Sunday, February 15, 2009

Wczesna pomoc medyczna na lotnisku w Warszawie


Port Lotniczy im. F. Chopina w Warszawie wprowadził nowoczesne rozwiązania służące zwiększeniu dostępu osób przebywających na lotnisku do wczesnej pomocy medycznej. W hali odlotów oraz przylotów zainstalowano automatyczne defibrylatory, które mogą być użyte przez osoby nie posiadające specjalistycznego przeszkolenia.

W terminalu uruchomiono 25 automatycznych defibrylatorów. Zostały rozmieszczone w sposób pozwalający na dotarcie z miejsca zdarzenia do najbliższego urządzenia i z powrotem w czasie nie przekraczającym 90 sekund.

„Dzięki zastosowaniu intuicyjnej obsługi defibrylatorów, akcja ratunkowa może zostać podjęta przez każdą osobę. Defibrylatory automatycznie oceniają rytm serca u poszkodowanego i decydują, czy potrzebna jest defibrylacja. Dzięki temu osoba podejmująca akcję defibrylacji może być pewna, że nie zrobi poszkodowanemu krzywdy” – powiedział Jakub Mielniczuk, rzecznik prasowy P.P. „Porty Lotnicze”.

Otwarcie skrzynki z defibrylatorem jest sygnalizowane świetlnie i dźwiękowo. Do Zespołu Ratownictwa Medycznego Lotniska Chopina wysyłana jest również SMS-em informacja o miejscu użycia defibrylatora. Umożliwia to precyzyjne zlokalizowanie miejsca zdarzenia przez lotniskowe służby medyczne, które dzięki temu mogą szybciej dotrzeć na miejsce i rozpocząć, bądź kontynuować akcję ratunkową.

Zespół Ratownictwa Medycznego Lotniska Chopina został również wyposażony w urządzenie do zewnętrznego ucisku klatki piersiowej podczas reanimacji – AutoPulse oraz dwa meleksy do transportu chorych w nagłych przypadkach.

AutoPulse osiąga niedostępną dla ręcznego ucisku klatki piersiowej skuteczność masażu serca zwiększając szanse przywrócenia krążenia. Zwiększa przepływ krwi do mózgu
i tętnic wieńcowych i zapewnia prawidłowy, stały ucisk klatki piersiowej. Umożliwia ponadto transport pacjenta w trakcie reanimacji.

P.P. Porty Lotnicze uruchomiło również program szkoleń z zakresu pierwszej pomocy opierający się na wytycznych European Resuscitation Council i zaleceniach Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej. Inauguracja kursu odbyła się we wrześniu 2008 roku.

„Dostępność automatycznych defibrylatorów na Lotnisku Chopina w połączeniu z powszechnym programem szkoleniem z pierwszej pomocy zwiększa bezpieczeństwo medyczne wszystkich przebywających na lotnisku oraz szanse przeżycia osób z nagłym zatrzymaniem krążenia” – dodał Jakub Mielniczuk.

W Europie dochodzi rocznie do ok. 700 tys. przypadków nagłego zatrzymania krążenia. Szanse przeżycia pacjenta (do wypisania ze szpitala) wynoszą 5-10 procent. Podjęcie reanimacji przez świadków zdarzenia jest kluczowym działaniem przed przyjazdem karetki pogotowia. Wczesne podjęcie reanimacji i prawidłowe wykonanie defibrylacji (w ciągu 1-2 minut) skutkuje wzrostem szans przeżycia pacjenta powyżej 60 procent.

Powyższe rozwiązania zostały wdrożone w ramach Programu Powszechnego Dostępu do Wczesnej Pomocy Medycznej na Lotnisku Chopina.

Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” jest jedynym zakładem pracy w Polsce, będącym obiektem użyteczności publicznej, wykorzystującym wszystkie elementy ratowania życia (defibrylatory, AutoPulse, przeszkolony personel, itp.) w przypadku wystąpienia nagłego zatrzymania krążenia. Jest to tzw. algorytm przeżycia.

Friday, February 13, 2009

Taki samolot rozbił się koło Buffalo


To Bombardier Dash 8 Q400 z dwoma silnikami turbośmigłowymi i 74 miejscami dla pasażerów.

Szczegółowa specyfikacja technicza TUTAJ



Linia lotnicza Colgan Air, do której należał samolot, współpracuje z liniami Continental, US Airways i United Airlines, dowożąc pasażerów tych linii z/na mniejsze lokalne lotniska. Rozbity samolot, obsługiwany przez firmę Colgan, latał w barwach Continental Connection.

Colgan Air, należąca do grupy Pinnacle Airlines, współpracę z Continental zaczęła w 1997 roku, ale latać z lotniska Newark rozpoczęła w lutym 2007. Feralny lot odbywał się na trasie Newark - Buffalo Niagara Int'l Airport.

Nie wiadomo jeszcze, w jakim stopniu warunki pogodowe mogły przyczynić się do katastrofy. Zginęły 49 osoby, w tym 44 pasażerów, 4 członków załogi i jedna osoba w domu, w który uderzył samolot. W czwartek rano linie Continental umieściły na swojej stronie komunikat o możliwych opóźnieniach ze względu na zawieje i zamiecie na północnym-wschodzie USA.

KOMUNIKATY LINII LOTNICZEJ PO KATASTROFIE

Former Polish MP makes a scene on a plane

Jan Rokita, a former member of the Polish parliament, and currently a commentator for one of the Polish dailies, was guided off Lufthansa plane in handcuffs after he apparently annoyed one of the flight attendants. Rokita was travelling from Munich to Krakow with his wife, who currently serves as an MP. The reports vary on the reason for disturbance on board, but it seems that Rokitas refused to place their coats in over-head compartment or a flight attendant placed their coats in compartments located a few rows behind their seats. A quarrel occurred and the police was called on board. Rokita was walked off the plane before the take-off causing a delay in schedule.

TVN24 revealed a voice recording that was made on board. Rokita screams in Polish: "Help me! Germans are beating me!". Some passengers are heard shouting at him in Polish: "Please get off the plane!". However, it was not confirmed that the recording was authentic. Lufthansa demanded 8,000 Euro from Rokita for causing flight delay.

Rokita is considered a very intelligent person, so it is hard to imagine this kind of behaviour from him. However, both he and his wife are also known for their big egos and famous stinginess.

Tuesday, February 10, 2009

Błędy w materiale TVP1 o low-costach

W materiale o tanich liniach lotniczych w "Wiadomościach" TVP1 w dniu 10 lutego znalazło się kilka "naciągniętych" na potrzeby tezy materiału informacji. Wśród firm, które wycofały się z Polski wymieniono Sky Europe, która owszem przestała latać do Polski, ale w listopadzie 2007!!! Z aktualnym trendem cięcia połączeń przez tanich przewoźników nie ma to nic wspólnego.

Włączanie do tego grona Centralwings nie jest uprawnione, bo linia to przerzuciła się na połączenia czarterowe, ale raczej z powodu trudności finansowych. Trudno mówić, by firma polska wycofywała się z Polski.

Zaś trzecia wymieniona w tym gronie Direct Fly nigdy nie była tanią linią lotniczą, raczej powietrzną taksówką dla zamożnych. Nieprawdą jest też, że zawiesiła loty, bo 14 sierpnia 2008 firma wznowiła działalność.

LOT facing hard landing?

LOT Polish Airlines is expected to post financial results for 2008 that could amount to a loss of zł.500 million – as reported by Rzeczpospolita.

The airway reportedly lost almost zł.300 million on fuel hedging contracts signed last year, while the management intended to save zł.560 million by 2011. LOT also experienced a year-on-year 6.5 percent drop in the number of passengers served during 11 months of 2008.

The company had to cut costs by eliminating some cost-ineffective connections. Plans of entering the bourse seem to be unrealistic. “I doubt whether anyone would be interested in buying LOT in these circumstances,” said Grzegorz Sobczak, editor-in-chief of Skrzydlata Polska, an aviation monthly. He gave an example of Lufthansa, once interested in acquiring LOT, which purchased Swiss, but only after the carrier's financial situation was cleared. “I heard about an idea of transferring all debt onto one of the LOT's daughter companies and declare its bankruptcy,” added Sobczak.

Before the end of 2008 two hundred employees decided to choose early retirement. According to Rzeczpospolita last week the management started negotiating with the labor unions about redundancies of 250 people from 3703 personnel. Wojciech Kądziołka, press spokesman for LOT, declined to comment on these press reports.

Sunday, February 8, 2009

Pilot zgłasza wieży awarię...

FAA udostępniła zapis komunikacji pomiędzy kontrolą lotu przestrzeni powietrznej nad Nowym Jorkiem (New York Tracon) a feralnym lotem US Airways, który wodował na Hudsonie. Uwagę zwraca zwłaszcza spokój, z jakim pilot samolotu zgłasza awarię, brak ciągu w silnikach, a następnie brak możliwości dotarcia z powrotem na lotnisko LaGuardię albo awaryjnie na Teterboro.

NAGRANIE