użyczył swojej twarzy tureckim liniom lotniczym. W kampanii "Fly like a star" wcielił się w rolę jednego z pasażerów, który cieszy się dobrą obsługą i specjalnym traktowaniem. Pod koniec reklamówki wychodząc z lotniska pasażer przegląda się w lustrze i okazuje się być zwykłym Janem Kowalskim, czy jakkolwiek brzmi odpowiednik Jana Kowalskiego w Turcji.
ZOBACZ SPOT

Wednesday, April 29, 2009

Prezydencki Boeing 747 przestraszył Nowy Jork



We wtorek samolot, dla którego sygnałem wywoławczym jest "Air Force One", kiedy na pokładzie podróżuje prezydent USA, przeleciał nisko nad Manhattanem, wywołując panikę wśród nowojorczyków. Okazało się, że Biały Dom za pieniądze podatników postanowił zrobić nowe zdjęcia prezydenckiej maszyny przelatującej nad Statuą Wolności.

Burmistrz miasta nie został o tym powiadomiony bezpośrednio ze wzgledów bezpieczeństwa. Nic dziwnego, że ewakuowano kilka budynków, a ludzie zaczęli wydzwaniać na telefony alarmowe. Nowojorska policja co prawda została o planach przelotu powiadomiona wcześniej, ale jednocześnie poproszono ją o dyskrecję, nadając przelotowi rangę tajnej misji. Na pewno nie poinformowano o tym mieszkańców.

Podobno kiedy dowiedział się o tym Barack Obama, był wściekły, jak określił to CNN. Krytycy Obamy nazwali pomysł głupotą, bo - jak mówili - trzeba wyjątkowej niewrażliwości, by zorganizować taką "sesję" w mieście, które przeżyło tragedię 11 września. Nie jest wykluczone, że urzędnik Białego Domu, który wydał zgodę na przelot, straci stanowisko. Politycy zażądali wyjaśnień, głównie w sprawie nieuzasadnionego wykorzystania sił zbrojnych, bo prezydenckiemu 747-200B towarzyszył myśliwiec F-16. Wiadomo już, że koszt przelotu wyniósł prawie 330 tys. $.

Po tej awanturze odwołano podobną "sesję", która miała odbyć się nad Waszyngtonem.


UPDATE: Ostatecznie szef Wojskowego Biura Białego Domu odpowiedzialny za prezydencką flotę zrezygnował. Szczegóły TUTAJ

Tuesday, April 28, 2009

LOT going down?


According to "Rzeczpospolita" the last year brought the Poland's national carrier 700 million zł of net loss. It is 200 million more than previously expected. About 300 million zł were attributed to the unfavorable fuel hedging contracts.

Sebastian Mikosz, acting CEO of PLL LOT, admitted that the lay-offs are inevitable, while the staff already braces for strikes. These will put LOT evenb closer to bankruptcy. According to aviation experts, if LOT's planes should be grounded, the airline will have no more than two weeks to live.

On the other hand LOT has to be considered as a big, stable company, with a lot of property and high potential. It is just managed badly. The official results for 2008 have not yet been revealed.

The picture shows an example of a billboard that boasts with airline's 80th anniversary and offers cheap ticket deals.

Sunday, April 26, 2009

Swiss odebrał pierwszego Airbusa A330-300


Szwajcarskie linie lotnicze Swiss International przyjęły dostawę nowego Airbusa A330-300 - pierwszej z 9 takich maszyn zamówionych jeszcze w 2007r. Posłużą do rozwoju siatki średnio- i dalekodystansowych połączeń.

Samolot jest wyposażony w silniki Rolls-Royce Trent 772B EP, kabina jest podzielona na trzy klasy pasażerskie, a układ foteli wygląda następująco: 183 miejsca klasie ekonomicznej, 45 w klasie biznesowej i 8 w pierwszej.
W sumie 236 foteli. Samolot od kwietnia lata na trasie z Zurychu do Nowego Jorku (JFK), a od czerwca będzie też latał z Zurychu do Dubaju.

Szczegółowa specyfikacja techniczna samolotu znajduje się TUTAJ

Zdjęcie: Swiss International Air Lines

Najpierw każą płacić za siusiu w samolocie, teraz za nadwagę

Po pomyśle pobierania opłat za korzystanie z toalet na pokładach samolotów, Ryanair rozważa wprowadzenie dodatkowych opłat dla otyłych pasażerów. Tanie linie lotnicze zleciły w tej kwestii sondażowe badania, które wykazały, że ewentualną dopłatę popiera tylko 29 proc. ze 100 tys. pytanych. Takie same badania wykonane przez redakcję dodatku turystycznego dziennika "Telegraph" pokazały, że aż 83 proc. popiera taką opłatę.

Limit miałby wynosić 100 kg dla kobiet i 130 kg dla mężczyzn. Dodatkowy bilet miałyby także kupować osoby, które objętościowo nie mieszczą się w jednym fotelu. Nakaz zakupu drugiego biletu w tej drugiej sytuacji zapowiedziały już linie United Airlines.

Ciekawe, czy przy zdawaniu bagażu lub pobieraniu karty pokładowej, trzeba będzie stawać na wagę... Najpierw bagaż, potem na taśmę kładzie się pasażer...

Na pytanie Ryanair o propozycję tego, za co jeszcze przewoźnik mógłby pobierać opłaty wśród uczestników sondy pojawiły się także:

- opłata 1 funta za rolkę papieru toaletowego z facjatą szefa Ryanair
- opłata 3 funtów za możliwość zapalenia papierosa w specjalnie dostosowanym do tego wietrzonym kibelku
- stała roczna opłata za dostęp do strony Ryanair.com
- opłata 2 funtów za wnoszenie na pokład swojego własnego prowiantu

Wednesday, April 15, 2009

Finnair focusing on Far East routes

Air carrier from Finland has found out that specializing in particular routes can be a way to get through the difficult time for the airline industry.

Finnair, whose planes fly to Helsinki from Warsaw and Kraków, has launched its via.Helsinki campaign. The carrier promotes Helsinki-Vantaa Airport as a gateway connecting Europe to Asia.
"We offer the shortest routes and short transfer times," said Jukka Hienonen, president and CEO of Finnair during his recent visit to Warsaw. He underscored that a passenger wishing to fly from Warsaw to Shanghai with no direct connection, would benefit most from choosing a flight via Helsinki. "The travel time is two hours shorter than traveling through Frankfurt with our main competitor on the Far East routes - Lufthansa," said Hienonen. Finland's airliner will soon launch a spa center for transfering passengers with a sauna overlooking the Helsinki-Vantaa runway.


"It is a tough survival game in aviation these days," said Jukka Hienonen, forecasting a lot of bankruptcies and consolidations in the industry in Europe. One of the recipes for survival is focusing on particular service. Finnair is also in the process of exchanging its fleet to modern, fuel-efficient jets, and is constantly monitoring the capacity to adjust the schedules immediately, when needed.

Friday, April 10, 2009

Plans for new terminal in the Katowice Airport abolished

The expansion of the Katowice Airport, which is worth zł.500 million, does not include the new terminal, which was supposed to be ready before Euro 2012 soccer championship. Currently the Katowice Airport has two passenger terminals.

According to Katowice edition of Gazeta Wyborcza, the third terminal was originally planned for 2013, but the airport authorities have seriously considered delivering it before the soccer event. Recently, however, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), which manages the airport, decided that it would postpone the construction of the new terminal, because of a lower growth in passenger traffic. GTL announced that as for now, the construction of the new terminal is planned to start in 2015.

The remainder of the expansion plans was unchanged. GTL wants to construct the additional tarmac for parking planes. Currently 15 Airbus A320 or Boeing 737 are able to park in Katowice. After additional parking space will be completed in two years, the number will rise to 31.

By the end of the year a contract for the project of second runway should be signed. GTL hopes to deliver it by the end of 2014. At that time the old runway will be closed for renovation and later changed into a taxi-way.

Half of the zł.500 million needed for the plan will come from the GTL and from the shareholders of the airport, who include Silesia Voivodship, “Polish Airports” State Enterprise and Węglokoks. The rest will be funded by the EU.

Monday, April 6, 2009

Five contestants in a tender for Wrocław airport

Last week a tender commission selected five from ten consortia that would compete for a contract to expand the airport in Wrocław. Airport authorities assess the investment will amount to zł.300 million, and with additional infrastructure such as car parking roads leading to the airport and – zł.500 million maximum. Shareholders of the Wrocław Airport are the city of Wrocław, the government of Lower Silesia Voivodship and “Polish Airports” State Enterprise.

Next month the tender participants will present their price offers. The winner will be announced in June, and the construction should start in the summer. The consortia that moved into the second phase of the tender are Hochtief Construction with Hochtief Polska, Mostostal Warszawa with Acciona Infraestructuras, Mota-Engil with Mota-Engil Engenharia, Budimex Dromex with Ferrovial Agroman, and Skanska with Exbud Skanska. The new terminal was designed by JSK Architekci.

The construction work should be completed by September 2011. Depending on the air traffic the old terminal will be dedicated for low-cost carriers or private planes.

Saturday, April 4, 2009

Przelot nad Warszawą

W ubiegły czwartek miałem możliwość przelecieć się odrzutowcem nad Warszawą, a jednocześnie poczuć się jak biznesmen, którego stać na wynajęcie takiego samolotu.


Przyjechałem do terminalu VIP Aviation na warszawskim Okęciu. Stamtąd przewieziono nas busem do hangaru należącego do firmy Blue Jet, która wynajmuje biznesowe odrzutowce i której flota składa się z dwóch samolotów odrzutowych Cessna (Citation Jet 2 i Citation XLS) i dwóch odrzutowych Bombardier (Challenger 300 i Global 5000).

Wylosowałem przelot Challengerem 300. Wznosi się w błyskawicznym tempie 1,5 km na minutę. Rzeczywiście silniki mają takiego kopa, że zanim zdążyłem uruchomić aparat, by zrobić zdjęcie centrum Warszawy z góry już byliśmy nad Bemowem.

Lot był krótki, może trwał z 15-20 minut, ale była okazja żeby zobaczyć kabinę pilotów, bo w czasie lotu pozostawiono ją otwartą.



Podróżować takim samolotem można w naprawdę komfortowych warunkach. Skórzane, wygodne fotele, odchylane w tył, z podnóżkami, odjeżdżające od okna w stronę środka kabiny, gdyby przyszła konieczność rozłożenia stolika i pracy lub omówienia biznesowych planów. Pozwala na to dość szeroka kabina.



Z tyłu wygodna kanapa. Jednocześnie może nim lecieć 9 pasażerów oraz stewardessa. Samolot ma zasięg 5,700 km, co pozwala na lot z Warszawy do Dubaju, Nowosybirska czy na Wyspy Kanaryjskie.

Przelecieliśmy nad Modlinem. Wróciliśmy od południa, przelatując nad Piasecznem.

Koszt godziny lotu takim samolotem wynosi 4,600 euro.