Friday, June 29, 2007

Katastrofa w Angoli


Boeing 737 angolańskich linii lotniczych TAAG złamał się w pół tuż po wylądowaniu na lotnisku w M'banza Congo - ok. 300 km na północ od stolicy Angoli - Luandy. 5 osób zginęło.

Samolot wiózł 79 pasażerów. Dziób maszyny odpadł od reszty kadłubu tuż po uderzeniu maszyny w płytę lotniska i poszybował około 50 metrów od samolotu. Przy lądowaniu samolot zahaczył o małą ceglaną chatę na łące tuż przy pasie startowym. W Afryce - na lotniskach z dala od wielkich miast - domy w bezpośrednim pobliżu lotniska to codzienność, a ich mieszkańcy i zwierzęta hodowlane często przebiegają przez pasy startowe.

Tego samego dnia, kiedy doszło do wypadku (24 czerwca), Unia Europejska umieścila linie TAAG na "czarnej liście" przewoźników, którzy nie mogą lądować na lotniskach na terenie UE. Wszystko to ze względów bezpieczeństwa. W sumie na "czarnej liście" widnieją 62 linie z Afryki.

Read it on IHT

Awaria w Moskwie, Polacy na lodzie


Czwartkowy rejs Aeroflotu z Moskwy do Warszawy został opóźniony o 14 godzin z powodu wykrytej usterki podwozia airbusa A319. Około 103 pasażerów było już na pokładzie, kiedy wykryto awarię. Według rosyjskiej agencji Interfax spędzili oni noc w hotelu, po czym wystartowali do Warszawy w piątek o godz. 10:40 rano. Jednak radio RMF FM podało, powołując się na telefon jednego z polskich pasażerów podróżujących przez Rosję tranzytem, że grupa polskich pasażerów spędziła noc na lotnisku, ponieważ nie mieli oni rosyjskich wiz.

Polish radiostation RMF FM aired a telephone call from one of the Polish stranded passangers - they were transit tourists flying through Russia, and because they did not have Russian visas, they had to spend the night at the airport.
Read the Interfax note

Gee, it's really worth to visit the Aeroflot website, they even had songs written about that airline :)

Thursday, June 28, 2007

LOT Polish Airlines losing its pilots


They prefer being paid 5 thousand euro to 5 thousand zlotys and they quit their jobs to get employed by other carriers.

LOT is not able too keep them, because it is also not able to pay them more. The last few months have seen some 30 members of highly qualified crew members quitting and starting to work for different company. It is hard to find experienced personnel to replace those leaving.
German Lufthansa will need over 300 pilots within the next several months, so will the Irish low-cost carrier Ryanair. It expects to employ 1000. These airlines are paying their people 4-5 times more than Polish pilots can earn in LOT. Starter salary for its pilot is approx. $1800 a month. While the other carriers are offering from 5 to 9 thousand dollars monthly.

Source: Zycie Warszawy
Photo by LOT

Wednesday, June 27, 2007

Z Nowego Jorku do Londynu za 199$


Pojawiła się nowa oferta lotów przez Atlantyk - to kanadyjskie linie Zoom, które oferują bilety za 199 dolarów/129 funtów (w jedną stronę). Wraz z opłatami lotniskowymi wychodzi ok. 560 dolarów w obie strony. Samoloty latają codziennie z JFK na Gatwick. Niestety zabrać można ze sobą tylko 20 kg bagażu. Połączenie USA-Wlk. Brytania to drugie transatlantyckie połączenie Zoom - wcześniej uruchomiono rejsy z Kanady (Halifax) do Irlandii Płn. (Belfast).

Zobacz szczegóły:
www.flyzoom.com

Read Zoom Airlines press release on cheap transatlantic flights

Tuesday, June 26, 2007

Zaginiony samolot w Kambodży

Ratownicy poszukują we wtorek szczątków samolotu lub pasażerów, którzy mogli przeżyć katastrofę rosyjskiego AN-24. Maszyna znikła z radarów w poniedziałek w południowo-zachodniej części prowincji Kampot - terytorium niegdyś opanowanymprzez Czerwonych Khmerów. To mok. 150 km na południowy-zachód od Phnom Penh.
Wyczarterowany samolot wycieczkowy wiózł turystów z Siem Reap - miasta świątyń na północy Kambodży - do ośrodka wypoczynkowego Sihanoukville na południu kraju nad Zatoką Tajladzką.
Na pokładzie samolotu linii PMT znajdowało się 13 obywateli Korei Południowej (turyści z tego kraju najczęściej odwiedzają Kambodżę), 3 Czechów, Rosjanin i 5 kambodżańskich członków załogi (niektóre źródła podają 6).
Poszukiwania utrudnia gęsta mgła, monsunowa pogoda, a także fakt, że akcja prowadzona jest w gęstej dżungli. Ostatnia katastrofa lotnicza w Kambodży wydarzyła się w 1997 - Tupolev należący do wietnamskich linii lotniczych runął w dół w pobliżu lotniska we Phnom Penh, zabijając 64 osoby na pokładzie.

Plane missing in Cambodia, read the reports below
http://www.philly.com/philly/wires/ap/news/nation_world/8181437.html
http://www.bangkokpost.com/breaking_news/breakingnews.php?id=119709
http://english.hani.co.kr/arti/english_edition/e_international/218584.html
http://english.yonhapnews.co.kr/national/2007/06/26/36/0301000000AEN20070626007200320F.HTML

Monday, June 25, 2007

Ryanair passengers stuck in Wroclaw


Nearly 200 passengers of Irish low-cost carrier Ryanair got stuck at Wroclaw airport after a cracked window has been detected in the plane that landed and was scheduled to leave for London.
The passengers were told the repair would take 6 hours. There was another Ryanair plane that landed in Wroclaw with an technician engineer on board, but the plane itself was not able to take the stranded passengers, because it was full with reservations.
According to the Wroclaw airport authorities broken and cracked windshields and windows happen very often in aviation and are not considered as a major damage.

Friday, June 22, 2007

Another breakdown of a government plane

It's already getting boring... Just recently - on Friday, June 21 - there has been another failure involving one of the governmental plane. When a TU-154M was taking-off from an airport in Bagram, Afganistan one of the tires blew off. The plane was carrying the speaker of the Polish Sejm (lower chamber of the Polish parliament). The plane managed to fly to Warsaw, and landed with a broken tire, where it was taken care of by the ground technicians. Nobody on board was hurt. The damage could have been caused by an unidentified object lying on the runway of Bagram's airport. At the moment the Polish government doesn't have any long-distance plane, as one of the TU-154M's has a broken wheel, and another one is being overhauled in Russia.
The Polish Prime Minister stated recently that he's hoping the governmental fleet to be exchanged very soon, because "flying with those planes is associated with more and more tension".

Thursday, June 21, 2007

Baza WizzAir w Poznaniu


Uruchomienie w styczniu 2008 bazy operacyjnej w Poznaniu zapowiedziały tanie linie lotnicze WizzAir.

Na razie na lotnisku Ławica będzie stacjonował jeden samolot, a docelowo trzy. Dziś przewoźnik ma 3 bazy - w Katowicach, Warszawie i Gdańsku, w ktorych stacjonuje 9 airbusów A320. Plany rozwoju floty przewidują, że do 2012 r. WizzAir będzie dysponował 53 samolotami.

Prezes amerykańsko-polsko-węgierskiej spółki Jozsef Varadi - kiedyś szef węgierskich linii Malev - zapowiedział, że pod koniec stycznia 2008 r. uruchomione zostaną nowe połączenia z Poznania do Doncaster/Sheffield, Prestwick/Glasgow, Malmo/Kopenhaga i Oslo-Torp. Na chwilę obecną maszyny WizzAir latają z Poznania do Sztokholmu, Dortmundu i do Londynu (Luton).

WizzAir w ciągu ostatniego roku przewiózł łącznie 3,3 mln pasażerów. W Polsce zdobył ok. 14,7 proc. rynku (2,1 mln pasażerów). Według prezesa Varadiego do 2012 r. firma chce zdystansować PLL LOT i z 25-30 proc. udziałem w rynku stać się jego liderem. Obecnie LOT kontroluje 33,58 proc. przewozów.

Źródło: Rzeczpospolita

www.wizzair.com

WizzAir's new Polish base
Wizz Air announced today that it would establish its 7th operating base in Poznan airport starting in January 2008. The airline also revealed the launch of four new routes from Poznan: Doncaster/Sheffield, Prestwick/Glasgow, Malmo/Copenhagen and Oslo-Torp (from 31 January 2008), complementing its existing services to London-Luton, Stockholm-Skavsta and Dortmund.
To start with Wizz Air will base one new A320 aircraft in Poznan and will employ a local crew.
Read the whole press release

Śmierdzący lot


7-godzinny rejs linii Continental z Amsterdamu do Newark pasażerowie musieli spędzić zatykając nosy.


Tuż po starcie z Holandii awarii uległa jedna z toalet, której zbiornik po prostu wylał. Samolot zatrzymał się na lotnisku Shannon w Irlandii, aby naprawić usterkę. Kiedy samolot wyruszył w dalszą drogę do USA, awaria znowu się powtórzyła, a wtedy było już za późno na zawrócenie.
Obsługa pokładowa, roznosząc napoje i przekąski, uczulała pasażerów, by nie przepełniali żołądków i pęcherzy. Linia zaoferowała pasażerom feralnego lotu kupon wartości 500 dolarów do wykorzystania na dowolnej trasie.

Overseas Flight Stinks Due to Sewage Overflow
This flight stunk! Honest!
A Continental Airlines flight from Amsterdam to Newark last week, experienced a sewage overflow in the plane's toilet, causing a rather uncomfortable seven hour journey.
Seattle's KING 5 News says the plane had experienced earlier problems after take-off when passengers were told the toilets were out of service. The plane stopped overnight in Shannon, Ireland to get the problem fixed. But after the flight resumed, the sewage problem began and it was too late to turn around.
During the trip, flight attendants offered food and beverages, but warned passengers to watch the amount they consumed.

See the full story at 1010 WINS NEW YORK
Zobacz krótki materiał z Reutersa

Wednesday, June 20, 2007

II World War bomb found at Lodz airport


Passangers and personnel working at the airport in Lodz (central Poland) were forced to evacuate on Wednesday after a bomb dating back to the times of II World War was found. It was discovered by contractors working on the new tarmac.
The sapper engineers were called to remove the unexploded shell. The airport authorities were hoping to restore the service before the evening rush hours, fearing it may be necessary to cancel or divert some flights.

Here's the website of Lodz Lublinek airport

Tuesday, June 19, 2007

Paris Air Show

Zobacz krótki film z paryskich targów lotniczych, na których m.in. Emirates ogłosiły zwiększenie zamówienia Airbusów A380 o 8 sztuk - do 55.

Read "The Financial Times" service dedicated entirely to the Paris Air Show.

Monday, June 18, 2007

Emergency landing at Warsaw airport


A Danish plane was forced to make an emergency landing in Warsaw on Monday afternoon after the cockpit instruments alerted the crew about an onboard fire. A Boeing of Sterling - which is a Danish low-cost carrier - was making its flight from Stockholm to Budapest. After the emergency landing the passangers and crew have been evacuated, but the airports fire department did not find any traces of the fire.

See the plane landing/Zobacz lądowanie samolotu

www.sterling.dk
the carrier is flying to/from Krakow

Awaryjne lądowanie na Okęciu
Samolot duńskich linii lotniczych Sterling awaryjnie lądował w poniedziałek, kilka minut po godzinie 14, na warszawskim Okęciu. Samolot leciał ze Sztokholmu do Budapesztu - poinformował rzecznik prasowy Polskich Portów Lotniczych Artur Burak.
Dodał, że lądowanie odbyło się bez problemów, nikt nie został poszkodowany, pasażerowie wyszli z samolotu.
- Pilot sygnalizował problemy, więc zgodnie z procedurami lądował. Pilot nie może zignorować takiego sygnału. Po wylądowaniu na pokład weszli strażacy, jednak nie stwierdzili żadnych problemów - powiedział Burak.
Źródło: Onet.pl

Sunday, June 17, 2007

LOT wybrał dostawcę kół i hamulców do swoich Dreamlinerów

Części do 8 Boeingów 787, które wkrótce wzbogacą flotę LOT-u, dostarczy Goodrich Corporation. PLL LOT ma być pierwszym w Europie przewoźnikiem, który będzie miał wśród swoich maszyn Dreamlinery, które mają wejść do użycia w październiku 2008.


LOT Polish Airlines Selects Goodrich's Electric Braking System for Boeing 787 Dreamliners
Read the press release in English

Zające sparaliżowały lotnisko


Lotnisko Linate koło Mediolanu zamknięto w niedzielę na kilka godzin, by wyłapać dziesiątki zajęcy. W wielkiej akcji pokojowego oczyszczania lotniska z tych nieproszonych gości uczestniczyło ok. 200 myśliwych i ochotników.
Zające upodobały sobie mediolańskie lotnisko już wiele lat temu. Ich pojawianie się na pasach startowych wielokrotnie zmuszało wieżę kontrolną do ogłaszania alarmów oraz wstrzymywania startów i lądowań. Co roku organizuje się tam bezkrwawe łowy na te zwierzęta, ale dotychczas nie zamykano z tego powodu lotniska.
W niedzielę miarka się przebrała. Zajęcy zagościło ostatnio na lotnisku tak dużo, że postanowiono wstrzymać loty, by je skutecznie wyłapać. Zające wabiono specjalnymi gwizdkami i zapędzano w rozciągniętą na lotnisku sieć. Udało się złapać 61 zajęcy. Wszystkie zostały przewiezione do stref chronionych, w których polowania są zabronione.

Milan airport shut by hare plague
Read the article in English on BBC

Sunday, June 10, 2007

Junk fleet saga continues


Another Polish governmental airplane went broken. This time in Norway on Sunday, just before taking off to Poland after the 67. anniversary of the battle of Narvik. The Polish officials, including government representatives, members of the clergy and II world war veterans, will have to wait until Monday. The glitch in TU-154M was discovered during a routine control just before takeoff. The plane was not able to take home some 100 people on board.


TVN24: rządowy samolot miał awarię w Norwegii
Rządowy samolot TU 154 miał awarię w Norwegii, z tego powodu opóźni się powrót do kraju polskiej delegacji, która uczestniczyła w obchody 67. rocznicy bitwy o Narvik - podał w niedzielę wieczorem portal TVN24.pl.
"Nie wiemy jakiego typu jest to uszkodzenie. Nie możemy wystartować i tyle" - powiedział portalowi wiceminister obrony narodowej Jacek Kotas, jeden z uczestników delegacji. Awarię wykryła rutynowa kontrola przed startem planowanym na godz. 18; w tej sytuacji - według portalu TVN24.pl - start jest planowany na poniedziałek rano. Na rozwój wypadków czeka stu kombatantów, biskupi, w tym polowy, i przedstawiciele rządu.

Wednesday, June 6, 2007

Najwięcej opóźnień na nowojorskich lotniskach


Tylko 55% samolotów przylatuje na lotnisko w Newark o czasie. Dwa pozostałe lotniska metropolitalne też są pod tym względem na szarym końcu.

Ze wszystkich dużych lotnisk w USA JFK, LaGuardia i Newark Liberty odnotowują największe opóźnienia. Przedstawiciele zarządzającej nimi agencji międzystanowej Port Authority of New York and New Jersey oznajmili, że utworzą specjalną komisję zadaniową, której celem będzie opracowanie sposobów redukcji opóźnień. Niektóre z obecnie dyskutowanych pomysłów to zmiana sposobu naprowadzania samolotów oraz lepsze wykorzystanie pasów startowych.
PA szacuje, że w tym roku przez trzy lotniska metropolitalne przewinie się ok. 107 milionów pasażerów, w tym ok. 30 milionów tylko w sezonie letnim. Agencja ma też nadzieję, że niedawno przez nią zakupione Stewart Airport w Newburgh na północ od Nowego Jorku w przyszłości rozładuje zatłoczenie w regionie metropolii.
Oprócz utworzenia specjalnej komisji PA planuje też wydać 34 miliony dolarów na różnego rodzaju ulepszenia lotnisk metropolitalnych, w tym na zatrudnienie dodatkowych 200 pracowników, zapewnienie lepszej informacji pasażerom oraz zainstalowanie 5000 dodatkowych siedzeń i ławek, na których podróżni będą mogli usiąść podczas oczekiwania na samolot.
Jak wynika z danych Amerykańskiego Departamentu Transportu, w pierwszych miesiącach tego roku przyloty samolotów amerykańskich linii lotniczych były najbardziej opóźnione od 13 lat, czyli odkąd departament zaczął prowadzić tego rodzaju statystyki.
Źródło: NDz

Read about New York's worst airports in the USA in terms of flight delays in "USA Today"

Monday, June 4, 2007

Czym będą latać polscy politycy?


Prezydent i premier nadal będą latać zdezelowanymi maszynami. Odwołano właśnie przetarg na dostarczenie nowych 6 maszyn dla polskiego rządu.

O kontrakt walczył polski Bumar i pięciu światowych producentów: Airbus, Dassault, Embraer, Bombardier i Gulfstream. Decyzja miała zapaść 30 czerwca. W piątek Agencja Mienia Wojskowego ogłosiła, że przetarg został unieważniony, ponieważ warunki zostały źle skonstruowane i faworyzowały jednego z oferentów – brazylijski koncern Embraer Empresa Brasileira de Aeronáutica i jego samolot Legacy 600 (na zdjęciu). Zostanie ogłoszony nowy przetarg, a decyzja zapadnie jesienią.
"Jeśli oferent mógł dostać na 100 punktów – 50 za cenę, 20 za koszty eksploatacji, a 10 za warunki bezpieczeństwa, to te proporcje były nie tak poustawiane. Promowały samolot tani, ale drogi w eksploatacji i mało bezpieczny" – powiedział rzecznik MON Jarosław Rybak. Embraerowi zarzucano, że ma krótki zasięg, jest mały i ciasny, produkowany jest przez firmę o małym w stosunku do konkurentów doświadczeniu. Oszczędność kosztów miała polegać na tym, że podobnymi maszynami dysponuje LOT, co mogło pozwolić na współpracę szkoleniową.
Ogłoszony w grudniu przetarg miał doprowadzić do zakupu nowych samolotów rządowych, w miejsce wysłużonych jaków-40. Miały to być 3 maszyny zdolne przewozić po co najmniej 15 pasażerów i 3 – po minimum 11 pasażerów na dystansie co najmniej 5 tys. km.
Samoloty 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który zajmuje się przewozem VIP-ów, są wyeksploatowane, ubogo wyposażone nawigacyjnie i od lat sprawiają kłopoty. Problemy techniczne komplikowały wcześniej m.in. podróże premierów Marka Belki, Leszka Millera, Jerzego Buzka, Włodzimierza Cimoszewicza i Józefa Oleksego, a także marszałek Senatu Alicji Grześkowiak.
Przymiarki do wymiany samolotów rządowych trwają od kilkunastu lat. W 1993 r. Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej sformułowały wymagania dotyczące nowych maszyn. 3 lata później sprawą wyboru samolotu zajął się międzyresortowy zespół rządu Włodzimierza Cimoszewicza. Kolejne próby podejmowano w 1998 i 2002 r., jednak gdy do finału doszedł jeden z trzech oferentów, rząd odstąpił od przetargu.

Mam nadzieję, że obecne samoloty będą wymienione, bo latanie nimi wiąże się z coraz większym napięciem
– Jarosław Kaczyński


RZĄDOWA FLOTA
36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego:
2 samoloty długodystansowe Tu-154M (w tej chwili jeden na przeglądzie serwisowym w Rosji)
4 jaki-40 (jeden jest w kraju, a 3 w remoncie przedłużającym resurs)
3 bryzy M28 (loty zawieszone po wtorkowej usterce silnika – Andrzej Lepper nie mógł wrócić ze Słowacji)
3 śmigłowce Mi-8
1 śmigłowiec Bell 412

Sunday, June 3, 2007

Container as terminal and no conveyor belt


It finally happened! The long awaited direct flights from New York to Rzeszow-Jasionka airport commenced on June 3. LOT Polish Airline will be flying Boeing 767-300 twice a week - on Thursdays to Newark (EWR) airport, on Saturdays to Kennedy (JFK). It is estimated that 60% of LOT passengers going to the USA come from the region of Rzeszow, hence the new route.
However, the airport itself is not reday to accomodate the arriving passangers from transatlantic flights. Close to the main terminal (see the picture) authorities had to put up a 3800 square foot container that doesn't even have the conveyor belt for the luggage.
By the way - don't bother to look for any news in English on airport's website. The latest post comes from November last year.

http://www.lotnisko-rzeszow.pl

Nareszcie wystartowało! Bezpośrednie połączenie z Rzeszowa do Nowego Jorku. Samoloty Boeing 767-300 LOT-u będą kursować dwa razy w tygodniu z lotniska Rzeszów-Jasionka - w soboty na lotnisko JFK, w środy na lotnisko w Newark. Według danych portu lotniczego w Jasionce 60% pasażerów latających za ocean pochodzi z Rzeszowszczyzny, stąd nowe połączenie. Niestety lotnisko nie jest w stanie przyjąć nowych pasażerów z Ameryki - obok głównego budynku (na zdjęciu) ustawiono więc prowizoryczny kontener o powierzchni 350 m kw., w którym nie ma niestety taśmociągu na bagaże. Przy okazji - wiadomości na angielskiej wersji strony lotniska są niodświeżane przynajmniej od listopada ub.r.

Śmieszny tekst w rzeszowskiej "Gazecie Wyborczej"