Monday, March 31, 2008

Open skies, czyli otwarte niebo

W poniedziałek 31 marca weszło w życie porozumienie między UE a USA o liberalizacji rynku przelotów lotniczych. Ma to pobudzić konkurencję i obniżyć ceny przelotów. Na razie jednak nie ma co liczyć na masowe pojawienie się promocyjnych ofert biletów, bo linie lotnicze borykają się z problemami finansowymi, m.in. drożejącym paliwem i kryzysem w USA.

Pandemonium na Heathrow


Nowy Terminal 5 na największym londyńskim lotnisku okazał się niewypałem.

Kryzys na Heathrow trwa już kolejny dzień. W poniedziałek British Airways, które jako jedyne linie w całości korzystają z nowego terminala, musiły odwołać 54 rejsy. Od czwartku, kiedy uroczyście otwarto nową część lotniska, zaginęło 15 tys. bagaży. Operator lotniska zrzuca winę na awarię systemu zajmującego się bagażami. Cały taśmociąg ma 17 km i jest w stanie przetransportować 12 tys. walizek na godzinę.

Jednak cała sytuacja jest powodem do wstydu dla BA, ponieważ T5 miał zmienić wizerunek całego lotniska Heathrow jako przepełnionego i niewydajnego portu. Budowa T5 pochłonęła ok. 8,6 mld dolarów (4,3 mld funtów). Przed otwarciem T5 przez Heathrow przewijało się rocznie 68 mln pasażerów choć stare budynki lotniska mogły obsłużyć 45 mln. T5 miał pozwolić na przyjęcie w sumie 75 mln pasażerów przez całe lotnisko rocznie.

BA musiały zatrudnić 400 ochotników do poradzenia sobie z problemem góry toreb i walizek, która powstała na T5. Ale to małe piwo w porównaniu z karami, jakie pasażerom będzie musiała wypłacić ta linia. Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego ogłosił, że BA wydały pasażerom z odwołanych i opóźnieonych rejsów tylko po 100 funtów na pokrycie hotelowych noclegów, podczas kiedy obowiązkiem przewoźnika jest zapewnienie noclegu bez względu na koszt.

The best airlines of 2007


Hungarian-American low cost Wizz Air, LOT Polish Airlines and German Lufthansa were last year's top air carriers according to a Pasazer.com website's survey.

Wizz Air got 25 % of votes in LCC category, followed by Polish LCC Centralwings (LOT's susidiary) with 18% and Norwegian.no with 13%. In traditional airline category LOT Polish Airlines triumphed with 31% of votes, trailed by Lufthansa (21%) and British Airways (17%).

Lufthansa fisnished on top of the ranking in the third category - business offer, leading BA and LOT. Gala took place at the Krakow airport on March 26.

Pasazer.com
is a leading Polish website concentrated entirely on European commercial aviation, helping people to find cheap tickets and accommodation, providing them with the latest news from aviation business, like new routes to/from Poland, as well as airlines flights schedule.

Ukrainian plane knocked down a lamppost along the runway

A passenger charter Tupolew that landed last week at Lodz airport in central Poland took down one of the lamps that were lined up along the landing strip. The plane was carrying Ukraine's Dynamo Kazan women volleyball team. Tupolew was taxiing to the gate when it accidentaly bumped into a lamppost - one of many highlighting the tarmac. The plane has had a slightly damaged wing. Nobody on the board was injured.

Wednesday, March 26, 2008

MD-80 pod lupą kontrolerów









Linie lotnicze American Airlines odwołały ok. 200 lotów (prawie 10 proc. całego rozkładu) wykonywanych na samolotach MD-80. Maszyny muszą przejść drobiazgową kontrolę okablowania.

AA zarządziło kontrolę po inspekcji, której dokonali wspólnie technicy linii oraz inspektorzy Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA). Po kontroli samoloty wrócą do normalnego rozkładu lotów.
Odwołano m.in. po 50 rejsów, które miały odlecieć z lotnisk O'Hare w Chicago i Ft. Worth/Dallas. To drugie lotnisko jest bazą przesiadkową dla linii AA. Po informacjach o inspekcjach akcje przewoźnika na giełdzie nowojroskiej straciły po 13 centów.

Na zdjęciu: samolot McDonnell-Douglas 80 w barwach American Airlines podczas startu z lotniska R. Reagana w Waszyngtonie

Broń pilota wystrzeliła w kokpicie

W ubiegłą sobotę doszło do przypadkowego użycia broni pilota w kabinie samolotu US Airways lot nr 1536, który właśnie lądował w Charlotte. Brón wystrzeliła, robiąc dziurę w kokpicie Airbusa. W momencie wystrzału samolot prowadził drugi pilot, a na pokładzie było 124 pasażerów i 5 członków załogi. Nikomu nic się nie stało.

W 2003 r. amerykańskie prawo zezwoliło na posiadanie broni przez pilotów. Przepisy wprowadzono po wydarzeniach 9/11. Przeciwna im była amerykańska Agencja ds. Bezpieczeństwa Transportu (TSA), ale skutecznie lobbowało za nimi Narodowe Stowarzyszenie Posiadaczy Broni (NRA).

Tuesday, March 25, 2008

Pilot nie znał lotniska, więc poleciał gdzie indziej


Samolot KLM z Amsterdamu do Hyderabad w Indiach zmienił kurs i poleciał gdzie indziej, bo pilot nie wiedział o istanieniu takiego lotniska. Port lotniczy Shamshabad w Hyderabadzie otwarto kilka dni temu, w sobotę, zastąpił zamknięte niedawno stare lotnisko o nazwie Begumpet.

Pilot twierdził, że jego firma nie została poinformowana o możliwości lądowania na nowym lotnisku. Poprosił o zgodę na lądowanie w New Delhi, ale po odmowie skierował maszynę do Mumbaiu - w sumie ok. 1500 mil od lotniska w Hyderabadzie.

Na pokładzie znajdowało się 233 pasażerów. Według AFP procedura przeprowadzki wszystkich stanowisk i przedstawicielstw linii lotniczych ze starego lotniska na nowe wciąż trwa, stąd całe zamieszanie.

2 emergency landings in Poland


Easter Monday was an unusual day for Polish ATC. They had to deal with two emergancy landings in one day.

First a Lufthansa flight from Frankfurt to Kiev, Ukraine had to land in Katowice, when one of the drunk passengers claimed to be a terrorist. After emergency landing the citizen of Russia was detained by Polish border protection officers. During the flight man loudly demanded alcohol and finally shouted that he is a terrorist three times. He declined to give permission to check level of alcohol in his blood. His luggage contained nothing that could be an evidence that he was indeed a terrorist. However, the procedures demanded that the crew landed at the closest airport. The Airbus A320 carrying over one hundred people continued its flight to Kiev.

Two hours later there was another Lufthansa emergency landing, this time in Warsaw. It was allegedly another drunk passanger, whose uncontrolled behaviour led the crew to land. The plane was flying from Bangkok en route to Duesseldorf. There were no signs of the passenger carrying a gun or posing a threat to anyone in the cabin. He is a citizen of Germany, and was accompanied by his wife and a child. After he was detained by Polish border security, his wife decided that she would continue the flight to Germany.

Wednesday, March 19, 2008

Linie lotnicze przeciw odciskom palców

Przewoźnicy operujący z amerykańskich lotnisk nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za pobieranie odcisków palców od pasażerów opuszczających USA.

Ich zdaniem plan skanowania dłoni pasażerów może spowodować większe kolejki na lotniskach.

Obecnie na lotniskach odciski palców przylatujących cudzoziemców pobierają funkcjonariusze Departamentu Bezpieczeństwa Krajowego (DHS). Władze DHS chcą jednak, aby odlatującymi zajmowały się linie lotnicze. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) wezwało Biały Dom do zrezygnowania z tego projektu. "To jest zadanie rządu i nie może być spychane na sektor prywatny" – przekonuje Ken Dunlap, odpowiadający za bezpieczeństwo w IATA. Do tej pory pracownicy linii lotniczych wyrywali przy odprawie pasażera fragment formularza I-94 z jego paszportu. Następnie przekazywali je służbom imigracyjnym.

IATA obliczyła, że nakazanie pracownikom linii pobierania odcisków palców od każdego odprawianego pasażera potrwa ok. minuty, co może przełożyć się na opóźnienia lotów. Zaś koszty dla linii lotniczych mogą iść w setki milionów dolarów.

Ostateczna decyzja o tym, kto ostatecznie będzie pobierał odciski palców odlatujących cudzoziemców, zapadnie prawdopodobnie w przyszłym roku.

Tuesday, March 18, 2008

Centralwings cancels several connections


A subsidiary of LOT Polish Airlines has pulled back several flights form its schedule among financial troubles.

Some destinations turned out to be not as beneficial as expected. Among the suspended flights are those form Poznan to Rome, Paris and Edinburgh. Starting form April 1 some of the Centralwings flights won't be departing from Wroclaw, Szczecin, Krakow, Gdansk and Warsaw. Some of the routes will be canceled for good. The plans to open new routes to Amsterdam and Manchester were temporarily abonadoned.
"We had to reduce the schedule of flights for April. We are updating our route network, and for now we are able to offer only the minimum number of connections we are certain to operate" - says Kamil Wnuk, a spokesperson for Centralwings. "We are not disappearing from the market, we work on our development, it is just we are waiting for new planes. We are scheduled to receive two 737 boeings in late April and one more in May" - he added.

Last year Centralwings ended with a deficit of 73 mln zl (32,5 million dollars).

Tuesday, March 11, 2008

For Delta Liberia Is in Central America?


I just noticed a poster in New York City Subway by Delta promoting its newest Central and South American destinations. Among them: San Jose in Costa Rica, Guatemala and ... Liberia. That's a practical approach to Delta's slogan: CHANGE IS...

Thursday, March 6, 2008

Boeing 777 przewiózł tylko 5 pasażerów


Linia American Airlines znalazła się pod ostrzałem krytyki ekologów, kiedy zdecydowała się nie odwołać lotu z Chicago do Londynu z ... 5 pasażerami na pokładzie.


Samolot zużył podczas rejsu 22 tys. galonów paliwa. Do zdarzenia doszło 9 lutego. Tego dnia AA musiało odwołać jedno z czterech połączeń pomiędzy Londynem a Chicago. Dla pasażerów znaleziono miejsca w innych samolotach, nawet w klasie business. Z wyjątkiem 5 osób.

Obliczono, że na każdego z tej piątki przypadło wyprodukowanie 43 ton dwutlenku węgla. To 45 razy więcej niż przypadłoby na każdego pasażera, gdyby samolot leciał pełny. Ilość zużytego paliwa wystarczyłaby, by 5 fordów mondeo objechało Ziemię pięciokrotnie.

Lot kosztował AA ok. 30 tys. funtów, ale rzecznik linii zapewnia, że nie było innego wyjścia. Mogliśmy odwołać ten rejs i spróbować umieścić pasażerow na pokładach samolotów innych przewoźników, być może nazajutrz, ale w Londynie czekali pasażerowie, którzy w przypadku odwołania tego samolotu, nie mogliby wylecieć do Chicago.

Wednesday, March 5, 2008

Polish PM Tusk won't go barefoot in the airport

After his party raised to power in last year's election, Polish Prime Minister Donald Tusk pledged that he will seek budget cuts by using commercial planes rather than government ones, to fly with foreign visits.

Easier said than done. Just once he managed to fly on a LOT Polish airlines plane - it was his first visit as PM in Brussels.

Now the promise is finally fulfilled. Together with a horde of his aides he will embark on a LOT's plane from Warsaw to New York, and since his itinerary includes a stop in Washington, DC, he will have to use US domestic carriers.

But one of yesterday's news headlines in Poland was that he will not take off his shoes while going through airport security. Polish interior minister confirmed that it was supposed to be agreed with US Department of State. I am wondering what has State Department to do with airport security? If Tusk decided to fly on a regular plane, I think he should obey all the rules that are applied to all passengers.

If you read this post, please find a minute to share your thought, and write down, how the members of government in your countries fly. I'd love to hear your comments.

And now I'm impatiently waiting for the Polish media to check and compare, if flying a group of people in the business class (I doubt they would squeeze themselves in coach) is really cheaper than igniting the government plane.

Tuesday, March 4, 2008

Lufthansa's A320 fights hurricane Emma

LOT suspends Wroclaw-Brussels connection


It was chairman's one of the last decision - taking off direct flight between Wroclaw and Belgium's capital.

Official reason - the connection was not bringing expected revenue. There will be no flights departing Wroclaw en route to Brussels starting April 1.

Sunday, March 2, 2008

LOT na targach turystycznych w Nowym Jorku

Polskie Linie Lotnicze LOT zaprezentowały swoją ofertę podczas jednej z największych imprez promocyjnych branży turystycznej w USA.


Impreza pod patronatem "New York Timesa" odbywa się co roku, ale podczas ubiegłych edycji nie brała w nim udziału żadna firma z Polski. "W tym roku wypełniliśmy tę lukę i wraz z naszymi partnerami – Orbisem, Polską Organizacją Turystyczną i American Travel Abroad – utworzyliśmy wspólne stoisko" – powiedziała "Nowemu Dziennikowi" Renata Szczęch, dyrektor przedstawicielstwa PLL LOT na teren obu Ameryk.
Od piątku do niedzieli odwiedzający New York Times Travel Show i zatrzymujący się przy polskim stoisku mogli zapoznać się nie tylko z ofertą bezpośrednich połączeń do Polski naszego krajowego przewoźnika, ale silną siatką połączeń przez Polskę na wschód – zwłaszcza do Rygi, Wilna i Tallina. "Rozmawiałam z wieloma gośćmi targów i byłam bardzo mile zaskoczona, jak bardzo ludzie zupełnie z Polską niezwiązani kojarzą nasz kraj" – mówi Szczęch. Dużym powodzeniem cieszyły się gadżety LOT-u – foldery z płytami CD, czapeczki, a także krówki w papierkach z logo naszej linii.
Stoisko odwiedził w sobotę Andy Patsalides – przedstawiciel Boeinga na Europę. LOT w Jacob Javits Convention Center promował także obsługę połączeń do USA i Kanady, które w niedalekiej przyszłości obsługiwały będą nowe maszyny Dreamliner 787. Docelowo na trasach atlantyckich latać będzie aż 12 tych samolotów.

W 1989 r. LOT był pierwszym przewoźnikiem z Europy Wschodniej, który rozpoczął przeloty samolotem Boeing 767 do USA i Kanady.