Saturday, September 20, 2008

Mój ranking znaczków polskich lotnisk

Przyjrzałem się logom polskich lotnisk, postanowiłem je ocenić i stworzyć z nich ranking. To zupełnie subiektywna ocena, na którą składa się wrażenie przede wszystkim artystyczne.

1. Kraków


Długo zastanawiałem się na tym typem (bo wspomnienia z tym akurat lotniskiem dwukrotnie kiepskie, lecz nie o własną skórę tu chodzi), ale ostatecznie przewodzi całej stawce. W logo nie ma co prawda żadnego samolotu, ale wyraźny napis powinien nie pozostawiać wątpliwości. Przy okazji duży szacun za jasny i wyraźny Kraków, a nie wydziwianie z jakimś Cracowem. Urzekło mnie natomiast wykorzystanie dmuchawców, które kojarzą się z wznoszeniem, czyli czymś lekkim, niezależnie od kraju pochodzenia. Z drugiej strony czy podatność na podmuchy nie świadczy o kiepskiej jakości, prowizorce wręcz? W każdym razie duży plus za niecodzienne podejście do tematu i odejście od schematu użycia w logo samolotu jako elementu obowiązkowego.

2. Katowice



Z Katowicami sprawa była taka... Najpierw w ogóle zdziwił mnie brak loga. Bo nie jest ono widoczne od razu. A jeśli jest gdzieś ukryte na stronie www, to już pod tym względem nie spełnia swojej funkcji. Jednak same słowa "MPL Katowice" jak dla mnie nie wystarczą. Pod uwagę wziąć można logo właściciela lotniska - Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego - tu już jest lepiej. Rozłożone skrzydła nie zostawiają wątpliwości, o co chodzi. Jednak jakieś takie słabowate. Ale nadrobiło zaległości właściwe logo, które znalazłem dopiero przy okazji promocji "Latam z Katowic". Znaczek dynamiczny - bo coś krąży wokół i wzlatuje w górę, a w dole zostawia coś na kształt spodka, katowickiego oczywiście. Pomysł OK. Jestam na tak - jak to mówią w telewizorze. Ale Katowice mogłyby ujednolicic swój symbol lotniska, bo gdzies też natrafiłem na jeszcze inny - czerwone kontury samolotu.

3. Warszawa



Mimo całej mojej niechęci dla tego lotniska z całym zatłoczeniem i koszmarnym barakiem zwanym terminal Etiuda, logo lotniska jest w porządku. Nawet za dobre jak na to lotnisko. Z daleka wygląda nawet jak lotnisko z samolotem stojącym przy jednym z rękawów albo terminali. Oczywiście o takim lotnisku, na jakiego rozbudowanie wskazywałoby samo logo Warszawa mogłaby tylko pomarzyć. Ale urzeka pewna symetria i kolorystyka. Jakąś dynamikę wprowadza fioletowa strzałka, która może obrazować zarówno przyloty do Warszawy, jak i wyloty ze stolicy Polski w świata różne strony. A o to chodzi. Byleby jeszcze lotnisko było tak udane jak logo.

4. Łódź



Proste i logiczne, a jakie inne. Samolocik przypominający tradycyjny model złożony z papieru, a do tego w tradycyjnie łódzkich barwach. Trochę też przypomina nawet tę łódź z herbu.

5. Gdańsk



Jedyne animowane logo (oczywiście na stronie). Wykorzystanie w nazwie nazwiska Wałęsy to pomysł dobry, ale obawiam się, że ktoś z zagranicy może nie "załapać", że samolocik rysuje podpis Wałęsy. A bez animacji to po prostu jakiś mazaj i zwykła bezbarwna nazwa w dodatku bez polskich znaków. Koncept z podpisem Wałęsy jest ciekawy, ale ryzykowny.

7. Wrocław



Słabe pod względem wymowy. Gdyby pokazać je bez informacji, że to logo lotniska, trudno byłoby się tego domyśleć. Może jakiś program informacyjny? W 30 minut dookoła świata? W "Wiadomościach" TVP jest podobny schemat... Ale skoro już wiemy, że chodzi o lotnisko, domyślam się, co autor mógł mieć na myśli. Że z wrocławskiego lotniska można wyruszyć w podróż wokół globu, a Wrocław stanowi tę bramę do wielu celów (czy jak to brzydko mówią destynacji) lotniczych na świecie. Za minus można też uznać fakt, że o ile inne lotniska promują w nazwie i logo imię miasta, o tyle Wrocław wybrał Copernicus, bo lotnisko nazwano im. Kopernika, choć Kopernik kojarzy mi się coś z Toruniem.

8. Bydgoszcz




Całkiem całkiem, ale bardziej pasuje mi na ogon samolotu jako logo linii lotniczych i pod tym względem bardziej przypomina mi Finnair albo LOT. Ale coś w tym jest. Jakiś ruch. Smugi na niebie pozostawione po samolocie na przykład. A to już coś.

9. Poznań

ZOBACZYSZ, KLIKAJĄC TUTAJ

Logo lotniska w Poznaniu jest średnie. Przypomina mi logo jakiegoś biura podróży. Jest tu też element samolocika z papieru, ale w zestawieniu z żółtą barwą i widziany z daleka - w ogóle robi się to wszystko nieczytelne. Chodziło mi długo po głowie logo, z którym mi się to poznanńskie kojarzy i sobie wreszcie przypomniałem. Widywałem je często w drodze do pracy - logo sieci barów i restauracji Dave & Busters.


10. Szczecin

ZOBACZYSZ, KLIKAJĄC TUTAJ

Jakieś takie rozmyte. NSZZ Solidarność pasuje do lotniska tak samo jak do bombonierki. Rozumiem, że zarys kształtów, przez które przelatuje samolot to ludzie, czyli pasażerowie. A może co innego. Zalew Szczeciński może? Fale może? Morze? Zupełnie dla mnie niezrozumiałe. Nagroda pocieszenia za arcyprosty adres strony www.


11. Rzeszów




Zupełnie beznadziejne jak na logo lotniska. O ile to jest właściwe, bo chyba nieoficjalne. Równie dobrze mogłoby to być logo zupełnie czegokolwiek. Z trudem, przymusem i przy dużej dozie napędu wyobraźni mogę sobie wyobrazić osłonę silnika samolotu odrzutowego narysowaną od tyłu. A chyba nie o to chodzi.

Rzeszów i Zielona Góra
loga brak

Wednesday, September 17, 2008

Miles & More

Dwa słowa na temat tego programu, z którego korzystam, a raczej korzystałem, bo na razie nie zapowiadaja sie jakieś spektakularne loty.

Mogę się wypowiedziec w temacie o tyle, że za zebrane punkty udało mi się dostać noagrodę. We wszystkich podobnych programach lojalnościowych ide po najniższej linii oporu - tzn. nie jestem jakimś podniebnym globtrotterem, czy biznesmenem, który non-stop lata w interesach. Więc zebranie punktów na jakiś upgrade zajęłoby mi nie tylo dużo czasu, ale ryzykowałbym (czasem) także utrate dorobku punktowego w przupadku ich niewykorzystania. Dlatego dążę do osignięcia dorobku punktowego, który pozwoli na odebranie takiej nagrody, która jest w moim zasięgu. Tak też było z punktami zebranymi za kilkakrotne pokonanie Atlantyku oraz trasy SFA-LAX. Wybraliśmy zgrabny komplet serwisowy do kawki (w grę wchodziły m.in. austriackie czekoladki), tak by maksymalnie wykorzystać stan konta punktowego. Przyszedł w nienaruszonym stanie. Zamówienie zrealizowane przez polski oddział sojuszu Star - czyli LOT. To tyle w kwestii dowodu, że te programy lojalnościowe działają. Przynajmniej Miles&More. A że sojusz ma coraz więcej członkowskich linii tym łatwiej zbierać punkty milowe. Według strony Miles and More zbieranie punktów milowych jest możliwe za sprawą podróżowania na pokładach 40 przewoźników oraz na niektórych lotach codeshare LOt-u z Brussels Airlines, Belavia, Aerosvit, Aeroflot i El-Al.

WizzAir flies high

This is a summary of the WizzAir press conference with airline's CEO taking part. The conference was postponed from Sept. 10 to Sept. 17, because... somebody booked him a wrong flight :)


Budget airline is filling the gaps after Centralwings left unused routes

Hungarian low-cost carrier's CEO came to Warsaw to present future plans on the Polish market. Jozsef Varadi underscored the strengthening position of WizzAir, which is at the moment the biggest LCC operating from/to Poland. It is also the leader of low-cost airlines among the carriers in the Central and Eastern Europe, even outpacing the traditional carriers from the region.
“We served 4.2 million passengers in 2007 and forecast serving 5.8 million passengers in 2008, while LOT is predicting to serve 4.7 million passengers this year and CSA Czech Airlines, which is the biggest legacy carrier in the region, will have 5.5 million passengers this year,” boasted Varadi, who quoted OAG statistics saying that four out of ten LCC passengers chooses WizzAir. According to WizzAir's CEO it is all thanks to the skill of filling the gaps left by other carriers. “After Centralwings recently switched to charter flights, we were able to fill in the routes left,” explained Varadi.

Currently his airline has a total of nine bases, four of which are located in Poland – Katowice, Gdańsk, Poznań and Warsaw. It operates a total of over 120 routes and WizzAir fleet consists of 19 Airbus A320 planes which are on average 3 years old. The airline signed a contract with Airbus to purchase additional jets, thus expanding its fleet to 42 in 2011 and 82 in 2014.

Jozsef Varadi also explained some market trends that WizzAir is following to remain competitive. “We notice that people from Poland that were flying to work on the British Isles are moving back for good. Exchange rate of Polish zloty to British pound has changed and Poland regained its attractiveness as a place to work. This is why we withdraw from some of the British routes, because of the lack of customer demand,” said Varadi, giving an example of Wrocław-Doncaster route, which was mainly used by Polish seasonal workers. “On the other hand Polish disposable income grows, so more money can be spend on leisure,” added Varadi, whose airline opened more of new southern destinations, such as Italy and Spain. WizzAir's CEO announced a new southern route from Poland – a twice a week flights from Poznań to Rome Fiumicino airport. In total WizzAir closed 9 Poland-UK routes, but launched 17 new ones to southern Europe destinations.

WizzAir is the only LCC operating in Poland that does not reveal its financial results. Mr. Varadi was also reluctant to talk about them this time. “As a private company it is a deliberate choice not to disclose our results. We see it as an advantage over our competitors,” replied Varadi. He only said that the financial year closed in April was the second profitable year for the airline, and if the macro-economical conditions are favorable, WizzAir will keep making operating profit. The only number he mentioned was the company cash resources - Eur.80 (zł.266) million.
Marcin Poznań

LCC's share in CEE market
WizzAir 22.5%
Ryanair 17.5%
SkyEurope 11.6%
EasyJet 9.7%
Germanwings 7.3%
Norwegian 6.1%
Others 25.3%
Source:
OAG Capacity Statistics

Passengers served in Poland by WizzAir
2006 2.1 million
2007 2.8 million
2008 3.7 million

Tuesday, September 16, 2008

Linie padną? Olaboga!

Prognoza, że w najbliższym czasie padnie nawet 30 przewoźników jakoś w ogole mnie nie zdziwiła. Narobili tych tanich linii, pouruchamiali nowe połaczenia, które rentowne sa tylko w sezonie zimowym to i wiadomo, że po sezonie wakacyjnym linie muszą zacisnąć pasa. Paradoksalnie cena ropy spadła poniżej 100$, ale wiadomo, że - jeśli chodzi o polskich pasażerów - lataja głównie w lecie, no chyba że na narty i na linii zarobkowej na wyspy. Nie od dzis wiadomo jednak, że te loty na wyspy sa dla linii najdroższe, a więc jeśli okazuje się, że mało ludzi lata do jakiegos tam lasu Nottingham, to trzeba zwijać interes. Ciekawe, co powie pan prezes Wizz Air na konferencji, która w końcu ma się odbyć. Chwile potem pan z LOT-u bedzie mówił o planach na Euro 2012, podczas kiedy LOT również wymieniany jest wśród bankrutów. Czy przetrwa 4 lata? Centralwings już wywiesiły białą flagę i przerzuciły się na czartery. Rzekomo dochodowe, ale czy w sezonie zimowym rzeczywiście?

Wednesday, September 10, 2008

Bez konferencji

Konferencja prasowa Wizz Air została odwolana, a raczej przesunięta o tydzień. Widocznie węgierski prezes miał ważniejsze rzeczy do roboty, m.in. opracowanie nowej strategii wobec zlikwidowania 11 tras przez Ryanaira. A już myślałem, że pomyliłem miejsca konferencji... Gdyby odbywała się w Mariotcie przy Okęciu to w życiu już bym tam nie dojechał. W Życiu Warszawy oczywiście :)

Tuesday, September 9, 2008

Polish tourists left in Spain after airline bankruptcy

A number of Polish tourists were left stranded at the end of their summer vacation on Mallorca after Futura charter airline has announced cancellation of its flights.

A total of approx. 880 Poles – customers of different Polish tourist offices – got bad news about their traveling back home. Futura International Airways, which had 6 scheduled flights a week between Poland and Palma de Mallorca, reported “loss of financial liquidity”. Fortunately some of the tour operators found a substitute carriers to take home their clients. Also the government of the Balearas forced Futura executives to fulfill the remaining flights that are scheduled at least until Sunday. The news about airline bankruptcy is not only affecting those still on the Spanish islands, but also those that were still looking forward to their vacation.

Wracamy do gry...



Witam po przerwie wakacyjnej. Tyle sie zmieniło, linie przeżywają kłopoty, przerzucaja się na czartery... Nie będę wracał do szczegółów, ale jutro do Warszawy fatyguje się sam prezes Wizz Air, by nakreślić plany rozwojowe swojej linii w Polsce. To ciekawa sprawa, zwłaszcza, że Wizz Air jest jedyną linia typu LCC, która w ogóle nie udostępnia swoich wyników finansowych, nie jest notowana na żadnej giełdzie. Tak więc jutro dowiem się czegoś ciekawego z pierwszej ręki, a tymczasem za chwilę dwa zdjęcia afiszy z reklamami PLL LOT z czasów dawnych. Znalezione na płocie wokół Łazienek Królewskich...