Monday, April 30, 2007

Loty za 10 dolarów


22 maja startuje nowa tania linia lotnicza - Skybus Airlines, która reklamuje swoje usługi jako najtańsze w branży - ok. 10$ za bilet w jedną stronę.

Skybus będzie latał z Columbus w Ohio na lotniska w okolicach Bostonu (Portsmouth, NH), Los Angeles (Burbank), rejonu Zatoki San Francisco (Oakland), a także w pobliże Seattle i Vancouver (Bellingham, WA). Ponadto samoloty tej linii latać będą do Ft. Lauderdale na Florydzie, do Richmond, Kansas City oraz na lotnisko Greensboro/Winston-Salem w Północnej Karolinie.

Szef Skybus Airlines Bill Diffenderffer obiecuje, że na pokładzie każdego samolotu będzie co najmniej 10 miejsc za 10 dolarów (plus opłaty lotniskowe, w sumie ok. 10.40, czyli razem 20.40$). Na stronie internetowej pasażer może przejrzeć cały miesiąc rozkładu i wybrać najtańszy bilet z oferty. Za dodatkową opłatą klienci mogą skorzystać z nadprogramowych usług - nadania bagażu do luku, pierwszeństwa przy wchodzeniu na pokład, a także zakupu napojów i przekąsek.

Na zdjęciu: Airbus A319
Read the news on Skybus in English by clicking HERE.

Thursday, April 26, 2007

Virgin kupuje Dreamlinery


Australijski miliarder Richard Branson zamówił w koncernie Boeing 15 samolotów 787 Dreamliner dla swojej linii lotniczej Virgin Atlantic.

Zamówienie warte jest 2,8 mld dolarów. Jak do tej pory to najdroższe zamówienie Dreamlinerów u Boeinga spośród przewoźników z siedzibą w Europie (Virgin ma swoją bazę w Londynie). Dreamlinery mają rozpocząć regularne rejsy w 2008 roku.
Virgin zarezerwował też sobie prawo do zakupu kolejnych 28 samolotów 787. Dreamlinery spalają ok. 27 proc. mniej paliwa w przeliczeniu na pasażera niż Airbus A340-300, z których głównie składa się flota Virgin. Oszczędności są możliwe dzięki częściowemu zastosowaniu materiałów kompozytowych zamiast metalu. Wszystkie zamówione samoloty zaczną latać w barwach Virgin do 2011 roku.

Tuesday, April 24, 2007

Jazeera Airways


Pierwsza prywatna linia lotnicza na Bliskim Wschodzie zainaugurowała we wtorek swoje nowe połączenie z Dubaju do Kochi w Japonii.

Dubaj w Emiratach Arabaskich jest drugim głównym lotniskiem (hubem) linii Jazeera Airways, która swoją siedzibę ma w Kuwejcie. Arabska linia lotnicza lata od października 2005 roku. W ubiegłym roku samoloty Jazeery rozpoczęły rejsy z Kuwejtu do miast w Indiach - Mumbaju i Delhi.
Marwam Boodai, prezes Jazeera Airways, przyznaje, że połączenie Regionu Zatoki Perskiej z Półwyspem Indyjskim jest dla przewoźnika korzystne ze względu na dynamicznie rozwijającą się gospodarkę Indii.
Airbusy A320 Jazeery wyposażone w skórzane fotele latają też do Aleksandrii w Egipcie oraz do Damaszku i Aleppo w Syrii. Linia obsługuje także połączenia z bejrutem, Bahrajnem, Ammanem, Luksorem, Sharm El Sheikh, Larnaką i Teheranem.

Do 2004 roku w Kuwejcie istniała tylko jedna linia lotnicza. Dekret Emira zezwolił na liberalizację rynku, z której skorzystali prywatni przewoźnicy. Jazeera Airways była pierwszą linią lotniczą, która skorzystała z liberalizacji rynku i dostała zgodę na wykorzystanie flagi Kuwejtu w swoich barwach.

Read the press release in English.

Monday, April 23, 2007

Nowa strona LOT

Polskie Linie Lotnicze LOT ulepszyły swoją stronę internetową www.lot.com. Wprowadzenie zmian poprzedziły wnikliwe badania opinii pasażerów. Zakup biletu i nawigacja strony ulec mają znacznemu uproszczeniu.

Narzędzie do dokonywania rezerwacji i sprzedaży biletu lotniczego oraz towarzyszące mu objaśnienia, są łatwo dostępne na stronie startowej. Dzięki temu każdy Internauta łatwo i szybko wyszuka najlepsze dla siebie połączenie. W kolejnych krokach zakupu, pasażer otrzyma pełną informację na temat części składowych ceny, warunków przelotu i taryf.

Na stronie startowej znajduje się czytelny i logiczny system zakładek - odnośników do informacji, w których umieszczone zostały pozostałe szczegóły dotyczące podróży czy przewozu bagażu. Wszystko po to, aby precyzyjne dotarcie wymagało jak najmniejszej liczby kliknięć.

Za każdym razem przy wejściu na http://www.lot.com/, system samoczynie rozpozna położenie geograficzne użytkownika i w odpowiednim języku wyświetli użyteczne informacje, oraz promocje dostępne dla danego rynku.

Click here for press release in English

Przymusowe lądowanie w Monachium


Photo by PAP/EPA/Matthias Schrader

Samolot greckich linii lotniczych Olympic w drodze z Aten do Brukseli przez Strasburg musiał przymusowo lądować w poniedziałek na lotnisku w Monachium. Anonimowy rozmówca zadzwonił na policję w stolicy Grecji, twierdząc, że na pokładzie samolotu jest bomba.
Samolot ze 134 pasażerami na pokładzie wystartował o godz. 9.30 rano. Pilot dostał informację o konieczności przymusowego lądowania 40 minut po starcie, kiedy maszyna znajdowała się nad Splitem w Chorwacji.

Read the original story from Forbes.

Sunday, April 22, 2007

Pikle i lody w SriLankan


Linie lotnicze SriLankan Airlines wprowadzają zmiany do swojego pokładowego menu.

Na wszystkich rejsach obsługujących południowe Indie pasażerowie mogą prosić o ostro doprowaione pikle, albo tradycyjnie hinduską przekąskę - miętówki ze słodkimi ziarnami kminku. Na pokładach lotów do Thiruvananthapuram oraz Trichy w południowych Indiach zimne przekąski zostały zastąpione daniami ciepłymi. Zaś na rejsach na Bliski Wschód i do Europy bedą podawane lody - inny z cenionych w Indiach i na Sri Lance przysmaków.
Dzieci mogą liczyć na paczki z zabawkami - są ich 4 rodzaje, przystosowane do wieku najmłodszych pasażerow SriLankan - wsród nich zabawka, książeczka i plecak z logo linii lotniczej. Są nawet gadżety dla niemowląt.
Pasażerowie rejsów między Colombo a Tokio dostają Onigiri (ryżowe trójkątne ciastka z różnym nadzieniem), a także zupę z makaronem w kubku (wegetariańską i z owocami morza). Serwis do Pekinu oferuje m.in. chińskie piwo i dwa chińskie filmy do wyboru, a także posiłki kuchni chińskiej.
Sri Lankan zdobyły w ciągu ostatnich lat tytuł najlepszej linii lotniczej świata według pasażerów klasy economy, a także w kategoriach najbardziej przzyjaznej obsługi pokładu, drugie miejsce w plebiscycie na najlepszy personel pokładowy oraz najlepszą ogólną ofertę rozrywkową wśród przewoźników o małych flotach.
SriLankan ma w swojej flocie wyłacznie aribusy. Każdy pasażer ma podczas lotu do dyspozycji 18 kanałów tv, 22 kanałów radiowych i 16 gier wideo. Po uruchomieniu wkrótce połączenia z Jeddah w Arabii Saudyjskiej sieć SriLankan obejmie 51 miast w 28 krajach.
Źródło: Newswire Today

W British Airways "wycięli" Bransona


Szefowie BA kazali wyciąć epizodyczną rolę właściciela linii Virgin Atlantic z filmu "Casino Royale" pokazywanego na pokładach swoich samolotów.

Australijski miliarder jest m.in. właścicielem konkurencyjnych dla BA linii lotniczych. Pojawia się na chwilę w najnowszym filmie o Jamesie Bondzie, przechodząc przez bramkę wykrywającą metal na lotnisku w Miami. Producenci zgodzili się, by zagrał na chwilę w filmie o agencie 007, bo zgodził się użyczyć na potrzeby produkcji samolotów swoich linii. British Airways nie tylko wycięły Richarda Bransona z kopii filmu pokazywanego swoim pasażerom, ale też zamazały logo Virgin Atlantic na pokazanych w filmie samolotach.
Rzecznik BA jasno mówi, że to linie same decydują, co pokazywać w swojej ofercie rozrywkowej pasażerom, a czego nie. "Przeglądamy wszystkie filmy, które mają być wyświetlane w naszych samolotach. Zabezpieczamy się w ten sposób przed pokazywaniem niepożądanych treści" - mówi. Tym razem jednak nie chodziło o wycięcie scen przemocy ani nagości...
W ubiegłym roku Virgin dostarczyła amerykańskiemu i brytyjskiemu sądowi informacji, które dały początek śledztwu w sprawie ustalania cen przez British Airways. Czy wycięcie Bransona to zemsta BA? Blogger Erik Davis zastanawia się, co będzie następnym ruchem? Czy brytyjskie linie zabronią wchodzić na pokład pasażerom, którzy kupili płytę w Virgin store?

Friday, April 20, 2007

Concorde w Nowym Jorku


Oto ostatnie wykonane przez mnie zdjęcie Concorde'a, który eksponowany był w muzeum na lotniskowcu USS Intrepid. Eksponaty z muzeum - w tym m.in. polski mig i concorde - zostały przeniesione do hangarów. Sam Intrepid jest poddawany remontowi w suchym doku w Bayonne w New Jersey. USS Intrepid Sea-Air-Space Museum wróci na nabrzeże Hudsonu w listopadzie 2008.

Wednesday, April 18, 2007

British Airways zbiera laury


Kylie Minogue też lubi latać BA

Brytyjskie linie lotnicze zgarnęły najwięcej nagród podczas 25. jubileuszowej gali Airline of the Year organizowanej przez Official Airline Guide (OAG).

BA nagrodzono jako linię lotniczą roku, a także najlepszą linię transatlantycką, najlepszą linię latającą między Europą a Azją i Australią, a także najlepszą linię w Europie Zachodniej.
Continental Airlines po raz czwarty z rzędu uznano za najlepszego przewoźnika w Ameryce Północnej, JetBlue obroniły tytuł najlepszych tanich linii lotniczych, zaś Aeromexico po raz pierwszy zdobyły tytuł najlepszej linii w regionie Ameryka Środkowa i Południowa oraz Karaiby.
Za najlepsze lotnisko na świecie uznano Incheon International W Seulu, ale tuż za nim uplasowały się nowojroskie lotnisko Kennedy'ego oraz port lotniczy w San Francisco.
Źródło: OAG

AirTran lata w nowe miejsca


Boeing 717-200 linii AirTran podczas startu (Photo by AirTran)

Jedna z najpopularniejszych tanich linii lotniczych w USA od sierpnia uruchamia połączenia między Las Vegas a Dayton, OH; Akron/Canton, OH; Flint, MI; oraz Rochester, NY.

"Las Vegas to wielki styl i wielkie pieniądze, a AirTran Airways będzie mógł Cię tam zabrać w wielkim stylu, ale bez konieczności wydawania wielkich pieniędzy. Za niewielką kwotę niedługo będzie można polecieć na partyjkę karcianą albo wielkie show" - mówi Kevin Healy, wiceprezes ds. planowania w AirTran.
Najtańszy rejs w jedną stronę między Las Vegas a Rochester i Dayton ma kosztować 109 dolarów, między Las Vegas a Flint - 104, a między Las Vegas i Akron/Canton - 99 dolarów.
AirTran to firma z rankingu tysiąca magazynu "Fortune" i jeden z największych tanich przewoźników lotniczych w USA. Zatrudnia ponad 8 tys. osób, obsługuje każdego dnia ponad 700 lotów na 56 lotnisk. Bazą lini jest lotnisko w Atlancie, gdzie AirTran jest po Delta Airlines największym przewoźnikiem-gospodarzem.
Flota AirTrain należy do najmłodszych w kraju - linie wykorzystują oszczędne Boeingi 737-700 i 717-200. Linie były pierwszymi w USA, które zaoferowały swoim pasażerom dostęp do satelitarnego radia XM Satellite Radio.
Źródło: PRNewswire

Monday, April 16, 2007

Ryanair wśród najmniej wygodnych


Niemożliwe, z taką obsługą pokładu?

W dorocznym plebiscycie TripAdvisor przeprowadzanym wśród ponad 1400 pasażerów na całym świecie wybrano najlepsze i najgorsze linie pod względem wygód i udogodnień oferowanym pasażerom.

Za najwygodniejszą linię uznano Singapore Airlines, tuż za nimi uplasowały się linie Virgin Atlantic. British Airways, ubiegłoroczny zwycięzca rankingu, utrzymał się w pierwszej piątce najlepszych. Miejsce czwarte zajęły linie Emirates, a piąte chińskie Cathay Pacific.
Uczestnicy plebiscytu oceniali wygodę foteli, miejsce na nogi, czyste toalety, czysta poduszka i koc, darmowe przekąski, a także rozrywka w czasie lotu (film, muzyka).
Wśród najgorszej piątki linii lotniczych ocenianych pod względem wygód znalazło się aż czterech amerykańskich przewoźników oraz tania linia lotnicza z Irlandii - Ryanair.
M.Poznan
Zobacz stronę internetową portalu TripAdvisor.

American kusi kobiety


Samolot McDonnell-Douglas MD-80 w barwach AA (Photo by AA)

Linie lotnicze American Airlines zapowiedziały, że są w stanie zwiększyć swoje zyski o 94 proc. rocznie, rozwijając znaczną część swoich usług przeznaczonych wyłacznie dla kobiet. Największy amerykański przewoźnik uruchomił stronę www.aa.com/women, która ma skusić kobiety do robienia rezerwacji w AA. Nowa strona miałaby przyciągnąć 2 proc. lub więcej kobiet.
"To oczywiste, że interesujemy się naszą damską klientelą" - mówi Peggy Sterling, wiceprezes AMR, do którego należą m.in. linie American Airlines i American Eagle. Dodaje, że prawie 50 milionów - nieco mniej niż połowa wszystkich pasażerów AA - to kobiety.
Źródło: New York Daily News/Reuters

Thursday, April 12, 2007

Strajk kontrolerów we Francji


Strajk kontrolerów lotów na paryskim lotnisku Orly częściowo zakłócił w czwartek ruch samolotów nad stolicą Francji. Niewielkie opóźnienia miały miejsce także na drugim stołecznym lotnisku Roissy-Charles-de-Gaulle.

Choć dyrekcja francuskiego lotnictwa cywilnego DGAC przewidywała, że połowa lotów na Orly i jedna trzecia na Charles de Gaulle będzie miała opóźnienie lub zostanie odwołana, spóźnienia sięgające dwóch i więcej godzin wystąpiły jedynie na Orly. Zakłócenia dotyczyły zarówno lotów krajowych, jak i zagranicznych, głównie Air France. Na Roissy nie wystąpiły żadne perturbacje - poinformowała dyrekcja lotnisk w Paryżu. Kontrolerzy z Orly w ramach akcji protestacyjnej obsługują jedynie połowę ruchu lotniczego. Strajk ogłoszono w czwartek w ramach protestu wobec planu przemieszczenia centrów kontroli lotów w regionie paryskim, zaplanowanych na lata 2015-2017.
Źródło: PAP
Read an article on strike at "IHT".

LOT Polish Airlines VS Ryanair


Ryanair claims in its ads that "LOT is a robber". LOT responds: "It's unfair, we demand apology". Now it is for the court to resolve the issue of the controversial newspaper ads by Irish low-cost airline.

National Polish carrier would like to see the judge ban Ryanair from publishing comparable advertising, in which the prices of LOT's tickets are being described as "theft, daylight robbery, plunder" - those expressions quoted in the claim.
Ryanair has published a series of ads showing a robber carrying a bag with "LOT" symbol on it and the slogan "daylight robbery". The ad carries a notion that LOT has the most expensive fuel taxes and that the Polish airline is the "major robber on the Polish market".
Ryanair is notorious for its punchy ad campaigns.
"LOT is just too expansive"
- says Tomasz Kulakowski of Ryanair's sales and marketing office. According to him the Irish carrier has been running a series of similar ads in various European countries, where it flies to. The same "robber" ad was being published in Germany, but it got no reaction from the German airlines mentioned in it, including Lufthansa, Germanwings and Air Berlin.
In Great Britain Ryanair went a line further calling British Airways "bastards". BA went to court, but lost it. The verdict on the LOT vs. Ryanair case may determine the borders of "good manners" in comparable advertising in Poland.
M.Poznan
Przeczytaj oryginalny tekst w "Gazecie Wyborczej".

Tuesday, April 10, 2007

Porwanie tureckiego samolotu


Niedługo trwały chwile grozy, które przeżyli pasażerowie tureckiego samolotu. Samolot bezpiecznie wylądował, a porywacz oddał się w ręce policji. Nikt nie został ranny. Na pokładzie Boeinga 737-800 prywatnych linii Pegasus Airline było 174 pasażerów i sześciu członków załogi. Leciał z Diyarbakiru do Stambułu, jednak po drodze zmienił kurs na Ankarę. Nie wiadomo, jak mężczyzna, który według tureckiej policji nie był uzbrojony, sterroryzował załogę.
Według tureckiego ministerstwa transportu porywacz ma około 40 lat i jest Turkiem. Mężczyzna twierdził, że ma na pokładzie środki wybuchowe. Okazało się jednak, że nie miał bomby. Na razie nie jest jasne, jakie były motywy porwania. Policja nie wyklucza, że mężczyzna jest chory psychicznie.
Miasto Diyarbakir, skąd leciał samolot, znajduje się na południowym wschodzie Turcji. Jest to rejon zamieszkany w większości przez Kurdów. W ostatnich dniach armia turecka wszczęła w tym rejonie ofensywę przeciwko kurdyjskim bojownikom z Partii Pracujących Kurdystanu, zabijając około 10 osób.
Źródłó: TVN24

Masowe zatrucie na pokładzie Egypt Air


Airbus A340 egipskich linii lotniczych Egypt Air

Lot z Kairu do Salonik okazał się wyjątkowo ciężki dla 60 Greków. Grupa wracających z urlopu turystów dostała na pokładzie samolotu Egypt Air ostrej biegunki. Wracali z kilkutygodniowego urlopu w Egipcie. Jednak tylko pierwsze minuty lotu były przyjemne. Nagle się zaczęło...
W sumie rozchorowało się 60 osób. Tuż po lądowaniu w Grecji trzy kobiety trafiły do szpitala z wysoką temperaturą. Okazało się jednak, że to nie wina personelu pokładowego ani nieświeżych posiłków w samolocie. Turyści zatruli się posiłkiem zjedzonym jeszcze przed startem z Egiptu.

To read the original article by "IHT" click here.

Monday, April 9, 2007

Awaryjne lądowania Air India


Awaryjne lądowanie na 3 godziny wstrzymało ruch na lotnisku w New Delhi. (Photo by PAP/EPA/STR)

O dużym szczęściu mogą mówić pasażerowie dwóch samolotów indyjskich linii lotniczych. Oba musiały awaryjnie lądować na międzynarodowym lotnisku w Delhi. Na szczęście nikomu nic sie nie stało, chociaż do prawdziwego nieszczęścia brakowało naprawdę niewiele.
Dwie maszyny zostały uziemione, a lotnisko Indiry Gandhi zostało zablokowane na ponad trzy godziny. Oba leciwe już samoloty miały problemy z podwoziem.
Jako pierwszy problemy zgłosił Airbus A310 lecący z Szanghaju. Tuż przed lądowaniem pilot zaalarmował wieżę kontroli lotów, że ma kłopoty z wysunięciem podwozia. Piloci jednak nie chcieli się poddać i przez prawie godzinę krążyli nad lotniskiem próbując wysunąć zepsute podwozie. W końcu gdy zaczęło kończyć im się paliwo postanowili lądować bez wysuniętych przednich kół. Nikt ze 183 osób będących na pokładzie nie odniósł żadnych obrażeń. Wszyscy bezpiecznie opuścili pokład.
Chwilę później drugi samolot zgłosił podobne problemy. Tym razem był to lecący z Dubaju Boeing 767 z 65 osobami na pokładzie. Jednak i tym razem załoga zachowała zimną krew i bez problemów posadziła maszynę na lądowisku. Nikomu nic się nie stało.
Narodowy przewoźnik Indii nie może pochwalić się najmłodszą flotą. Większość z ponad 48 maszyn Air India ma grubo ponad 20 lat. Już wkrótce jednak się to zmieni, bo w ubiegłym roku przewoźnik zamówił już w zakładach w Boeinga, aż 68 nowych samolotów. Będą to głównie modele 787 i 777.

You can read this in English by clicking HERE

Pilot klął w toalecie, lot odwołany


Photo by M.Poznan

Linie lotnicze Northwest odwołały lot z Las Vegas do Detroit, ponieważ bezpośrednio przed startem maszyny kapitan przeklinał burzę, rozmawiając przez komórkę w samolotowej łazience. - Kapitan użył brzydkich słów - potwierdził Ian Gregor, rzecznik Federal Aviation Administration (agencji ruchu powietrznego). - Kiedy do samolotu wsiadali już pierwsi pasażerowie, pilot wyszedł z kokpitu, zamknął się w toalecie i tam kontynuował konwersację. Ludzie, którzy wchodzili na pokład, słyszeli w jaki sposób zakończył rozmowę - mówił. Gdy jeden z pasażerów zwrócił kapitanowi uwagę na nieodpowiedni dobór słownictwa, ten w dosadnych słowach obraził również jego.
W rezultacie linie Northwest Airlines odwołały lot, a na pokład maszyny wkroczyli policjanci. - Po krótkiej rozmowie funkcjonariusze uznali, że nie ma potrzeby badania trzeźwości pilota - stwierdził Gregor.
- Northwest bada całą sytuację. Przeprosiliśmy wszystkich pasażerów za niedogodności i zapewniliśmy im posiłki oraz miejsca w hotelach - czytamy w oświadczeniu firmy. Na pokładzie Boeinga 757 było 180 osób.

You can read this in English by clicking HERE

Biała myszka opóźniła o 4 godziny start samolotu


Mała biała mysz opóźniła w sobotę wieczorem o cztery godziny odlot boeinga 777 z Hanoi do Tokio - podały wietnamskie gazety.
Pasażer samolotu Wietnamskich Linii Lotniczych, który przyleciał z miasta Da Nang do Hanoi, zauważył na pokładzie mysz i zaalarmował obsługę.
- Znalezienie myszki zajęło technikom ponad cztery godziny - podał na swych stronach internetowych dziennik WietnamNet. W czasie akcji poszukiwawczej pasażerów odwieziono do hotelu, a cały ich bagaż wyładowano.
Przypuszcza się, że gryzoń należał do jednego z pasażerów, który wniósł go na pokład, a potem stracił nad nim kontrolę.

Thursday, April 5, 2007

British Airways gubi najwięcej bagaży


Według brytyjskiej Rady Użytkowników Transportu Powietrznego (ATUC) narodowy przewoźnik British Airways gubi najwźcej bagaży spośród wszystkich największych europejskich linii lotniczych. Na każdy tysiąc pasażerów 23 bagaże ginęły. To najgorszy współczynnik spośród wszystkich 24 linii - członków Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych (AEA, należy do nich też LOT) biorących udział w badaniu.
W sumie wszystkie linie biorące udział w badaniu zagubiły w roku 2006 około 5,6 mln bagaży, czyli średnio 15,7 na tysiąc pasażerów. 85 proc. bagaży wróciło do pasażerów w ciągu 48 godzin od zaginięcia, ale - według danych ATUC - niektóre zniknęły na zawsze.

Monday, April 2, 2007

Najlepsze i najgorsze linie lotnicze w USA



Linie lotnicze Hawaiian - zdecydowany faworyt tegrocznego rankingu


Według najnowszego badania jakości linii lotniczych Airline Quality Rating w ciągu ostatniego roku zwiększyła się liczba pasażerów zostawionych "na lodzie", spóźnień i przypadków zagubienia bagażu. A wszystko to bez uwzgłednienia śnieżyc sprzed kilku tygodni, podczas ktorych dziesiątki samolotów (np. JetBlue i United) twkiły na lotniskach, a pasażerowie nie wiedzieli, czy polecą, czy nie.

Linie JetBlue - lider rankingu przez ostatnie 3 lata - został pokonany przez debiutanta na liście 18 przewoźników - Hawaiian. Najlepszej trójki depełnia Air Tran. Z kolei najgorzej wśród ocenianych wypadły Atlantic Southeast, American Eagle i COMAIR.

"Większość opóźnień powodują warunki pogodowe i nie mamy na to wpływu. Poza tym trzeba pamiętać o wzroście liczby przewoźników i samolotów, które nastąpią w najbliższych latach. Pytanie, czy poradzą sobie z tym system kontroli lotów" - mówi w rozmowie z Associated Press David Castelveter, rzecznik branży lotniczej. "Więcej rejsów to więcej opóźnień, więcej zgub bagażu, więcej odwołanych lotów - tego nie da się uniknąć" - dodaje.

Największa bolączka? Zgubione, zniszczone lub skradzione bagaże. I to aż 6,5 na każdy tysiąc pasażerów (6,06 w 2005). Najlepsze pod tym względem były Hawaiian, najgorsze Atlantic Southeast. Z punktualnością też jest gorzej w porównaniu z rokiem ubiegłym - 75,5 proc. rejsów przylatuje na czas w porównaniu z 77,3 proc. w roku ubiegłym. 1,01 pasażera na 10 tys. nie zostało wpuszczonych na pokład w porównaniu z 0,89 na 10 tys. z 2005 r.


Jedyny plus - ustabilizowała się liczba skarg na przewoźników. Airline Quality Rating układany jest co roku od 1991 i opiera się na statystykach Departamentu Transportu.

Ciekawostki z rankingu:

- Southwest miała w 2006 r. najmniej skarg od pasażerów - 0,18 na 100 tys. pasażerów. Najgorszy wynik - United i US Airways - po 1,36 skargi na 100 tys. pasażerów.

- Hawaiian Airlines miała najlepszy wskaźnik punktualności (93,8 proc.), potem Frontier Airlines (80,7 proc.) i Southwest (80,2 proc.). Najgorsza pod tym względem Atlantic Southeast Airlines miała 66 proc. Punktualność liczono z uwzględnieniem tolerancji 15 minut spóźnienia. Odwołane loty liczyły się jako opóźnione.